סופית: חוף אפולוניה יחוסל!

04 לנובמבר 2009   מאת:

למרות הביקורת על התנהלות עיריית הרצליה בית המשפט העליון החליט אתמול לא לקבל את הערעור של מפלגת הירוקים נגד הקמת סוללת הסלעים בחוף אפולוניה, ולפיכך סופית חוף אפולוניה יחוסל ויכוסה כולו בעשרות אלפי טון סלעי מחצבה.

צילום:דרור עזרא
חוף אפולוניה לפני התחלת הבניה

צילום: דרור עזרא
חוף אפולוניה היום

במהלך הדיון בבית המשפט העליון מתחו שופטות הרכב, נאור, ארבל ופרוקצ'יה ביקרות על עיריית הרצליה על כך שמלכתחילה היה צריך להכין תוכנית מפורטת חדשה כולל תסקיר השפעה על הסביבה ולא להסתמך על תוכנית משנת 1961. עם זאת השופטות לא ראו מקום להתערבות בית המשפט, ובשל הלך הרוח בדיון החליטו הירוקים למשוך את הערעור.
עוד החליט בית המשפט העליון לעשות צדק עם הירוקים ולבטל את חיוב ההוצאות של 20 אלף ₪ שבית המשפט המחוזי חייב אותם.
עו"ד אריאל יונגר שייצג את הירוקים במאבק המשפטי מתחילתו מוסר: "אומנם עקב חשש ממשי שנטען כי זה קיים במצוק, בית המשפט לא שש ליטול על עצמו את האחריות במקרה של אסון, אך באותה נשימה ניתן גם להתנחם בביקורת הקשה ובאמירה החד משמעית שנאמרה על יד בית המשפט העליון לפיה לא ניתן להוציא היתרי בניה בתחום החוף ללא תוכנית מפורטת ע"פ תמ"א 13."

דרור עזרא רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים מוסר:"זה יום עצוב לאנשים שאוהבים את חופי ישראל, אחד החופים היפים והמיוחדים ביותר בישראל ימחק ויישאר רק בתמונות ובזיכרונות. אנחנו עומדים על כך כי פסק-הדין בבית המשפט המחוזי היה שגוי ורשלני וההיתר שנתין לפרויקט הוא בלתי חוקי, אילו היו מכינים תוכנית כנדרש ותסקיר השפעה על הסביבה שיבדוק את כל החלופות היה אפשר להגיע לפתרון שישפר את הגנה על מצוק אפולוניה וגם יישמר את החוף."
עוד מוסיף עזרא: "הרס חוף אפולוניה הוא פשע סביבתי שירשם לדיראון עולם לחובת כל אלו שנתנו לכך יד, לא יתכן שפאניקה מזויפת תהיה עילה להרס אתרי טבע."

למען התיעוד ההיסטורי אלו שמות האנשים שאחראים לחיסול חוף אפולוניה:
רשות העתיקות: דר' אהוד (אודי) גלילי, שוקה דורפמן
רשות הטבע והגנים: חגי יחונן, זאב מרגלית, יוני שילה, אלי אמיתי
המשרד להגנת הסביבה: גידי ברסלר, דר' יוסי ענבר, גדעון עזרא, גלעד ארדן.
עיריית הרצליה: יעל גרמן, עו"ד אילנה בראף, אדר' דיוויד סוקט, אדר' דניאלה פוסק.
החברה התיירות בהרצליה: חיים פלד, יריב פישר, לאונרדו שטדלר, יוסי בן-שפרוט.
ועדת ערר: עו"ד מיכה גדרון, סיגל לחמני, איתי הוז, אדר' מיכאל גופר, אמירה מלאמנט
בית משפט: השופטות מיכל רובינשטיין, איילה פרוקצ'יה, עדנה ארבל, ומרים נאור
הועדה המקומית לתכנון ובניה: יעל גרמן, יונתן יסעור, יריב פישר, איל אורון, צבי וייס, צבי הדר, רות רזניק, אלי כחלון.
מועצת העיר הרצליה: יעל גרמן, יונתן יסעור, טובה רפאל, יריב פישר, יוסי בן-שפרוט, עופרה בל, אליהו שריקי, צבי וייס, צבי הדר, דורון אלקיים, דן פנחס, מאיה כץ, רות רזניק, יוחנן נתנזון .

