ארכיון הנושא 'זכויות החקלאיים'

קיבוץ געש לעשירים בלבד: כך הפכו דירות קטנות לשכונת וילות

יום ראשון, 29 לאפריל 2012   מאת:

דווקא במדינה הסובלת ממצוקת דיור חברו להם יחדיו כסף גדול, קומבינות משפטיות ופוליטיקאים ששכחו עבור מי הם אמורים לעבוד כדי להקים שכונה לעשירים. תחקיר "השבוע" מגלה כיצד הצליחו היזמים של מיזם "מצוקי ארסוף" להפוך את ההרחבה הקיבוצית לאחד המקומות היקרים בישראל, תוך עקיפת ההתנגדויות של הארגונים הירוקים. מי עומדים להרוויח עשרות מיליוני שקלים מהעסקה?

לכתבת וידאו בערוץ 10 על המאבק של מפלגת הירוקים נגד שכונת היוקרה בקיבוץ געש.

"תוכנית גליל ים הופקדה מבלי שאושרה בוועדה המקומית"

יום שני, 20 לפברואר 2012   מאת:

כך טוענים חבר המועצה מסיעת הירוקים דרור עזרא ועו"ד רונן צ'יניאו ומשה לוי המייצגים תושבים שגרים סמוך לתוכנית; מבדיקת TheMarker עולה כי קיימים פערים משמעותיים בין התוכנית שאושרה בוועדה המקומית לזו במחוזית ועיקרם: פחות שטח ויותר דירות

"מדובר בשינויים מהותיים מכל הבחינות שכלל לא הוצגו בפני חברי הוועדה", אומר עזרא, "נעשתה שגיאה חמורה, שלא לומר רמיה, על כך שהוועדה המקומית הסתמכה על הגרסה הישנה שאושרה ב-2002 כדי לקדם אותה בוועדה המחוזית. כיום מדובר בשתי תוכניות שונות וכל המידע הזה הוסתר תוך הצגת מצגי שווא לחברי הוועדה והגשתה לוועדה המחוזית בחוסר סמכות".

למכתב המלא של דרור עזרא בנושא ליו"ר הועדה המחוזית לחצו כאן…

לכתבה בדה-מרקר לחצו כאן…

דיור למפונים או רווחים לקיבוץ?

יום שלישי, 14 ליולי 2009   מאת:

מפלגת "הירוקים" מתנגדת לבקשת קיבוץ פלמחים לבניית שכונה למפוני אלי סיני. לטענת המתנגדים, הדיור למפונים הוא רק עלה תאנה, ועיקר הבנייה תהיה של שכונת יוקרה, לצורך גריפת רווחים

לכתבה בYNET לחצו כאן…

מגאולת הארץ לקומבינות נדל"ן

יום שלישי, 12 למאי 2009   מאת:

מכל ימי השנה דווקא ביום הרצל החליטה ממשלת ישראל לזרוק לפח הזבל של היסטוריה את אחד מעקרונות היסוד של הציוניות, גאולות הארץ.
אין סמלי יותר מזה לצביעות הפוליטית בישראל, מצד אחד חגיגה מלאכותית ומזויפת לציונות והרצל ומצד שני אחת ההחלטות האנטי ציוניות הגרועות בתולדות המדינה, הפרטת הקרקעות.

2000 שנה השתוקק, והתפלל העם היהודי לגאול חזרה את הארץ, עם הקמת התנועה הציונות החל תהליך מפרך וסיזיפי בו נאספו פרוטה לפרוטה מכל קהילות העם היהודי וכך למעשה נקנתה הארץ בחזרה לעם היהודי. וכאן יש לתהות האם מישהו בממשלת ישראל שכח איך נקנתה הארץ ולא חושב שאפשר יהיה לעשות לנו בדיוק אותו דבר?

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה למוכר לנו היום כי הרפורמה בנושא הקרקעות הינה למען הקלת עול הבירוקרטיה על האזרח הקטן. אל תאמינו לזה, מדובר באימוץ מודל "הציונות" החדש מבית מדרשם של שרון, אולמרט ונתניהו, קומבינות הנדל"ן.

אין כאן שום רצון לשפר את המערכת, אין כאן שום רצון להביא לשיטת ניהול קרקעות חדשה, טובה ומשופרת יש כאן רצון ציני של מקבלי החלטות להעשיר את חבריהם ברוני הנדל"ן שמסתתרים מאחורי בעלי דירות קטנים.

