ארכיון הנושא 'שימור אתרים'

שמורה ימית – פארק ימי עירוני באפולוניה ובחוף הצפוני

יום ראשון, 13 לאוקטובר 2013   מאת:

מאת:יואל חדידה – מספר 2 ברשימת הירוקים בהרצליה

החופים הצופניים של הרצליה

החופים הצופניים של הרצליה

ערכי הטבע הימי והחופי לא ניתן מקום ראוי בשימור והגנה, במהלך השנים התנהלו מאבקים רבים למען פרחי הבר למען שטחים פתוחים ועוד, כולם חשובים.
אך לים וסביבה החופית, לא ניתנה שימת לב ראויה, מצב זה משתנה בהדרגה, להבנה לחשיבותם.

       יואל חדידה

===== יואל חדידה =====

בהרצליה ישנם ערכי טבע חופי וימי מן היפים בישראל ואף נדירים, הריפים מול אפולוניה הם לא סתם סלעים אלא שוניות חיות מורכבות ממגוון רחב של בעלי חיים התלויים זה בזה.

לא חייבים רישיון צלילה כדי ליהנות מן הנוף התת-ימי, מספיק יום יפה בחודשי הסתיו, להתחמש במסכה ושנורקל, ולשייט על פני המים לצפות בשוניות ובשפע הדגים הסובב אותם, כבונוס אפשר להתרשם משפע השרידים העתיקים שנחים בתוך הים.

הירוקים בהרצליה כמובן הביאו את הדברים לידיעת מקבלי החלטות.
פינינו לוועדה המחוזית כדי שתתקן תוכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13/4) כך שבמקום להקים חופי רחצה חדשים תוכרז שמורה חופית ימית, שתכלול את המצוק, החוף והים. זאת בגיבוי חוות דעת מדעית של פרופ' יהודה בניהו.

מתוך חוות הדעת של פרופ' יהודה בניהו

אין ספק שלאזור חוף אפולוניה וסביבתו ערך סביבתי, ביולוגי, ארכאולוגי וכלכלי ראשון במעלה. כל פעילות שתעשה באזור חייבת לקחת בחשבון את הערך הזה. יתרה מכך יש לנקוט בהקדם בפעילות יזומה להכרזתו כשמורה וזאת בגלל חשיבותו המקומית והלאומית כאחת .
תוכניות הפיתוח שמוצעות לא עולות בקנה אחד עם המלצותי הנ"ל ועל כן אני מתנגד להן.

השמורה תהיה כר למגוון פעילות חינוכיות לילדים ובני נוער, ממש כמו התכוניות שמעברים בשלולית החורף. אנחנו בהחלטת נפעל לקדם אותה ב5 שנים הקרובות

שושנה אדומה

שושנה אדומה

אצה אוזניה מצויה

אצה אוזניה מצויה

[צילומים: דרור עזרא]

הצעה חילופי קרקע עם בעלי מגרשים בכיכר המדינה

יום שני, 23 לינואר 2012   מאת:

על פי התוכנית, בעלי הקרקעות יעבירו את הכיכר לרשות העירייה, שתהפוך אותה לריאה ירוקה, ובתמורה יקבלו קרקעות במתחם רמז-ארלוזורוב * בעלי הקרקעות בתגובה: הצעה לא רשמית ולא רצינית * מחיר יחידת דיור במתחם: 1.5-2 מיליון שקל

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הנחה בשבועות האחרונים את חבר מועצת העיר דן להט להעביר הצעה לבעלי קרקעות בכיכר המדינה, ולפיה זכויות הבנייה שלהם יועברו למתחם רמז-ארלוזורוב שבבעלות העירייה. את ההצעה יזמו חברי סיעת הירוקים בעירייה, להט ופאר ויסנר, שמעוניינים לשמור על כיכר המדינה כריאה ירוקה. בעלי הקרקעות מסרו בתגובה: "מדובר בהצעה לא רשמית ולא רצינית".