מנגד, למאבק המשפטי למען חוף אפולוניה היו שותפים שורה של אנשים שזה המקום לציינם ולהביע הערכה ותודה לתרומתם: עו"ד אריאל יונגר, עו"ד שירה בן-אשר, עו"ד שרי נוימן, רחל יונגר, דר' יעקב ניר, עו"ד אלי בן-ארי, עו"ד אסף רוזנבלום, יואב הלמן.

רקע:
עיריית הרצליה מתכננת להקים על החוף בצמוד למצוק אפולוניה סוללת סלעים באורך 300 מ' ברוחב 13 מ' ובגובה 4 מ'. הקיר יהיה מורכב מסלעים במשקל 3 טון ויכסה לחלוטין את החוף.
לפי העירייה מטרת הקיר היא להגן על "בהון" המצוק וכך למנוע מפולות, גם בין מומחים ומהנדסים קיימים חילוקי דעות קשים לגבי נחיצות הקיר, שורה של מומחים התנגדו לקיר ושיגרו לעירייה חוות דעת כתובות בנושא. ביניהם דר' יעקב ניר (גיאולוג ימי), דר' רמי בן-דוד(גיאולוג), אורי רוזין (מנהל היחידה לאיכות סביבה בהרצליה) ופרופ' לי הריס(מומחה אמריקני להנדסת חופים).
בסוף שנת 2007 היתרה הועדה המקומית הרצליה את בניית הקיר לפי תוכנית משנת 1961, בתחילת 2008 מפלגת הירוקים הגישה ערר על מתן ההיתר לועדת הערר המחוזית בטענה שהיה חובה על העירייה לנקוט בהליך תכנוני מלא, קרי הכנת תוכנית, תסקיר השפעה על הסביבה, בדיקה מקיפה של החלופות ושמיעת התנגדויות הציבור זאת בשל העובדה שחוף אפולוניה מוגדר בתוכנית מתאר ארצית לחופים כשמורת חוף.
לפני כשנה דחתה ועדת הערר את ערר מפלגת הירוקים על החלטה זו הגישה מפלגת הירוקים עתירה שנדחתה לפני חודש על-כך הוגש ערעור לבית המשפט העליון

לקריאת החלטת בית המשפט העליון לחצו כאן…

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (6 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

17 תגובות ל-“סופית: חוף אפולוניה יחוסל!”

  1. מאת jeremy garb:

    i hope every one involved in the destruction of this amazing beach lives with …. you make this world a lesser place..

  2. מאת ד"ר יעקב ניר:

    שוב הוכיחה המדינה כי המדינה אינה חשובה לה. ישנם חוקים ל"עניים", וישנם חוקים וותרניים לגבי השלטון. מדוע חששו מתסקיר – הכל ברור, התסקיר היה חושף את גרעונות השיטה הנוכחית המגלומנית, ומאפשר מבט סביבתי כוללני ורך יותר. אולם, באמצעות ההפחדה כי יקרה אסון השיגו את כוונתם המזיקה. כן כדאי לזכור כי בתקופה העות'מנית היתה שיטה עוד יותר פשוטה לקדם עניינים, ואז היה רק צורך בתסקיר השפעה על חשבון הבנק של הקאי-מקאם! ברכותינו למהרסי החופים!!!

  3. מאת מיה ששון:

    כל הכבוד על המלחמה הנחושה שניהלתם נגד המהלך ההרסני. עצוב עד מאוד שקובעי המדיניות ונציגי הציבור שלנו מתיחסים בזלזול מחפיר אל הטבע ואל רצון האזרחים, התושבים, שהחוף הזה (ככלל אדמת כדור הארץ ויצירות הטבע שלו) הוא בית עבורם. כל מי שבוחר היום ליצור תופעות שפוגעות בסביבה ולא עורך את ההכנות והסקירה הראויה של דרכי הפעולה המתאימות והטובות ביותר, זורע הרס וממיט אסון שהשלכותיו תשפענה על כל תושבי הכדור השופע והפגיע שעליו אנו חיים ומתקימים.
    כולי תקווה שהאנושות תתפקח, ושהערות לחשיבות דרכי הפעולה בתוך הקיום העדין שבו אנו חיים תגדל.
    אכן בשורות עצובות מאוד. אך אל לנו להרים ידיים. חיזקו ואימצו. נמשיך בעשייה מתוך אמונה ונחישות אל עבר הטוב.