תפיסת העולם הקרקעית של בישראל היא תפיסה נכונה וטובה, בבסיסה העיקרון כי הקרקע היא של כולם ושל אף אחד.
כלומר, המדינה היא הבעלים של הקרקע והמדינה נותנת זכויות שימוש למטרות שונות ולזמן מוגבל בין אם פרטיות או ציבוריות, מה שנקרא חכירה.
אם חושבים על זה קצת יותר לעומק אין נכון מזה, הקרקע כבר קיימת מיליוני שנים, האנושות רק כמה אלפי שנים, הקרקע היא מתנת הטבע, האדם לא יצר אותה הוא רק משתמש בה.

אין ספק שאחד האתגרים של כל שלטון לאורך כל ההיסטוריה היה להסדיר ולשלוט במשאב הקרקע. לטעמי, שיטת החכרת הקרקעות היא הכי טובה שיש – מחד נותנת לאנשים להשתמש בקרקע לשימושים שונים מוגבלים בזמן (בדרך כלל לשנות דור) החל במגורים וכלה בחקלאות אבל מאידך הבעלות על הקרקע נשארת בידי המדינה הן סמלית והן מעשית.
החוכרים מתפקדים למעשה כבעלי הקרקע כל עוד הם עושים בה את השימוש המותר, אבל המדינה שומרת לעצמה את הזכות בעתיד לעשות בה שימוש אחר לפי צורכי המדינה, זאת כמובן תוך שמירה על זכויותיהן של החוכרים בהתאם לשימוש.

הרס טוטלי לנופי הארץ
לפעמים אין מנוס "מלשחוט פרות קדושות" אבל במקרה הזה, כמו שקורה לא פעם בישראל, מחליפים רעיון טוב שמיושם בצורה בעייתית ברעיון רע שיוצר עיוותים חברתיים וסביבתיים בלתי הפיכים.
אין לי שבחים לומר על מינהל מקרקעי ישראל להיפך, אני חושב שהמדינות הקרקעית שלו היא שגויה, הרכב האנושי שלו בעייתי ביותר, המינהל נשלט ע"י מאכרים ויש בו גילוי שחתיות לא מעטים שבדרך כלל מסתיים בנזק בלתי הפיך לנוף ולסביבה. אבל מכאן להרס טוטלי של הבסיס הרעיוני של המינהל הדרך ארוכה.

חובבי הכדורגל שבנינו ידועים היטב כי המשחק שמשחקים באנגליה שונה מן המשחק שמשחקים בישראל, זאת לא בגלל שהשיטה שונה, חוקי הכדורגל הם אותם חוקים באנגליה וכאן, ההבדל הוא בכישרון של המאמנים והשחקנים. גם אם יצוץ במוחו של מישהו רעיון לשנות את חוקי הכדורגל בארץ שיהיה מותר לגעת בכדור ביד זה לא יהפוך את הכדורגל בארץ לאטרקטיבי.

זה בדיוק מה שקורה כאן, מינהל מקרקעי ישראל הוא אחד מגופי השלטון הכי חושבים בישראל, במקום לשפר אותו, למשוך אליו כוח אדם איכותי ולהקים מנגנון אפקטיבי למניעת שחיתות, הורסים אותו.
יש לנו כבר ניסיון מר עם רפורמות טיפשיות והחלטות גרועות שהתקבלו בעבר בנושא קרקע, למשל בנושא הקרקעות החקלאיות. שגרמו לכך כי תוך כמה שנים רבים מן החקלאים זנחו את החקלאות והפכו לסוחרי נדל"ן חסרי ערכים וחסרי גבולות.

התוצאות של הרפורמה הזו של נתניהו יהיו רק שליליות, רבים מאיתנו יהפכו "למאמינים" של דת הנדל"ן, הפערים החברתיים יגדלו, המדינה תאבד את השליטה המעשית על הקרקע, השחיתות תגבר בכך שיהיו הרבה יותר אנשים שירצו לקדם קומבינות נדל"ן ואולי הכי עצוב שתוך כמה שנים נופי הארץ שעוד נשארו ימחקו ויהפכו למיזמי נדל"ן.

לפני יותר מחודש עזב אולמרט את בית ראש הממשלה, לצערי כנראה בבואתו של אולמרט לא עזבה את בית ראש הממשלה ואולי היא זו שמזמזמת מגורנו של נתניהו נעימה כל-כך ערבה לאוזניהם של ברוני הנדל"ן חבריו הטובים של אולמרט וכנראה גם של נתניהו.

