ארכיון הנושא 'מיחזור'

יוזמה ירוקה של חברת אדידס – נעלים מזבל שנפלט מהים

שבת, 22 לאפריל 2017   מאת:

חברת אדידס מתכוונת ליצר נעלים מפלסטיק ממוחזר שנמצא בים, מדובר בשלושה דגמים של נעלים המיועדות לריצה.

החברה הודיעה היום כי המתכוונת ליצר כמיליון זוגות נעלים כאלו עד סוף שנת 2017 כחלק מן המחויבות לנושאי סביבה.

זו יוזמה מבורכת שראוי שגם חברות בישראל יקחו, ויתרמו בכך לניקוי הים והחופים בישראל מהזבל הרב שאנו זרוקים אל הים.

בעקבות היוזמה של שר האוצר כחלון להוריד מס קנייה לנעלים, אולי זה יהיה רעיון טוב להוריד מס רק למוצרים שיוצרו מחומרים ממוחזרים ובכך לתרום לשמירה על הסביבה ועל הים.

עשירי הרצליה פיתוח ימשכו ליהנות מפטור מארנונה על בריכות

יום רביעי, 30 לדצמבר 2009   מאת:

מועצת העיר הרצליה דחתה אתמול את הצעתו של חבר המועצה מטעם הירוקים דרור עזרא לבטל את הפטור מארנונה שמעניקה העירייה לבעלי בריכות שחייה.

עיריית הרצליה בניגוד לרוב הרשויות המקומיות בישראל מעניקה פטור מארנונה לבריכות שחייה פרטיות, בבדיקה שעשו הירוקים עולה כי ערים אחרות כמו סביון, קיסריה, כפר-שמריהו, ת"א ורעננה כן מחייבים בארנונה בעלי בריכות שחיה פרטיות, בתעריף הנע בין 15 ₪ למ"ר ל43 ₪ למ"ר. להערכת הירוקים, בהרצליה יש מאות בריכות שחיה פרטיות, בעיקר בהרצליה פיתוח, ולכן מדובר בהפסד הכנסה של מיליוני שקלים בשנה.

דרור עזרא יו"ר סיעת הירוקים מוסר: ההיגיון של עיריית הרצליה פשוט מעוות, בכל הערים בארץ נותנים פטור מארנונה לאנשים נזקקים ואילו בהרצליה נותנים פטור מארנונה דווקא לאנשים הכי עשירים בישראל. עיריית הרצליה צריכה להפסיק להתנהג כמו ועד עובדים של עשירי הרצליה פיתוח, ולדאוג שנטל הארנונה על התושבים יהיה צודק והוגן, במיוחד במקרה זה על רקע משבר המים."

נושאים עיניים בתקווה

שבת, 24 לינואר 2009   מאת:

"בנגב יבחן כושר היצירה והעוז החלוצי של ישראל – ומבחן זה יהיה גורלי. בנגב יבחן כושר המדע והמחקר היהודי ועל אנשי המדע והמחקר שלנו שומה להתרכז בשדות מחקר חדשים שלעמי הצפון לא היה בהם צורך: המחקר להמתקת מי-הים בתהליכים זולים, לניצול אנרגיה שמשית המרובה בארצנו, ובייחוד בנגב, יותר מכל מדינות אירופה. לניצול כוח הרוחות לייצור כוח חשמלי, למניעת בזבוז מי הגשמים המועטים הזורמים לשווא לים התיכון ולים המלח".
דוד בן גוריון שדה בוקר 1955

את החזון הזה של דוד בן גוריון מצפה העולם שיגשים נשיא ארה"ב הטרי אובמה . הציפיות מהנשיא השחור הראשון בבית הלבן הן רבות בתחומים מדיניים ובתחומים כלכליים , אבל בעיקר הציפייה מאובמה נשיאה הטרי של ארה"ב היא שידאג לשיווין זכויות וישים על ראש סדר היום את הנושאים האזרחיים , החברתיים והסביבתיים שלהם יש השפעה ישירה גם על תחום הכלכלה.

