ארכיון הנושא 'שאלות ותשובות'

שאלות ותשובות בענייני כלכלה

יום שני, 06 למרץ 2006   מאת:

עקרונות המצע הכלכלי של מפלגת הירוקים

  • "מפלגת הירוקים" תבנה מערכת תומכת לפיתוח כלכלי וסביבתי, פיתוח התומך בתכנון בר-קיימא, שומר על הסביבה ודואג לעתיד ילדינו – דור העתיד.
  • חסכון בניצול משאבי המדינה, הקרקע, המים והים, ניצול משאבים חסכוני הוא הכרח כלכלי במדינה קטנה כמו ישראל.
  • הירוקים רואים כלכלה המתחשבת בסביבה, כלכלה המבססת לילדינו עולם טוב יותר, כלומר, פיתוח כלכלי עם אחריות סביבתית.
  • פיתוח כלכלה תומכת סביבה אורבנית.
  • ביטול כל התמריצים לגופים מזהמים והעדפה לגופים תומכי סביבה, זאת ע"י מערכת מיסוי לפי העיקרון המזהם משלם.
  • מאבק חסר פשרות בשחיתות הכלכלית והשלטונית, באמצעות בית דין חדש לענייני סביבה.
  • תמיכה בפרויקטים אורבנים המטפלים באזורים נחשלים לטובת שכונות חדשות, תוך כדי עשיית צדק כלכלי היסטורי למתגוררים בהם. כמו כן, פעולה נמרצת למניעת בזבוז מעט השטחים הפתוחים שנותרו במדינת ישראל.
  • הירוקים רואים את התכנון הכלכלי כארוך טווח, תוך כדי יצירת תשובות מיידיות למצוקות אשר אינן באות בקונפליקט עם הסביבה, או קונפליקט אשר עלול לפגוע בדורות הבאים.

שאלות כלכליות הנוגעות לישראל

הבעיה הכלכלית הדחופה במשק: מערכת תחבורה לא יעילה ובזבזנית גורמת נזק אדיר לכלכלה הישראלית, הירוקים יפעלו לקידום מערכת הסעת המונים יעילה ולא מזהמת, להפחתת השימוש ברכב פרטי ולעידוד עבודה מן הבית. שיפור מערכת התחבורה יביא לחסכון שנתי במיליארדים, הן בזמן, הן בהפחתת ניצול אנרגיה מדלקים, הן בהפחתת ניצול הקרקע מכבישים, והן בעלויות טיפול בחולים.

קשרי הון שלטון: הירוקים רואים את הקשר שמתקיים בין הון לשלטון כמסוכן. קשר אשר במהלך השנים האחרונות ניצל את הכוח הפוליטי להרס סביבתי. בעיקר ע"י מתן הטבות בקרקעות המדינה לקבוצות לחץ ולבעלי הון. לדוגמא: בריכות המלח של משפחת דנקנר המרינה בהרצליה של מוטי זיסר, ניצול ציני של ים המלח והריסתו בידי משפחת עופר. המדינה נכשלה בתפקידה להגן על הציבור מניצול לא צודק של המשאבים, עקב הקשר המסוכן בין הון לשלטון.

מי ראוי להיות שר האוצר הבא? – לצערנו, אין בין המועמדים מהמפלגות הגדולות מישהו ספציפי המציג אחריות סביבתית, אחריות לדורות הבאים ולמה שאנחנו משאירים להם. הירוקים רואים עצמם כוח אל מול כל שר אוצר ועושי דברו.

היועצים הכלכליים שלנו: היועץ הכלכלי שלנו הוא מיכאל רועה, כלכלן פוליטי, אשר שימש בעבר כסגן ראש עיריית תל-אביב-יפו. רועה מכהן גם כיועץ כלכלי במדינות מתפתחות.

איזה משרד ממשלתי חייב לעבור קיצוץ תקציבי? – משרד הביטחון, משרד התחבורה ומשרד השיכון. בזבוז המשאבים גורם לניצול קשה של הסביבה, מכירה של קרקעות לנדל"ן בכדי לחפות על חוסר יעילות ובזבוזים. קיצוץ במשרדים אלו, העברת תקציבים לאיכות הסביבה מחד, ומאידך התייעלות אשר תמנע פרויקטים מיותרים המחסלים משאבים המיועדים לילדינו.

שכר המינימום: עמדת הירוקים תומכת בהעלאה של שכר המינימום באופן הדרגתי ומקווה שמדיניות התעסוקה במדינת ישראל תתמוך בתעסוקה מתקדמת ובהקטנת תעסוקות המנצלות את האדם ואת סביבתו.

מס שלילי: הירוקים תומכים במס שלילי המעודד יציאה לעבודה ומנגד, תומך בשכבות החלשות הנזקקות לפרנסה בכבוד. השכבות החלשות במדינת ישראל סובלות לא רק מקיפוח חברתי, אלא גם מקיפוח סביבתי. יש מקום שהחברה הישראלית תפצה את השכבות החלשות מחד ותעודד עבודה מאידך.

קצבאות, סבסוד: יש להמשיך ולהעניק קצבאות לשכבות החלשות, קשישים וילדים במצוקה. להפסיק לעודד את פיצוץ האוכלוסין. יש לסבסד נסיעה בתחבורה ציבורית ואת החקלאות הסביבתית .

הפרטה: תמיכה בהפרטה שלחברות וגופים תוך הקפדה שיתנהלו בתחרויות, הפרטת יצור החשמל, מאידך אי הפרטה של נכסים ושירותיים לאומיים, נכסי קרקע, מים וחופי הים. יש לשמור את חוף הים והכנרת פתוחים לרווחת הציבור הרחב.

מע"מ – יש לפתח מערכת מיסוי וצריכה חכמה שמחד תוריד את העלות של מוצרים בסיסיים ומאידך, תהווה חסם בפני הפיכתנו לחברה צרכנית ובזבזנית .

חוק עידוד השקעות הון – כן, אולם תחת תנאי מרכזי , אי מתן כל מענק או הלוואה לגורמי תעשייה או עסקים אחרים הפוגעים בסביבה, מזהמים את האוויר, המים והאדמה. חיוב חיבור דוח סביבתי לכל חברה שזוכה לסיוע מן המדינה.

התנהגות חברי הכנסת: חברי הכנסת צריכים לעמוד בקריטריונים ציבוריים ולפעול בשקיפות מרבית. מחד גיסא, לדאוג שלא יחסר, ומאידך גיסא, שלא ינצלו את כוחם וידאגו לעצמם בניפוח משרות ותנאים. (שכר חברי הכנסת והתנאים חייבים להיקבע על ידי גורם ציבורי חיצוני).