מחר תתקיים תחרות גמר כוכב נולד, כמו בשנה שעברה בחרו מפיקי התוכנית לקיים את המופע במסגרת פסטיבל של סלקום שיתקיים בכנרת.
המופע הזה אינו סתם עוד תחרות זימרה, מדובר מיצג פרסומי בוטה של חברת סלקום שהחליטה שחופי הכנרת הם התפאורה מתאימה שיחד עם צעירים וצעירות בלבוש מינימאלי ימשכו הכי הרבה רייטינג.
בכנרת יש כ50 ק"מ של חופים, חופי הכנרת הם תיאורטית משאב ציבורי חשוב שנועד להעניק לציבור אפשרות לפנאי ונופש באגם המים המתוקים היחיד בישראל.
אבל בפועל המצב בכנרת רחוק מכך, במשך השנים נכשלה מדינת ישראל לשמור על חופי הכנרת. חופים רבים הופרטו לזכיינים פרטיים למשך שנים רבות, אותם זכיינים גידרו את החופים, והפכו אותם לטרטוריה פרטית שלהם, גובו כספים, בנו מבנים, וגרשו "פולשים"(אותנו).
בכנרת כבר שנים סוררת הפקרות רבתי, סביב הכנרת התפתחה חממה של דגי פירנה שזוללים מכל הבא ליד. אותם דגי פירנה הפכו כל-כך חזקים שאפילו הממשלה נרתעת מלהתעסק איתם ולדרוש את החופים חזרה את החופים לטובת הציבור.
אחרי שנים שהכנרת הפכה חממה כל-כך טובה לדגי פירנה אין להתפלא שגם כריש טורף כמו נוחי דנקנר וחברת סלקום באים ורוצים להביא ביס דשן מן הכנרת. ואם כבר ביס למה לא לעשות את זה בגדול בזמן צפיית השיא.
בשנים האחרונות מתנהל מאבק על המרחב הציבורי בישראל, עוד ועוד מתחמים במרחב הציבורי הופכים פלטפורמה לשטיפת מוח מסחרית. זה התחיל עם תחנות אוטובוס, עבר לשלטי חוצות שהפכו למציגי ענק הן בכבישים והן בתוך הערים. שיטות שיווק מסחריות הפכו אגרסיביות יותר ויותר, היום גם שילוט רחובות פשוט הוא עוד הזדמנות לדחוף פרסומת.
בעצם המרחב הציבורי הפך לשדה "קטל" בו האזרח מופגז באין ספור מסרים מסחריים מכל עבר. ויש לזכור כאשר אנחנו במרחב הציבורי אין לנו שלט בו אנחנו יכולים ללחוץ על כפתור ולקבוע אם כן או לא לקבל את המסרים, כאשר אנחנו במרחב הציבורי מסרים אלו נכפים עלינו.
לכן אין פלא שאותם מפרסים גדולים לוטשים עיניים אל חופי ישראל.
הכנרת שלנו או של בעלי ההון?
גזל והרס חופי ישראל אכן הדליק נורה אדומה בכנסת ובשנת 2004 אושר חוק שמירת הסביבה החופית שנועד בדיוק למונע את התופעה, תחילה בחופי הים התיכון, ולפני חצי שנה נכללו בחוק גם חופי הכנרת.
חופי הכנרת בשל רגישותם הוגבלו מספר המבקרים בכל חוף וחוף, בחוף גולן בו יהיה המופע הוגבל לשהייה של 1000 נופשים בלבד, המופע הזה מתכנון לקהל של 35000 איש!
מיותר לציין את הפגיעה של שהייה של כמות אדירה כזו של אנשים באוזר רגיש אקולוגית כמו חופי הכנרת, מספיק לראות איך נראה אצטדיון ר"ג לאחר משחק של שעתיים עם הקיף קהל דומה וכאן מדובר בשלושה ימים תמימים.
ויש לזכור החוף נגזל מן הציבור לא רק בזמן המופע, אלא גם ימים רבים לפניו וימים רבים אחריו שהחוף הופך לאתר בניה ענק.
מה שהכי חמור בסיפור הוא איך אישורו את המופע הזה. כדאי לקבל אישור למופע כזה חייב להגיש תוכנית לוועדה ארצית לענייני חופים, להגשת תוכנית כזו יש לא מעט תנאי סף, במקרה הזה מארגני המופע לא עמוד כמעט באף אחד מהם, אבל למרות זאת הועדה אישר את המופע לפי ימים אחדים.
לאלו שהתוהים איך המופע אושר רק לפני ימים אחדים וכבר שבועות הוא מתפרסם כמעט מדיה אפשרית?
התשובה פשוטה, בישראל יש מערכת חוקים לאזרחים רגילים שנקראת חוקי ישראל, לעומת זאת לבעלי הון דוגמת בעלי סלקום וערוץ 2 חוקים אלו פשוט לא תקפים.
כך היה במקרה הזה, לוועדה היו כל הסיבות לא לאשר את המופע הזה וסביר להניח כי אם היה מדובר באדם רגיל לא היו מאשרים. אבל למה להרגיז את נוחי דנקנר שאפשר להתרפס לרגליו?
באופן תמוהה מארגני המופע טועים כי יעברו במהלכו מסרים לשמירת הכנרת, לא רק זאת הם מתהדרים בכך כי הם יתקנו מתקנים למחזור בקבוקים וסלקום דאגה לתת תרומה נדיבה לחברה להגנת הטבע. הרשו לי לגחך, מדובר בהשקעה בטלה בששים לעומת הרווח והפרסום שיקבלו על חשבון הכנרת.
לסיום, לפני שצופי ערוץ מושטים את ידם לטלפון הסלולארי "ומצבעים" לטובת המועמד שלהם אולי שווה לעצור לשנייה ולחשוב האם אנחנו באמת רוצים שחופי הכנרת יגזלו לטובת מיצגים פרסומיים והופעות המוניות?
אם התשובה היא לא, ואתם כן רוצים לשמור על הכנרת, היא הדרך הנכונה להעביר את המסר הזה למארגני המופע הוא לא לשלוח SMS.
במקרה זה אפשר לומר מי שלא מצביע ישפיע, וישמור על חופי הכנרת