אובמה חייב כבר בתחילת הקדנציה, כפי שכבר הצהיר בעבר כי בכוונתו לעשות, לקדם את נושא האנרגיה הירוקה , תוך הפניית משאבים ותקציבים לכך והשקעה בטכנולוגיות אשר חוסכות אנרגיה ובמקביל מפחיתות זיהום .
על אובמה לקדם מעבר של תעשיית הרכב בארה"ב לתעשיית רכב ירוקה – מכוניות היברידיות . ולהביא את החברה האמריקאית לצמצום השימוש במשאבי הטבע תוך פגיעה בסביבה.

הנשיא אובמה מגיע אחרי שמונה שנים שחורות , תרתי משמע בניצוחו של הנשיא בוש , מבחינת הדאגה לסביבה . ממשלו של בוש דאג בין השאר להקל על גופים מזהמים בארה"ב , לתמוך בשימוש בפחם בהפעלתן של תחנות כח ועוד. אל גור סגן נשיא ארה"ב כבר הצביע על "האמת המטרידה" של הבעיות הסביבתיות הסובבות את העולם כולו וגם את ארה"ב ,ובכך בעצם כבר הכשיר במידה מסוימת את הקרקע לאובמה . היום נשיא ארה"ב אשר יטפל בנושאים סביבתיים ויתמודד מול האתגרים והבעיות , לא ייתפס כנשיא הזוי , אלא נהפכו יהיה נשיא אשר יחזק את התמיכה בו בארצו ובעולם כולו .

אם הנשיא הטרי אובמה רוצה לפחות בתחילת דרכו לחבק סביבו את תושבי ארצות הברית בפרט ואת העולם כולו בכלל , עליו לעשות מעשה מיד עם תחילת כהונתו למען כדור הארץ הזה , מעשה אחד מתוך שורה ששל דברים שבכוונתו לעשות במהלך הקדנציה ולאותת בכך על דרכו . צעד שכזה יסחוף אחריו העולם כולו וידגיש כמה מטרידה האמת וכמה אנחנו חייבים לעשות שינוי כדי שיהיה לנו ולדורות הבאים איפה לחיות בעולם הזה.

מי המקוואות יורדים לטימיון – בגלל ביורוקרטיה

יום שלישי, 08 ליולי 2008   מאת:

חברת מועצת העיר ירושלים דליה זומר, שעתידה להתמודד בסיעת ה"ירוקים" בבחירות המוניציפאליות, מקדמת מזה שנתיים את היוזמה לשימוש חוזר במי המקוואות. משק המים בצרות ובינתיים מוזרמים לביוב בכל שבוע אלפי ליטרים של מים, שהיו יכולים לשמש להשקיית גינות ציבוריות או מדשאות. מי המקוואות המשומשים מוחלפים פעמיים בשבוע – אבל בהעדר חוק ובשל קשיים ביורוקרטיים – יורדים לטימיון

לכתבה המלאה ב-YNET

הצגת הכדורגל הכי ירוקה באירופה

יום שלישי, 10 ליוני 2008   מאת:

טורניר היורו שנפתח בסוף שבוע האחרון, בהחלט יכול להיקרא כטורניר הכדורגל הירוק הראשון, הערים המארחות עשו מאמץ גדול כך שהפעילות תהיה ידידותית לסביבה.

למשל: בעיר אינסברוק באוסטריה שמארחת את הבית של ספרד ורוסיה ינתנו כרטיסים ותגים שניתן יהיה למחזר אותם ,בווינה העבירו את האצטדיון לתקן ירוק מתקדם שמפחית גזי חממה והגדילה לעשות העיר ברן בשוויץ שמארחת את הבית של צרפת ואיטליה, אשר בנתה אצטדיון ירוק חדש במיוחד ליורו, על גג אצטדיון הותקנו כ8000 פאנלים סולארים שמייצרים 1100 מגה וואט חשמל בשנה שזה אומר פחות 630 טון גזי חממה.
ברן לא הסתפקה בזה. היא אף הכינה מערכת תחבורה ירוקה לאוהדים הכוללת מערכת להשכרת למאות זוגות אופניים.

ההכנות האלו וחשיבה הירוקה אפילו על הפרטים הקטנים היא לא גחמה של רגע, אלא פרי תכנון של שנים של כל הגורמים.
כחובב כדורגל אין לי אלא רק להתקנא במאמץ שנעשה בשוויץ ואוסטריה בנושא הירוק, אנו יכולים בהחלט ללמוד וליישם חלק מן הדברים גם כאן.