  4. מאת מזועזעת:

    תחושת חוסר אונים נוראית
    לממממהההה לא להשקיע מחשבה לפני שהורסים? למה הכל קורה הפוך?? למה אין פה ערכים של טבע?? מדינה שבה הטבע כל כך נחוץ, וגם ככה הים כל כך צפוף…

    למה ללמוד בדרך הקשה?????????

    מתסכל ביותר

    אני מתנגדת להרס חוף אפולוניה!!

  5. מאת קיד מרקוביץ:

    עצוב. עצוב מאוד.
    מדינה שפשטה רגל מכל נכסיה הטבעיים וממשיכה כאילו כלום לא קורה, מגובה ע"י שופטים שרק עושים מאמץ לסגור תיקים ולשים עליהם -V – .
    לא מספיק שהעירייה הזאת מזהמת את החופים הדרומיים עם ביוב, עכשיו רומסת ברגל גסה גם את החוף הצפוני – שהוא הפנינה.
    לעזעזל איתם, יכריחו אותנו לנסוע עד אכזיב ומי יודע מתי יהרסו גם את זה.
    בושה וחרפה.

  6. מאת אורקה:

    בית המשפט העליון …אג'נדה פוליטית היא חלק מהעניין כצפוי
    כל מקורות העושר .(והאושר) הטבעיים שלנו הולכים לעזאזל
    ואנחנו ממשיכים לכנות את יושבי בית המשפט ה"עליון" – שופטים ברי קיימא
    בדיחה גרועה

  7. מאת דותן:

    במספר המיליון הוכיחה לנו יעל גרמן שהיא פושעת אכזרית
    אפולוניה זה לא בסדר זה עוד טוב
    אתם לא גולשים בחורף בים מלא טמפונים וגושי חרא צפים במים

    אבל אני מאמין באמונה שלמה שאלוהים עוד ישלם לך(למרות שאני ועוד רבים אחרים יודעים כי אלוהים כבר התחיל לשלם לך ,כנראה שזה יהיה בתשלומים מה שעוד יותר גרוע)

  8. מאת אתי לי-און:

    בעוד אלף שנה כשיחפרו בעתיקות אפולוניה לא יבינו מי ישב בשנת 2000 במקום .עם חסר דעת. מזיז ימים ויבשות .

    מי אנחנו בלי הטבע????????תתעוררו……..

    http://www.eti-lion.com

  9. מאת shaya:

    cant belive it! just unbelivable ppl still afford them selves trying totake control on nature like that!
    nothing else left to b done??

  10. מאת בני אלקובי:

    אני גדלתי בהרצליה ובכל יום אחרי בית ספר הלכתי לים(חוף הפולוניה)לדוג
    זה מעשה שלו עלה אל דעטי לרגה להרום חוף כל כף יפה
    והיסתוריה מאחורי חוף הפולוניה אלף גם כן
    זה חבל להרוס בימקום ליבנות
    אני לא מעמין שעיריית הרצליה טמחה בעריסת חוף הפולוניה

    חזק ועמץ עין חוף הפולוניה וכל הזיחרונות אלכו גם
    דותה רבה לעיריית הרצליה וכל מי שעיה לו יד למעשה

  11. מאת אלי:

    כפי שאני רואה את התמונה נראה שהשיקולים של גרמן והחברים שמוזכרים בכתבה הם לא באמת ממניעים שאכפת להם מבטחון ציבור המתרחצים בחוף אלא ממניעים של כסף בלבד .
    אני בטוח שיש כבר תוכניות מגירה להרמת וילות על המצוק וחיזוק קיר המצוק כפי שמתואר בתוכניות העיריה ובכתבה הכרחי לבטחונם של בעלי הוילות ובטחון ציבור המתרחצים הוא רק נגזרת מכך.
    אם הכן יש סכנה ברכס ההר אפשר למצוא פתרונות פשוטים וזולים יותר בהרבה כדוגמת רשת שתמנע התדרדרות אבנים ומפולות .
    פתרון החומה שהעיריה מציגה ונלחמת בהוצאתו לפועל כנגד הירוקים ובמערכת המשפט רק מחזק כי משהוא כאן מריח לא טוב.
    כל שנותר בשלב הזה זה רק להתפלל לביטול הגזרה .

