לשמור על הטבע במערב הרצליה

בסוף חודש נובמבר 2004 החליטה הועדה המקומית על תוכנית לבניית 3000 יחידות דיור במתחם 'בזק' הממוקם צפונית לשכונת נוף ים שהרצליה.
זאת לאחר הבטחות מפורשות של ראש עיריית הרצליה לתושבי נוף-ים שהציבור יוכל לעיין בתוכנית ולהגיש את השגותיו לפני הפקדתה.

התוכנית לא הוצגה לתושבים מאז שנת 2000, שנה בה היא נגנזה מחוסר התאמה. הליך של שיתוף ציבור בו דוגלת בדרך כלל ראש עיריית הרצליה לא הגיע במקרה זה לידי מימוש.

ענבים, פריות הבוסתנים במקום

מפלגת הירוקים רואה בשטח בזק נוף-ים שטח פתוח בעל ערכיות גבוהה לכלל הציבור. במידה וישמר, ישרת את תושבי הרצליה והאזור כמתחם טיולי טבע מהאחרונים שנשארו באזור השרון.

שטח בזק נוף-ים היה במשך עשרות שנים חוות אנטנות, לפי כשלוש שנים פונו מן המקום כל האנטנות.
משום שהשטח היה סגור נשמרה פיסת טבע זו כמעט כפי שהייתה לפי הקמת המדינה. שטח זה הוא למעשה אחד השרידים האחרונים של טבע בתולי שנשאר באזור המרכז בכלל ובאזור החוף בפרט.
באזור קיים מגוון של צמחיים ובע"ח שהיו אופייניים לאזור בעבר.

"בקצב הכרסום הנוכחי תוך 20 – 30 שנה לא יוותרו בישראל שטחים פתוחים" כך טוען נציב הדורות הבאים בדו"ח האחרון שלו.
מצב השטחים הפתוחים בארץ הוא קריטי בעיקר באזור המרכז. ללא שינוי תפיסתי תוך שנים מועטות יהפוך אזור המרכז לגוש בטון ואספלט.


עץ שיקמה עתיק ומרשים

יש לזכור, שבמשך עשרות שנים תושבי נוף-ים היו בני ערובה של מפעל סודי שייצר חומרי נפץ רבי עוצמה, תושבי נוף-ים סבלו במשך שנים מזיהומים שונים ומעשרות תאונות ופיצוצים במתחם האמור שהגדול בהם הייתה בשנת 1992.

רקע על האזור:
מתחם זה מוגדר כיום בתמ"א 13 כשטח חקלאי.
לדעתנו יש להגדיר מתחם זה כגן לאומי ושמורת נוף זאת מן הטעמים הבאים:

  1. מדובר באזור בערכיות טבע גבוהה, זאת בין השאר על-פי סקר שטחים פתוחים בהרצליה שערכה העירייה בשנת 2004.
  2. המתחם גובל מצידו המערבי באתר הארכיאולוגי אפולוניה ויש חשיבות גדולה שבאזור ישמר נוף טבעי ויהיה המשך אינטגרלי לגן הלאומי.
  3. המתחם גובל מצידו הצפוני בשטחי מ.א. חוף השרון המוגדר כשמורת נוף. יש חשיבות לשמר את הרציפות של שמורת הנוף.
  4. מתחם זה נמצא בשולי מטרופולין, לפי עקרונות הפיתוח בר-הקיימא יש חשיבות גדולה לשמור את האזור כשטח הפרדה בין האזור העירוני המאכלס לאזור הכפרי שראוי לשמרו. זאת כדי למנוע השפעות הרסנית של העיר על הטבע.
  5. מתחם זה עשיר בצמחייה נמוכה ובסבכים המשמשים אזור חריפה והזנה לציפורי שיר קטנות ולדורסים, כגון זרונים. (עם הצטמצמות השטחים הפתוחים לאורך, אזורי החריפה והמעבר יש חשיבות בינ"ל לנדידת הציפורים, ופגיעה באזור תהיה קריטית להן.)


שדה קנים ענק במקום

לסיכום: אזור זה יחד עם גן לאומי אפולוניה, גן לאומי חוף השרון ושטח החקלאות שגובלים בהם. צריכים להוות מתחם טבע ונוף שבו ישמרו שריד אחרון לצורת טבע ונוף ייחודית שמכונה מישור החוף המרכזי. במדינה צפופה כמו ישראל למוסדות התכנון יש מחייבת מוסרית לשמור על תבניות נוף ייחודיות כמו זו, שכמעט ונעלמו מן הארץ.

מפלגת הירוקים נמצאת בתהליך ידוע התושבים ורתימתם למאבק ציבורי ומשפטי נגד התוכנית הזו.

לחתימה על עצומה בנושא לחצו כאן…

חומר רקע
מסמך של ממ"י שמתאר את התוכנית משנת 2000 PDF
קטע מתוך סקר שטחים פתוחים שביצעה העירייה בשנת 2004 PDF
קטע נוסף מתוך סקר שטחים פתוחים שביצעה העירייה בשנת 2004 PDF

איך מגיעים
ממחלף כפר שמריהו נוסעים מערבה לכיוון אפולוניה, יש שילוט, לפני האתר פונים ימינה ברוחב שער הים וא"כ שמאלה ברחוב ניתב הל"ה, נוסעים ישר עד חורשת האקליפטוסים. בנקודה הזאת יש פירצה בגדר שבה אפשר להיכנס לשטח.
מי שמגיע מתבקש לא להיכנס עם רכב לשטח, למרות שנהגי שטח הרחיבו את הפירצה בגדר לשם כך…


לכל מי שרוצה לבקר במקום מצורפת מפה.