למשל היום גם בפתח-תקווה וגם בנתניה נבנים אצטדיונים חדשים, למה לא להוסיף לאצטדיונים האלו גג סולארי? אצטדיונים אחרים כמו בהרצליה ובאר שבע זקוקים לשיפוץ למה לא להוסיף גם להם גגות סולאריים? בשיתוף פעולה בין המועצה להסדרים בטוטו והרשויות המקומיות.

גג סולארי יכול להחזיר את השקעה עליו תוך חמש שש שנים, השאלה כאן היא כמה ההנהגה של הטוטו וכמה ראשי הערים שבהם מדובר רוצים ומבינים שכדורגל יכול להיות גורם לקירוב הציבור לנושא הירוק.
גם בעולם וגם בישראל אני משוכנע שמגרש הדשא הירוק יכול להיות נקודת התחלה טובה נוספת להעלאת המודעות לנושא הירוק.

מדריך הטרמפיסט להתחממות הגלובלית – מיוחד לשעת כדור הארץ

יום רביעי, 26 למרץ 2008   מאת:

שעת כדור הארץ שמצוינת השבוע נועדה להגביר את מודעות הציבור הרחב למשבר האקלים, מודעות הציבור הרחב למשבר האקלים הינה נדבך חשוב, אבל מה שחשוב יותר מה היא המודעות למשבר בקרב ציבור מקבלי החלטות ומה הם מתכוונים לעשות בנדון.
קשה להעריך עד כמה יש לאנושות יכולת להפוך את התהליכים שגרמו למשבר האקלים אם בכלל. אבל התמודדות עם משבר האקלים היא בעיקר הפסקת השימוש הבזבזני במשאבי כדור הארץ.
אפשר לדמות את כדור הארץ לאקווריום גדול ואת ישראל לאקווריום קטן. כאשר מספר הדגים באקווריום גדל, והדגים הופכים שמנים יותר יש צורך לתכנן את אחרת את האקווריום כך שתתאפשר הישרדות הדגים.
בעיקרון עושים זאת בשני דרכים עיקריות האחת הפחת קצב גידול האוכלוסייה והשנייה ניצול טוב יותר של המשאבים הנתונים.

צילום:דרור עזרא

מה שעושה כל משפחה למען כדור הארץ היא חשובה, ואפשר למצוא על כך מדרכים למכביר, אבל מה שצריכים לעשות מקבלי החלטות הוא בעל חשיבות מכרעת ואין על כך מדריכי מדף זמינים אז הנה צרור עצות בכמה תחומים מרכזיים:

קצבאות ילדים
על מדינת ישראל להפסיק במדיניות של עידוד פיצוץ אוכלוסין, הדרך לעשות זאת היא לא בקיצוץ קצבאות הילדים לילדים שכבר נולדו, כמו שנעשה בעבר. הדרך הנכונה לפעול היא בהודעה על הפסקת תשלום קצבאות הילדים לילד השלישי ואלייך מתאריך מסוים. למשל תודיע היום הממשלה כי החל מ2010 כל ילד שיולד למשפחה מעבר לילד השלישי לא יהיה זכאי לקצבת ילדים.
יש בכך לתת אפשרות להורים להחליט על הרחבת המשפחה באופן מושכל, לפי היכולת הכלכלית של המשפחה ובהתאם לתמיכת הממשלה, וכל זאת בלי לחשוש משינויים שרירותיים בנושא.

מיסוי
אם המדינה רוצה לתת תמריץ לחיסכון בשימוש במשאבים הדרך לעשות זאת היא במיסוי. יש מושג שנקרא טביעת רגל אקולוגית, יש כמה וכמה פרמטרים שבהם אפשר לקבל אינדיקציה על השימוש של כל משפחה במשאבי הטבע, וכול שהשימוש במשאבים מגובר יותר כך המס צריך להיות גדול יותר.
במצב של משבר אקלים ושל מחסור במשאבים מיסוי כזה הוא הכרח. אין שום הצדק שמהנדס שעובד למשל ברמת-החיל, גר במרחק 2 ק"מ ממקום העבודה ומגיע כל יום לעבודה באופניים ישלם מס הכנסה כמו עמיתו, שגר בישוב קהילתי שרוחק 50 ק"מ ממקום העבודה שלו ומגיע כל יום לעובדה עם מפלצת מתכת מסוג המאר.
המדינה צריכה, לתת הנחות במס לאלו שגרים קרוב למקום העבודה, שלא משתמשים ברכב פרטי, למקומות עבודה שנמצאים באזורים אורבאניים ורוב עובדיהם גרים בסמוך אליהם, על מוצרים שלא משתמשים באריזות, ועל מוצרים חסכניים באנרגיה. כמו-כן על המדינה להוסיף מס סביבה מיוחד, על הדלק, על טיסות, על אריזות, על סיגריות ועל מוצרי מזון מיובאים.