  12. מאת roi:-):

    Sad day indeed. Nature can accomodate this far…. maybe unfortunatelly nature can accomodate us more than we could do for it. I thinkout loud: IS there any thing (legal) we could still do at this point???
    Shabat shalom.

  13. מאת שחר:

    לא חוקי ולא בטיח. צריך שרשרת אנושית שלא נותנת לדחפורים לעבוד!
    צריך מאבק כמו שנאבקנו בפלמחים! אוהלים ופסטיבלים בשטח שהם כבר סללו! אנשים שנמצאים בחוף 24/7 כי ברגע שהלכו מהחוף ליום אחד אנשי העירייה הפכו ושרפו את הציוד.
    זה מתחיל במרינה (על אלפי עבירותיה) שהפקיעה את החוף מהציבור ואת החול מהחופים הצפוניים, ועכשיו במקום לטפל בשורשי הבעיה ולא בענפים (לשנע חול בצורה מספקת מהחופים הדרומיים לצפוניים בעזרת צינור תת קרקעי או ספינה), הם דופקים גם את אפולוניה.
    כואב לי כל כך!

  14. מאת נעמה בלו:

    מזועזעת, זה לא פעם ראשונה ויחידה שבתי משפט נותנים בבורותם האדירה יד להרס הסביבה, חבל שיושבים שם אנשים אטומים ובורים!!!!
    בכיה לדורות!!!
    צריך להלחם ולהמשיך!!!!

  15. מאת אלי:

    דרור, יש לך מספיק אנשים שיכולים להגיע לחוף למחאה בשטח. רק תגיד מתי ואיפה.

  16. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » ים הנפץ הכחול:

    […] אני תוהה מדוע זיהום הים לא מקבל כותרות ראשיות? מדוע הרס חוף אפולוניה לא פתח מהדורות חדשות? מדוע אף פושע שזיהם את הים לא נכנס […]

  17. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » הסבר להתנגדותנו מפלגת הירוקים להרס חוף אפולוניה:

    […] המשמעות של הכנת תוכנית במקרה הזה היא, בחינה של מספר חלופות, והכנת תסקיר שמנתח את השפעתן על הסביבה של אותן חלופות. כלומר השפעה על מאפיינים כמו, פגיעה בחופים סמוכים, שיבוש תנועת החול, שיבוש זרמי הים, פגיעה בחי ובצומח הימי, השפעה על המצוק וכדומה. אנחנו טענו בבית המשפט כי אם היו הולכים בדרך המלך ומכינים תוכנית, במקום לנסות לעקוף אותה 5 שנים בדרכים עקלקלות ומפקפקות, לא היה צורך בהתערבות בית המשפט. אנחנו טענו שאסור לבית המשפט לתת "פרס" לאותם רשויות שפעלו שלא כחוק ויש לחייב אותם להכין תוכנית, היה מקובל עלינו שהחוף יגודר ותמנעה כניסה אליו עד אשר תוכנית כזו תאושר. כאמור, השופטת רובינשטיין בפסק-דין רשלני פסקה נגדנו ואף חייבה אותנו לשלם לעירייה ולמדינה 20000 שקל. אנחנו ערערנו לבג"ץ, שופטות בג"ץ ביקרו קשות את העירייה ולמעשה צידדו בעמדתנו שההיתר היה בלתי חוקי, אבל רמזו לנו שבשל עניין "סכנת החיים" ו"זמניות" הסוללה כדי לנו למשוך את הערעור תוך שיבוטל החיוב שלנו לשלם לעירייה ולמדינה. וכך עשינו. […]

לכתוב תגובה