לכתבה בדה מרקר לחצו כאן…

היועץ המשפטי לממשלה: ההסכם בין המינהל לתעשיות מלח צריך להיבחן מחדש

יום רביעי, 30 לנובמבר 2011   מאת:

היועץ המשפטי, יהודה וינשטיין, הגיש היום (ד') את תגובתו לבג"ץ המתייחסת לעתירה נגד ההסכם בין מנהל מקרקעי ישראל (ממ"י) לבין תעשיות מלח בנוגע לשינוי ייעוד הקרקעות.

דרור עזרא, היו"ר בפועל של מפלגת הירוקים שהייתה מעורבת במאבק מסר כי" אנו שמחים על החלטת היועץ המשפטי לממשלה, למרות שבאה באיחור. אנו סוברים שאין שום הצדקה לשינוי יעוד בריכות המלח, שהן אתר טבע יפיפה, אשר במשולב עם המבצר הסמוך יוצרים אתר נדיר. ההחלטה להפוך את הבריכות הללו לנדל"ן הייתה אומללה וכנראה נגועה בשחיתות ויש לבטלה. כמו כן, אנחנו קוראים לשר האוצר לפועל להחזיר לאוצר המדינה את הכספים שנלקחו בהתבסס על שינוי יעוד אלו כולל הדיווידנדים שנמשכו מבנק הפועלים במשך השנים ע"י משפחת דנקנר".

לכתבה בדה-מרקר לחצו כאן…

פנייה לשר ארדן למנוע את בניית כפר הנופש בחוף כורסי – כתבה ברשת ב'

יום שני, 19 ליולי 2010   מאת:

מפלגת הירוקים פנתה לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן לפעול לביטול כפר הנופש בחוף כורסי בכנרת. זאת, שכן מדובר במרחב החופי הטבעי האחרון שנשאר בכנרת. לפנייתם צירפו מכתב של יותר ממאה מדענים בכירים אשר קוראים לשמור על החוף. הירוקים אומרים כי מדובר בנסיבות דומות ביותר למקרה של חוף פלמחים, ולכן יש לשמור על החוף ובמידת הצורך לקבל החלטת ממשלה בעניין.

[audio:http://www.green-party.org.il/reshet_b_kursi_190710.mp3]

לכתבה נוספת בכלכליסט לחצו כאן…

הירוקים מחדשים את המאבק לשמירת חוף כורסי – מבקשים מהשר ארדן סיוע לביטל כפר הנופש

יום ראשון, 18 ליולי 2010   מאת:

מפלגת הירוקים מחדשת את המאבק לשמירת חוף כורסי בכנרת פנתה היום לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן לפועל לביטול כפר הנופש.

במפלגת הירוקים טוענים כי מדובר במרחב החופי הטבעי האחרון שנשאר בכנרת, ולחיזוק טענתם מביאים מכתב של 133 מדענים בכירים אשר קוראים לשמור על החוף בשל חשיבותו.
עוד טוענים הירוקים כי מדובר בנסיבות מאוד דומות למקרה של חוף פלמחים, ולכן כמו פלמחים יש לשמור על חוף כורסי ללא בניה ואם יהיה צורך לקבל החלטת ממשלה בעניין.
צילום: מיכאל אלקיים

דרור עזרא רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים:"חוף כורסי הינו חוף חשוב ביותר בנייה בו תהיה בכיה לדורות, מצבם האומלל של חופי הכנרת מחייב את התערבותו של השר להגנת הסביבה, ונקודת התחלה הטובה ביותר להחזרת חופי הכנרת לציבור תהיה לשמור על החוף כורסי, ללא בנייה. אנו מקווים שהשר ארדן יפעל במקרה כורסי כמו שהוא פעל במקרה פלמחים ואף יותר מכך."

לקריאת מכתב המדעים הקוראים לשמירת החוף לחצו כאן…
לעצומה לשמירה על החוף לחצו כאן…

המשך »

העבודות שימרו את מבצר אפולוניה, אך הרסו את החוף

יום שני, 19 לאפריל 2010   מאת:

למי שאוהב לטייל לאורך חופי הרצליה צפויה אכזבה עם פתיחת עונת הרחצה. עיריית הרצליה השלימה לפני כמה שבועות את הקמתה של סוללת סלעים גדולה בחוף למרגלות מבצר אפולוניה, המונעת מעבר של הולכי רגל לאורך החוף. הסוללה נועדה להגן על המבצר הצלבני העתיק, אך כתוצאה מהקמתה כמעט ונעלמה רצועת החוף הצרה והיפה שהיתה במקום.

