הטרגדיה של חוף הרצליה

02 למאי 2008   מאת:

כילד של ים בשנות השמונים חופי הרצליה היו עבורי כמעט כמו בית, והיוו עבורי תמיד מקום מפלט שעורר בי השראה ועניין.
באו שנות התשעים, ואיתן המפלצת "המרינה" של הרצליה, ואחריה חורבן על חופי הרצליה, שנים הייתי מתוסכל וחסר אונים בשל מצבם של חופי הרצליה עד שבנקודה מסוימת החלטתי שהגיע הזמן לשמור על הבית או אם תרצו לעזור לחבר שנותן לך הרבה ועתה כשהוא נתון בשעת מצוקה מבקש לעזור לו בחזרה.

צילום: דרור עזרא

חופי הרצליה בעצם נפלו קורבן לתאוות נדל"ן, המרינה העומדת היום על שפת הים היא אינה מרינה אלא פרויקט נדל"ן רחב ידיים ויוקרתי במסווה של מרינה.
המרינה היא מבנה ימי ענק שחדר לים כ400 מ', החדירה הזאת גרמה לשיבוש קשה של התנועה הטבעית של החול, בנוסף למרינה נבנו שלושת שוברי גלים מול חופי אכדיה שגרמו לנזקים חמורים.
בשל בניית המרינה זרם החול העיקרי הנע צפונה, מן הנילוס, הוטה לעומק הים במקום אל החוף ואילו זרם החול המשני הנע דרומה גרף את החול מחופיה הצפוניים של הרצליה אל שוברי הגלים ושם הוא "נלכד".
התוצאה היא שמאחרי שוברי הגלים נוצרו חופים חוליים רחבים מאוד, ואילו חוף השרון, סידנא עלי ואפולוניה הפכו צרים מאוד. כך שלא אלו ולא אלו מאפשרים את ההנאה מהחוף, אלו בצפון צרים וכמעט ללא חול ואלו בדרום רחבים מאוד, עם חול עמוק ושוברי גלים שחוסמים את קו האופק ואת תנועת הים הטבעית.

היה אפשר לקוות שקברניטי העיר למדו את הלקח ולא יחזרו שוב על אותן טעויות, אבל לא כך. התוכניות שעומדות היום על הפרק הן שוב בניית מבנים ימים שנועדו לשבש את תנועת הים זאת בתקווה "שיתקנו" את השיבושים שהמרינה ושבורי הגלים גרמו.
מי שמכיר את הים יודע שאי-אפשר לנצח אותו בכוח "הזרוע" והדרך הנכונה לפועל היא תוך הבנה של התהליכים הטבעיים והשתלבות בהם, וזה בדיוק הגישה שאנו מציעים.
ראשית, להחזיר לחוף את מאות אלפי קוב החול שהוצאו מן המרינה בעת בנייתה ונשמרו בגבעה מזרחית לה.
שנית, לשנות את מבנה שוברי הגלים מול חופי אכדיה כך שלא יצברו כל-כך הרבה חול.
שלישית, לבנות מערכת מעקף חול אשר תחזיר את זרם החול שעוקף את המרינה במקום אל עומק הים אל החוף עצמו, בעולם קיימים לא מעט מתקנים כאלו.
בעצם אנו אומרים לא נכון לבנות עוד מערכת משבשת, יהיה נכון לתקן את השיבוש שכבר נגרם וכך למזער אותו.
המרינה היא פרויקט בסדר גודל של מיליארדים, מוסרית וגם מעשית, יזמי ובעלי הנכסים במרינה, וגם העירייה חייבים היום להחזיר ולהשקיע בשיקום הנזק לחוף.

[מאמר למקומון העיר צומת השרון]

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (9 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“הטרגדיה של חוף הרצליה”

  1. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » מצב איכות הסביבה בהרצליה בכי רע - תגובה לכתבה בדה מרקר:

    […] מטופל, מצבו של חוף הרצליה הוא מחפיר, בניית המרינה גרמה לשיבוש קשה של המערכת הטבעית של תנועת החול בחוף, וכל מי שהיה בחופי […]

לכתוב תגובה