הפסד לירוקים – בית המשפט קבע חוף אפולוניה יחוסל

10 לספטמבר 2009   מאת:

שופטת בית המשפט המחוזי מיכל רובינשטיין דחתה השבוע את עתירת מפלגת הירוקים נגד בניית סוללת סלעים אדירה שתכסה את חוף אפולוניה.

בפסק-דין קבעה השופטת רובינשטיין, כי בניית סוללת הסלעים על החוף לא מחייבת הכנת תוכנית מפורטת (הכוללת תסקיר השפעה על הסביבה ובחינת חלופות), עוד קבעה השופטת כי סוללת סלעים על חוף הים אינה מבנה ולכן בסמכות הועדה המקומית לאשרה בהילך היתר פשוט.
בנוסף חייבה השופטת רובינשטיין את מפלגת הירוקים לשלם לעירייה ולמדינה הוצאת משפט בסכם 20000 שקל.
צילום ועיבוד:דרור עזרא
חוף אפולוניה לאחר בניית הקיר, הדמיה (מתוך מצגת)

פרויקט סוללת הסלעים בחוף אפולוניה שנוי במחלוקת בשנים האחרונות, שורה של מומחים בכירים בנושא חופים הביעו התנגדות נחרצת לפרויקט, המשרד להגנת הסביבה בתחילה התנגד אף הוא לפרויקט, אבל בעקבות לחץ של עיריית הרצליה השר להגנת הסביבה שינה את עמדתו.
גם מתכנן הפרויקט לאונרדו שטדלר ציין שסוללת הסלעים לא תמנע מפלות, להלן ציטוט מתמליל הדיון באישור ההיתר:
"הפתרונות האלו, אני מוכרח לציין, לא יאפשרו הורדת שביל ישראל אל החוף חזרה מהסיבה הפשוטה שהיציבות של המדרון והסכנה להתמוטטות או הידרדרות גושים בגדלים שונים עדיין תהיה קיימת.
מבחינה בטיחותית לא ניתן לאפשר שימוש של הציבור הרחב באזור הזה, לא על הסוללה וכמובן רצועת החוף היא מאוד צרה, אז גם לא ברצועת החוף."

דרור עזרא יו"ר רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים מוסר:"חוף אפולוניה הוא פנינת נוף ייחודית ומיוחדת, מדובר באחד החופים היפים והציוריים ביותר הקיימים בישראל, חיסול חוף אפולוניה יהיה אחד מסמלי האווילות הסביבתית הגדולים שהיו בישראל לא פחות מבניית המרינה בהרצליה או סי-אנד-סאן."
עוד מדגיש עזרא "אין מדובר בפתרון זמני, סוללת הסלעים הזו תישאר על החוף לנצח."

עו"ד אריאל יונגר שייצג את הירוקים בעתירה:"אנחנו עומדים על כך כי הפרויקט אושר שלא כדין, בפסק-הדין יש מספר פגמים מהותיים. מדובר בפסק-דין בעל השלכות חמורות על חופי ישראל, למעשה בית במשפט מעביר היום את הסמכות להחליט על פרויקטים להגנה על החוף מן הועדה לשמירת הסביבה החופית לרשויות המקומיות. אנו מתכוונים לערער בזמן הקרוב לבית המשפט העליון."

רקע:
עיריית הרצליה מתכננת להקים על החוף בצמוד למצוק אפולוניה סוללת סלעים באורך 300 מ' ברוחב 13 מ' ובגובה 4 מ'. הקיר יהיה מורכב מסלעים במשקל 3 טון ויכסה לחלוטין את החוף.
לפי העירייה מטרת הקיר היא להגן על "בהון" המצוק וכך למנוע מפולות, גם בין מומחים ומהנדסים קיימים חילוקי דעות קשים לגבי נחיצות הקיר, שורה של מומחים התנגדו לקיר ושיגרו לעירייה חוות דעת כתובות בנושא. ביניהם דר' יעקב ניר (גיאולוג ימי), דר' רמי בן-דוד(גיאולוג), אורי רוזין (מנהל היחידה לאיכות סביבה בהרצליה) ופרופ' לי הריס(מומחה אמריקני להנדסת חופים).
בסוף שנת 2007 היתרה הועדה המקומית הרצליה את בניית הקיר לפי תוכנית משנת 1961, בתחילת 2008 מפלגת הירוקים הגישה ערר על מתן ההיתר לועדת הערר המחוזית בטענה שהיה חובה על העירייה לנקוט בהליך תכנוני מלא, קרי הכנת תוכנית, תסקיר השפעה על הסביבה, בדיקה מקיפה של החלופות ושמיעת התנגדויות הציבור זאת בשל העובדה שחוף אפולוניה מוגדר בתוכנית מתאר ארצית לחופים כשמורת חוף.
לפני כשנה דחתה ועדת הערר את ערר מפלגת הירוקים על החלטה זו הגישה מפלגת הירוקים עתירה שכאמור נדחתה השבוע.

לקריאת פסק-הדין במלאו לחצו כאן…

כוכב אחד2 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים (2 מצביעים, בממוצע: 5.00 מתוך 5)
Loading...

תגובה אחת ל-“הפסד לירוקים – בית המשפט קבע חוף אפולוניה יחוסל”

  1. מאת חדשות מפלגת הירוקים » ארכיון » הסבר להתנגדותנו מפלגת הירוקים להרס חוף אפולוניה:

    […] גם היום חוף אפולוניה נהרס באופן בלתי חוקי. בין השאר בשל פסק-דין רשלני ביותר של השופטת מיכל […]

לכתוב תגובה