"זה חורבן מוחלט של החוף", קונן השבוע דרור עזרא, פעיל במפלגת הירוקים בהרצליה למראה סוללת הסלעים. "אם היתה סכנה בטיחותית מיידית כפי שהם טוענים, היה עליהם להציב שומרים ולמנוע כניסת הולכי רגל. זה היה יותר זול ולא היה גורם לחורבן החוף". לטענת הירוקים, את המיגון למבצר היה אפשר לספק באמצעות תוכנית מיגון רכה יותר, תוך שימוש בחול וצדפים שהיו מעבים את רצועת החוף, ובכך מגנים על המצוק. עזרא גם מביע חשש שהמסלעה תטה את אנרגיית הגלים למצוקים הסמוכים לאפולניה ותאיץ בהם תהליכי התמוטטות וסחיפת חול.

לכתבה באתר הארץ לחצו כאן…

טענה: מזח אפולוניה בסכנת התפוררות

יום ראשון, 21 למרץ 2010   מאת:

מפלגת הירוקים סבורה כי הגורם להתפוררות המזח היא סוללת הסלעים שנבנתה על החוף. רשות הטבע והגנים: "אין שום התמוטטות"

דרור עזרא, חבר המועצה מטעם הירוקים, אמר השבוע כי בשבוע שעבר נדהמו מבקרים בחוף אפולוניה לגלות כי חלק גדול מהמזח העתיק, במשקל המוערך כטון, התפרק ונפל לים.

לכתבה בלוקאל לחצו כאן…

מצוק אפולוניה: העליון מותח ביקורת קשה על עיריית הרצליה

יום רביעי, 18 לנובמבר 2009   מאת:

שופטת בית המשפט העליון אילה פרוקצ'יה לעיריית הרצליה: "אילו בתחילת התהליך הייתם לוקחים תוכנית מפורטת ומסודרת על פי הכללים והייתם הולכים בדרך המלך לא היה ההליך הזה ולא היו עוברות ארבע שנים"

לקריאת תמליל הדיון במלאו לחצן כאן…

לכתבה בNRG לחצו כאן…

סופית: חוף אפולוניה יחוסל!

יום רביעי, 04 לנובמבר 2009   מאת:

למרות הביקורת על התנהלות עיריית הרצליה בית המשפט העליון החליט אתמול לא לקבל את הערעור של מפלגת הירוקים נגד הקמת סוללת הסלעים בחוף אפולוניה, ולפיכך סופית חוף אפולוניה יחוסל ויכוסה כולו בעשרות אלפי טון סלעי מחצבה.

צילום:דרור עזרא
חוף אפולוניה לפני התחלת הבניה

צילום: דרור עזרא
חוף אפולוניה היום

במהלך הדיון בבית המשפט העליון מתחו שופטות הרכב, נאור, ארבל ופרוקצ'יה ביקרות על עיריית הרצליה על כך שמלכתחילה היה צריך להכין תוכנית מפורטת חדשה כולל תסקיר השפעה על הסביבה ולא להסתמך על תוכנית משנת 1961. עם זאת השופטות לא ראו מקום להתערבות בית המשפט, ובשל הלך הרוח בדיון החליטו הירוקים למשוך את הערעור.
עוד החליט בית המשפט העליון לעשות צדק עם הירוקים ולבטל את חיוב ההוצאות של 20 אלף ₪ שבית המשפט המחוזי חייב אותם.
עו"ד אריאל יונגר שייצג את הירוקים במאבק המשפטי מתחילתו מוסר: "אומנם עקב חשש ממשי שנטען כי זה קיים במצוק, בית המשפט לא שש ליטול על עצמו את האחריות במקרה של אסון, אך באותה נשימה ניתן גם להתנחם בביקורת הקשה ובאמירה החד משמעית שנאמרה על יד בית המשפט העליון לפיה לא ניתן להוציא היתרי בניה בתחום החוף ללא תוכנית מפורטת ע"פ תמ"א 13."