תחבורה
ישראל מדינה קטנה וצפופה, אין סיכוי שנוכל להמשיך להיות מכורים למוכנית הפרטית כמו היום.
מה שישראל זקוקה לו הוא שיפור דרמתי במערכות הסעת המונים, זאת ע"י הקמת של רשויות תחבורה מטריפוליטניות שיהיו אחראיות הבלעדיות על הרשתות התחבורה על כל גווניה. עיקר תפקידה של רשות כזו יהיה תכנון מערך התחבורה ורגולציה על מפעילי התחבורה הציבורית לסוגיה. כמו-כן יש לזנוח את הפנטזיה להקים רכבת תחתית ולהתמקד באוטובוסים שזה אומר יותר נת"צים ושמירה עליהם, רגולציה משמעותית ואפקטיבית על חברת האוטובוסים, וכמובן חינוך הציבור. כל זאת במקביל לעידוד הפחתת השימוש במכונית הפרטית.

הפתרון לטווח האורך הוא תכנון נכון, בקליפת אגוז, תכנון כזה שייתר את הצורך בשימוש במוכנית, כלומר אזורי מגורים מצופפים, לאו דווקא מגדלים, יהיו בסמוך ובמרחק הליכה לאזורי התעסוקה ולכל הפונקציות העירוניות האחרות.
יש לזכור, לשכונות מצופפות קל יותר וכלכלי יותר לתת שירותי מערכת הסעת המונים יעילה ומקיפה. המשך »

סוגרים את הברז? העשירים ישלמו יותר עבור מים

יום שלישי, 18 למרץ 2008   מאת:

בישיבת ועדת הפנים שהתקיימה היום, הודיעה רשות המים על כוונתה לייקר את התעריף שייגבה ממשפחות הצורכות כמות מים גדולה. "גם כעת ניתנות הנחות למשפחות מרובות ילדים", מוחים בכירים בתאגידי הערים. "מה יועילו חכמים בתקנתם החדשה?"

לכתבה המלאה לחצו כאן

מסביב לעולם, החשמל זורם ברחובות

שבת, 16 לפברואר 2008   מאת:

15 ערים גדולות בישראל התחייבו השבוע לחסוך באנרגיה ומשאבים כדי לזהם פחות את האוויר ולהלחם בשינוי האקלים. הבטחה בלי כיסוי? אולי, אבל אל תתנו לראש העיר להגיד לכם שזה לא אפשרי: 700 ערים בעולם כבר עשו זאת. הנה רק 13 לדוגמא

לכתבה ב YNET לחצו כאן

הכפר הירוק

יום ראשון, 27 לינואר 2008   מאת:

בפעם המיליון נזכיר: זוהי שנת בחירות מוניציפאליות. זה הזמן לבקר בערי ישראל ולבחון מקרוב את מחויבות המועמדים המכהנים ואלה שהיו רוצים, לאג'נדה ירוקה. מתחילים בכפר סבא

חלק מהפעילויות הירוקות בכפר סבא מתרחשות בלחץ האופוזיציה. כך לדוגמא, לאחרונה נחנכה גינה ראשונה לכלבים, בעקבות פניית תושבת העיר והצעה אותה הגיש חבר המועצה מטעם הירוקים, גיא בן גל, במסגרתה ביקש להקים גינות ציבוריות להולכים על ארבע, בדומה לאלה שבתל אביב ורעננה.

לכתבה המלאה לחצו כאן

ראיון בערוץ 2 על מבצע ניקיון ע"ש שחר בצלאל

יום רביעי, 12 לדצמבר 2007   מאת: