הירוקים בהרצליה מציעים שמורה ימית סביב אפולוניה

27 לנובמבר 2008   מאת:

הירוקים בהרצליה הגישו המלצה למועצה הארצית לתכנון ובניה לסמן בתוכנית מתאר ארצית לחופים(תמ"א 13) קטע חוף וים של 800 מ' סביב אפולוניה כשמורה ימית. ההמלצה נשלחה במסגרת הליך של הערות והשגות הציבור לתוכנית שנועדה להסדיר את השימוש בחוף במחוז ת"א.

דרור עזרא יו"ר הירוקים בהרצליה מוסר:"אזור החוף הצפוני של הרצליה הוא אחד מאתרי הטבע הימיים החושבים באזור המרכז, מדובר בחופים סלעיים מאופיינים בבריכות קטנות. למרות שהאזור זוהם במשך עשרות שנים ע"י מפעל תע"ש, מאז 1995 שתע"ש הפסיק את פעילותו האוזר משתקם ומתקיים בו עושר יוצא דופן של חי וצומח ימיים, תרמה לכך גם העובדה שנגישות לאוזר קשה וכך התאפשר לטבע לשגשג כמעט ללא הפרעה."
"אנו הפתענו מאוד, כאשר גילנו שהחוף הזה מיועד בתוכנית לחוף רחצה, אנו חושבים שהרס אתר טבע כזה למען חוף רחצה יהיה אובדן אדיר וטעות קשה."

להלן המלצת הירוקים:
שמורת טבע ימית באפולוניה
1. יש לייעד את האזור החופי והימי של המתחם (37) מאפולוניה צפונה עד גבול המוניציפאלי של הרצליה וחלקו של מתחם (ׂ36 )ׂ מחוף סידניאלי עד אפולוניה, לשמורה ימית
2. התוכנית באה להסדיר את אזור החוף לשלושת ערי החוף במחוז ת"א, בת-ים, תל-אביב והרצליה, בעוד שבבת-ים ובתל-אביב כן סומנו שמורת ימיות בהרצליה לא סומנה שמורה כזו, זאת למרות שלפי מחקרים שנעשו, בין השאר של פרופ' בניהו, התגלה כי האזור עשיר בחי וצמח חופי תת ימי.
3. אנו מחלקים את החוף לעיל לשלושה מקטעים מצפון לדרום להלן תיאור של מקטעים אלו:

שושנת ים אדומה בחוף

קטע צפוני
4. מגבולה הצפוני של התוכנית (גן לאומי חוף השרון) עד שפך תע"ש מתחת לתע"ש נוף ים, לפי התוכנית מיועד לחוף רחצה.
5. קטע חוף זה מתאפיין בחוף חלוקים, שולחנות סלעי חוף (ביץ' רוק) עם מפרצונים חוליים, ובריכות לאורך החוף.
6. חוף זה בזכות בידודו מן האזור האורבאני והיותו ללא זיהום אור, משמש על אף הסלעים והאבנים כאתר הטלה של צבי ים.
7. בעורף שלחנות סלעי החוף, בריכות המשמשות כבית אומנה לדגיגים ומאכלסות מגוון רחב של אצות ובעלי חיים שונים. שולחנות סלעי החוף עצמן מאכלסים מגוון אצות, רכיכות ושבלולים.
8. מקו החוף מערבה הקרקעית היא סלעית עד קו עומק 3-4 מ' בהמשך רצועה חולית עד עומק 6-7 מ' ושוב סלעי רכס כורכר תת ימי עד קו המשברים. אזורי הסלעים ורכס הכורכר השקוע משמשים כבית גידול ומסתור למגוון רב של בע"ח: סוסני-ים, דגים, סרטנים, רכיכות, שבלולים, צדפים, הידרתים(שושנות-ים), קיפודי ים, מלפפוני-ים, אצות ועוד…
9. מאפיין נוסף של החוף הוא מצוק הכורכר, באזורים המוגנים ע"י סלעי החוף ובעורפם ערמות החלוקים, המצוק בשיפוע חיובי. על שפת המצוק קיימים ריכוזים גדולים מאוד ויצאי דופן של צמחיית כורכר מוגנת כמו קרונית מקרקפת, וחבצלת החוף.
10. קטע זה משמש כשטח הזנה לציפורים ועופות כמו: לבניות, שלדגים, וחשוב בעיקר לעופות נודדים ממשפחת החופמיים שלצדפים וחרמשונים.
11. בנוסף בגלל קרבתו לאפולוניה פזורים בקרקעית הים שרידי עתיקות שעדיין לא נחקרו.
12. הגישה לחוף היא בעיקר מכיוון צפון, מכיוון גן לאומי חוף השרון, מדרום הגישה קשה ומסוכנת, קטע זה סבל מזיהומים קשים ממפעל תע"ש והיום הוא בתהליכי השתקמות.
13. קטע זה הוא המשכו של שמורה ימית מוצעת בגעש והמשכו של גן לאומי חוף השרון, בזכות ערכו וייחודיותו יש לשמר קטע זה כשמורה ימית החל מן המצוק עד קו המשברים.

קטע מרכזי
14. למרגלות תל אפולוניה משפך תע"ש בצפון עד לחפיר הדרומי באפולוניה, קטע חוף זה מתאפיין בגושי עתיקות, "מעגן" עתיק וחוף חלוקים. בקרבת קטע חוף זה קיימת פגיעה של זיהומים מתע"ש ועדיין ניכרים שרדי זיהומים בחוף. בנוסף עיריית הרצליה בשיתוף רשות והטבע והגנים מנסים לקדם בניית קיר ים שיהיה הרסני לסובב והטבע הימי.
15. המאפיין המיוחד של קטע זה הוא, שקרקעית הים סלעית עד קו המשברים באופן כמעט רצוף. תופעה זו נדירה בקרקעית הים באזור השרון, הקרקע הסלעית מאפשר עושר רב של חי וצומח תת-ים כפי שתואר לעיל לגבי הקטע הצפוני.
16. קרקעית הים עמוסה בשרידים עתיקים ויחד עם עושרה התת ימי ומהווה אתר צלילה מרהיב.
17. חלקים מקטע זה הוצעו על ידנו לעיריית הרצליה כשמורה ימית, ולכן גם את קטע זה יש לשמר כשמורה ימית החל מקו החוף עד קו המשברים.

קטע דרומי
18. למרגלות כפר הדייגים ומצפה-ים מהחפיר הדרומי של אפולוניה בצפון עד וכולל חלקו הצפוני של מתחם 36 .
19. קטע חוף זה מתאפיין בחוף חולי שניזוק והוצר בעקבות בניית המרינה והפך לצר ובחלקו לחוף חלוקים, בקטע זה ישנה תופעה "מיוחדת", הכתם הצהוב שמקורו בתע"ש. בקטע זה עירית הרצליה מנסה לקדם תוכנית של שובר גלים תת ימי מבטון שהשפעתו על הסביבה ועל הסובב הימי אינה ידועה.
20. המאפיין הימי העיקרי הוא טבלות הגידוד המצויות במרחק של50 -80 מ' מקו החוף ואפילו ישנן שתי טבלות מקבילות ב10 מ' וב 40 מ' מקו החוף (מעגן סירות הדייגים).
21. טבלות גידוד אלו הן למעשה שוניות צינורתיים הבניות סביב גלעין כורכר ממיליארדי מעטה גירי של צינרתן (תולען) המעקה ו צינרתן הרשת.
22. שוניות אלו מוגדרות בדומה לשוניות אלמוגים כגוף חי, על גבי וסביב שוניות אלו מגוון עצום של בע"ח. הייחוד של שוניות אלו הן הימצאותן בים התיכון בעיקר במזרחו בחופי ישראל.
23. קרקעית הים סלעית כמעט ברציפות עד לקו המשברים ומעבר לו המבטיחה אתר צלילה משובח ועשיר בשרידי עתיקות כמו: עמודי שיש, קנקני אגירה ועוד, ממצא נדיר שנמצא במקום היה פיסלון של 'מנירבה' (אלה רומית) עתיק. לפי ארכיאולוגים שוניות אלו הם הם מעגנות אפולוניה העתיקים.
24. יש לשמר את קטע זה כשמורה ימית במתחם 37 החל מקו החוף עד קו המשברים ובמתחם 36 החל מ50 מ' מערבית לקו החוף עד לקו המשברים.

לסיכום
25. בזכות עושרו וייחודיותו של החלק הימי במתחמים 36 ו37 וצמידותו לגנים הלאומיים סידנא עלי, אפולוניה ממזרח וגן לאומי חוף השרון ושמורה ימית מוצעת מצפון, יש חשיבות לכלול שטח ימי וחופי זה כשמורה ימית ולבטל סימון כחוף הרחצה במקום.
26. ישנה חשיבות מיוחדת שלא לאפשר סלילת דרך או שביל או ירידה לים ממפעל תע"ש לחוף הן בגלל רגישות האקולוגית של החוף והן בגלל ערכי טבע נדירים הנמצאים על שפת המצוק. ויודגש, אחד הגורמים שתרמו לשימורו של החוף היה חוסר הנגישות.

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“הירוקים בהרצליה מציעים שמורה ימית סביב אפולוניה”

  1. מאת עמית:

    יפה מאד, אבל אני מקווה שהתייחסתם לא רק לחוף אפולוניה אלא גם לשדות מצפון לנוף ים ולעתיד תל מיכל – סוגיות נוספות שתמ"א 13/4 תשפיע על עתידן.

לכתוב תגובה