הירוקים: לשם פיתוח פארק בר קיימא בהרצליה חייבים להגדיל את שטח בריכת החורף ל150 דונם

22 למרץ 2008   מאת:

השבוע שלח יואל חדידה רכז תחום שמירת טבע במפלגת הירוקים מכתב לראש עיריית הרצליה יעל גרמן בו דרישה להגדיל את שטח בריכת החוף שתישמר במסגרת הפארק בהרצליה מ45 דונם בלבד ל150 דונם.
 צילום:דרור עזרא
בריכת החורף של הרצליה(לחצו להגדלה)

חדידה כתב במכתבו "כיום במקומות רבים מבינים בדיעבד כי שגו קשות בכך שלא הותירו שטחים במצבם הטבעי.לכן החלטה להקצות 45 דונם "לשלולית חורף" הינה צעד בכיוון הנכון, פיתוח ברק-קיימא.
הקצאת 45 דונם בלבד בלב פארק רחב ידיים ותוסס פירושה המעשי ניוון מוחלט של בריכת החורף וסביבתה."
"מפלגת הירוקים, בשם ציבור רחב של אוהבי טבע, דורשת להגדיל את שטח בריכת החורף לשימור ל150 דונם, לטובת כלל הציבור." מסכם חדידה במכתבו.
 
יואל חדידה רכז תחום שמירת טבע במפלגת הירוקים מוסיף עוד:"שמירת בריכת החורף בבאסה היא לא רק למען החי והצומח אלא גם ואולי בעיקר למען הציבור, הבאסה יכולה לשמש למגוון רחב של פעילויות ולמען הרחבת הידע. ראש העיר גרמן, מתגאה שתמיד היא שומעת בקול המומחים, אם אלו המשפטיים, אם אלו הנדסיים, או כמעט בכל נושא אחר, לכן לא ברור למה היא פוסלת את חוות דעתם של פרופסורים ומומחים בענייני שמירת טבע שאומרים בפירוש שחייבים להגדיל את שטח בריכת החורף?"
 
להלן מכתבו של יואל חדידה:
===================================

17/03/08

לכבוד:
גב' יעל גרמן
ראש עיריית הרצליה
 
שלום יעל,
 

הנדון: פארק בר קיימא בהרצליה – הגדלת שטח בריכת החורף ל150 דונם

בעקבות פס"ד של בית המשפט העליון מתחילת החודש, ולאור ישיבה שהתקיימה בתאריך 27/04/06 בלשכתך בהשתתפותנו ובהשתתפות ראשי הגופים הירוקים, החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין.
 
בישיבה השתמע במפורש כי תישקל הגדלת שטח הטבע של בריכת החורף מהתכנון הראשוני של 45 דונם לשטח בהיקף של יותר מ-100 דונם.
 
עצם הרעיון כי השארת שטח במצבו הטבעי הינו סוג של "הקרבה" פשט את הרגל.
 
כיום במקומות רבים מבינים בדיעבד כי שגו קשות בכך שלא הותירו שטחים במצבם הטבעי.
לכן החלטה להקצות 45 דונם "לשלולית חורף" הינה צעד בכיוון הנכון, פיתוח ברק-קיימא.
 
הקצאת 45 דונם בלבד בלב פארק רחב ידיים ותוסס פירושה המעשי ניוון מוחלט של בריכת החורף וסביבתה.
הסיבות לכך רבות ואדגיש כמה בקצרה:

  1. לדעתם של מומחים שטח של 45 דונם קטן מלהכיל את מגוון בתי הגידול הקיימים בשטח הבאסה, וכתוצאה מכך מגוון המינים יצומצם ביותר.
  1. מגוון בתי הגידול – בשטח כרגע יש הדרגתיות במעבר בין שטחי הצפה שונים, אחו, אחו לח, שלולית, בריכה וכדומה. ב45 דונם זה פשוט לא אפשרי.
  1. 45 דונם של שטח טבעי בצמידות לפארק עירוני רועש ותוסס ייצרו הפרעה חמורה לחי ולצומח בשטח. נציין, שכיום אין כלל מרווח מפריד בין הפארק לבריכת החורף זאת בניגוד לרעיון המקורי.

בהקשר זה חשוב להדגיש כי באזור יש מספר דוגמאות לשלולית ובריכות חורף שלא נשמרו כראוי וכיום הם בתהליכי התנוונות כמו בגעש, במידה מסוימת גם דורה, ועוד.
 
יש חשיבות אדירה ולא ניתנת לכימות לשמר בתי גידול לחים, שנכחדו כמעט לחלוטין מישראל.
חשיבות שימור בתי גידול לחים חורגת מן ההיבט המקומי ובמידה לא מעטה יש לכך השפעה גלובלית, מסלולי נדידת עופות מים, צמחים נדירים כמו חומעת החוף )מין נדיר שנחשב נכחד ונמצא מחדש בבאסה(, ועוד כפי שמופיע בסקר טבע בבאסה מ2006.