דרור עזרא רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים מוסר:"זה יום עצוב לאנשים שאוהבים את חופי ישראל, אחד החופים היפים והמיוחדים ביותר בישראל ימחק ויישאר רק בתמונות ובזיכרונות. אנחנו עומדים על כך כי פסק-הדין בבית המשפט המחוזי היה שגוי ורשלני וההיתר שנתין לפרויקט הוא בלתי חוקי, אילו היו מכינים תוכנית כנדרש ותסקיר השפעה על הסביבה שיבדוק את כל החלופות היה אפשר להגיע לפתרון שישפר את הגנה על מצוק אפולוניה וגם יישמר את החוף."
עוד מוסיף עזרא: "הרס חוף אפולוניה הוא פשע סביבתי שירשם לדיראון עולם לחובת כל אלו שנתנו לכך יד, לא יתכן שפאניקה מזויפת תהיה עילה להרס אתרי טבע."

למען התיעוד ההיסטורי אלו שמות האנשים שאחראים לחיסול חוף אפולוניה:
רשות העתיקות: דר' אהוד (אודי) גלילי, שוקה דורפמן
רשות הטבע והגנים: חגי יחונן, זאב מרגלית, יוני שילה, אלי אמיתי
המשרד להגנת הסביבה: גידי ברסלר, דר' יוסי ענבר, גדעון עזרא, גלעד ארדן.
עיריית הרצליה: יעל גרמן, עו"ד אילנה בראף, אדר' דיוויד סוקט, אדר' דניאלה פוסק.
החברה התיירות בהרצליה: חיים פלד, יריב פישר, לאונרדו שטדלר, יוסי בן-שפרוט.
ועדת ערר: עו"ד מיכה גדרון, סיגל לחמני, איתי הוז, אדר' מיכאל גופר, אמירה מלאמנט
בית משפט: השופטות מיכל רובינשטיין, איילה פרוקצ'יה, עדנה ארבל, ומרים נאור
הועדה המקומית לתכנון ובניה: יעל גרמן, יונתן יסעור, יריב פישר, איל אורון, צבי וייס, צבי הדר, רות רזניק, אלי כחלון.
מועצת העיר הרצליה: יעל גרמן, יונתן יסעור, טובה רפאל, יריב פישר, יוסי בן-שפרוט, עופרה בל, אליהו שריקי, צבי וייס, צבי הדר, דורון אלקיים, דן פנחס, מאיה כץ, רות רזניק, יוחנן נתנזון .

מנגד, למאבק המשפטי למען חוף אפולוניה היו שותפים שורה של אנשים שזה המקום לציינם ולהביע הערכה ותודה לתרומתם: עו"ד אריאל יונגר, עו"ד שירה בן-אשר, עו"ד שרי נוימן, רחל יונגר, דר' יעקב ניר, עו"ד אלי בן-ארי, עו"ד אסף רוזנבלום, יואב הלמן.

המשך »

הקרב בין הירוקים לעיריית הרצליה על מיגון אפולוניה מגיע לבג"ץ

יום ראשון, 01 לנובמבר 2009   מאת:

עיריית הרצליה מבקשת למגן את המצוק שעליו ניצב המבצר, כדי למנוע את התמוטטותו, והירוקים טוענים: קיר המגן יפגע בחוף הטבעי.

על פי הירוקים, קיר המגן ייצור חומה באורך מאות מטרים שתגרום פגיעה קשה לחוף הטבעי ולכן יש לבחון חלופת מיגון אחרת. בתגובה לטענת העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה של הרצליה שיש הכרח לבצע את המיגון בגלל הסיכון הבטיחותי נכתב בעירעור: "המשיבות מבקשות לזרוע אימה ולא בוחלות באמצעים לשם הצגת מצג שווא עובדתי". לטענת הירוקים, באפולוניה אכן קיים חשש להתמוטטות מצוק, אבל סכנה כזו קיימת בעוד קטעי חוף נרחבים שבהם אין כוונה לבצע עבודות מיגון מידיות.

לכתבה בהארץ לחצו כאן…