להלן מבחר ציטוטים מן הסקר מ2006 שנעשה בהזמנת העירייה (הדגשה ע"י הח"מ):
עמוד 28:"מחקר שנערך לאחרונה ועסק בדעיכת אוכלוסיית הקרפדה הירוקה במישור החוף (אלדד אלרון, 2006 בהנחיית פרופ' אביטל גזית) מצביע על הרס בתי הגידול הטבעיים (בריכות החורף) כגורם עיקרי לדעיכת אוכלוסיות דו-חיים בישראל. החל מקום המדינה ועד תחילת שנות ה- 70 נעלמו למעלה מ-95% ממקווי המים הזמניים הטבעיים בישראל. במישור החוף שרדו שלוש בריכות חורף גדולות,בריכת יער – מדרום לחדרה, דורה – מדרום לנתניה והבאסה – בתחום הרצליה. בסקרים שנערכו ע"י חוקרי אוניברסיטת תל-אביב נמצא כי מתוך 69 בריכות חורף קטנות שנותרו במרכז ודרום מישור החוף כ 45%- נהרסו כליל, וכ- 20% נוספות נפגעו במידה זו או אחרת. זאת תוצאה של גידול אוכלוסיית האדם והגברת פעילותו והשפעתו על הסביבה. שטחי בור עויירו או נוצלו למטרות חקלאיות. מצב זה מדגיש את החשיבות של שמירה על ערכי טבע ונוף שעדין שרדו, בכלל זה הבאסה."
עמוד 51:"השטח מגוון ואיכותי מבחינה בוטנית, למרות מגבלות הסקר נמצאו בו כ 130- מיני צמחים, מהם כ- 40 מיני צמחים נדירים מאד, נדירים או מינים שאוכלוסיותיהם נמצאות בנסיגה. בשל מגבלות הזמן לביצוע הסקר, אין ספק שלא מוצה ותועד כל המצאי. בשטח צפויים להימצא מיני צמחים נוספים, בינהם מינים נדירים ואולי אף "הפתעות" בנוסף לאלו שכבר נמצאו."
עמוד 68:"בריכות הבאסה מתפקדות כאתר חריפה חשוב לעופות מים וצפרי שיר. מגוון מיני העופות שנצפו בסקר הוא גדול ו"לא היה מבייש" אתרים גדולים יותר דוגמת ריכוזי בריכות דגים. למרות שהשטח הנסקר הוא קטן יחסית, הוא מציע בית-גידול מעניין ועשיר לעופות והסיור בו היא חוויית צפרות מרשימה המזכירה אתרים גדולים בהרבה דוגמת בריכות מעגן-מיכאל. אין ספק שבתקופת החורף זהו אחד האתרים המעניינים ביותר לצפרות במישור החוף שבין חדרה לאשדוד-אשקלון."
 
לסיכום: ממכלול הסיבות שפורטו לעיל וכדי לקיים סיכוי כל שהוא לשמירה טבע יש להגדיל את השטח לשימור ל150 דונם לפחות.
מפלגת הירוקים, בשם ציבור רחב של אוהבי טבע, דורשת להגדיל את שטח בריכת החורף לשימור ל150 דונם, לטובת כלל הציבור.
 
בברכה,
יואל חדידה
רכז תחום שמירת טבע מפלגת הירוקים

למכתבו המלא של יואל חדידה לחצו כאן…

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 4.00 מתוך 5)
Loading...

2 תגובות ל-“הירוקים: לשם פיתוח פארק בר קיימא בהרצליה חייבים להגדיל את שטח בריכת החורף ל150 דונם”

  1. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » הירוקים: הפארק בהרצליה לחילוניים בלבד:

    […] עזרא כתב במכתבו, "מפלגת הירוקים כמובן הייתה בעד הקמת פארק, ואנו רואים חשיבות גדולה שיהיה בהרצליה פארק לטובת כל תושבי העיר. זאת הסיבה שאני רואה טעם לפגם ואולי אף כעוולה במעשה שביצע העירייה שיגרום אולי לרבים מן הציבור הדתי להדיר את רגליו מן הפארק. אסור שהפארק יהיה לחילוניים בלבד אנו הינו שותפים לקידום הפארק בשנים האחרונות, וביזמתנו הוחלט שמסגרת הפארק תישמר פיסת מן הטבע שהיה במקום. חשוב להדגיש שהטבע לא נשמר כראוי כפי שדרוש." […]

  2. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » הערך הנדל"ני של הקרפדות העירוניות:

    […] ראש עיריית הרצליה יעל גרמן מדוע אינה מקצה שטח גדול יותר לשימור בריכת החורף הייחודית שבעירה, השיבה: "עם כל הכבוד […]

לכתוב תגובה