מפלגת הירוקים הגישה עתירה נגד הרחבת קיבוץ פלמחים

יום שלישי, 03 לפברואר 2009   מאת:

"מפלגת הירוקים" הגישה השבוע באמצעות עו"ד אריאל יונגר עתירה מנהלית (עת"מ (1177/09) לבית המשפט המחוזי בת"א נגד אישור תוכנית להרחבת קיבוץ פלמחים שכוללת בניית שכונה חדשה של 130 קוטג'ים.
בעתירה טוען עו"ד יונגר בשם מפלגת "הירוקים" כי לפי חוק החופים אין אפשרות לבנות בניה פרטית ב"רצועת ה-100" לרבות הרחבת דירות. עוד טוענים הירוקים כי הועדה המחוזית מחוז מרכז הפקידה ואישרה באופן בלתי תקין ובניגוד לחוק את התוכנית זאת בשל שוסור היה להפקידה עד אשר היא תאושר סופית בועדה לשמירת הסביבה החופית ובמועצה הארצית.
הירוקים מציינים עוד בעתירה שורה של כשלים הן בהחלטות ועדת הערר, הן בהחלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית והן בהחלטות הועדה המחוזית.

רקע:
מדובר בתוכנית שיזם משרד הבינוי והשיכון בשיתוף מינהלת סל"ע, המתבססת על תוכנית שאושרה כבר ב-87' לבנייה למגורים באזור התעשייה של הקיבוץ, שהגדילה את סך יחידות הדיור בקיבוץ ל-350. התוכנית הנוכחית מוסיפה לקיבוץ 130 קוטג'ים, תוך שינוי ייעוד של 130 דונם לאזור מגורים. מתוך 130 הקוטג'ים, 100 מיועדים לבני הקיבוץ ואילו 30 מיועדים למפוני היישוב אלי סיני, שפונו מביתם במסגרת תוכנית ההתנתקות מגוש קטיף.
בנוסף לבנייה בחוף, מסדירה התוכנית אפשרות להרחיב יחידות דיור קיימות בקיבוץ, שגודלן לרוב כ-70 מ"ר, לשטח של עד 160 מ"ר – ואף ל-190 מ"ר בחלק מהמקומות.
בשנה האחרונה עברה התוכנית אישור בכמה ועדות לתכנון ולבנייה, לרבות של הוועדה לשמירה על החופים (הולחו"ף), שאישרה את התוכנית על אף שחלק מהמבנים מרוחקים בפחות מ-100 מטר מהחוף.
בעקבות זאת, הגישה "מפלגת הירוקים" ערר על האישורים לוועדת משנה לעררים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה. בין היתר, טוענים הירוקים בערר כי "המטרה העיקרית של התוכנית אינה מציאת פתרון דיור לאנשי אלי סיני, אלא הקמת שכונת וילות יוקרתית בקרבת החוף וניצול מיקום הקיבוץ למטרות רווחי נדל"ן".
בדיון שקיימה ועדת הערר – המונה חמישה חברים שבראשם עומדת נציגת משרד המשפטים, היו"ר מיכל ברדנשטיין – הוחלט לדחות את הערר ברוב של ארבעה מול אחד.

דרור עזרא, מועמד מספר 2 ברשימת הירוקים לכנסת אומר כי: "מוסדות התכנון התנהלו באופן כושל, שהביאו להחלטה לא טובה שפוגעת בחוף פלמחים. חוק החופים חד וברור באיסורו להוסיף בנייה פרטית ברצועה של 100 מטר מהחוף. 4 שנים לאחר כניסתו לתוקף של החוק, ועדות התכנון מגלות שוב ושוב רפיסות וחוסר יכולת למנוע את הנגיסות בחופי ישראל, שממשיכים להיגזל על ידי בעלי אינטרסים ועל ידי ברוני נדל"ן".

לקריאת העתירה לחצו כאן…

הירוקים הפסידו בערר: קיבוץ פלמחים יורחב לכיוון הים

יום חמישי, 11 לדצמבר 2008   מאת:

התוכנית כוללת הוספת 130 יחידות דיור צמודות קרקע לקיבוץ. דרור עזרא, רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים: "חופי ישראל עדיין נגזלים על-ידי בעלי אינטרסים וברוני נדל"ן, וועדות התכנון מגלות שוב ושוב רפיסות"

דרור עזרא, רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים, אמר כי "לדעתנו, ועדת הערר טעתה. חוק החופים חד וברור, ואוסר הוספה של בנייה פרטית ברצועת 100 מטר מהחוף".
"4 שנים לאחר כניסת חוק החופים לתוקף, חופי ישראל עדיין נגזלים על-ידי בעלי אינטרסים וברוני נדל"ן, וועדות התכנון מגלות שוב ושוב רפיסות וחוסר יכולת למנוע את הנגיסות בחוף ".

לכתבה בNRG לחצו כאן…

נדחה ערר מפלגת הירוקים: 130 קוטג'ים ייבנו בקיבוץ פלמחים

יום חמישי, 11 לדצמבר 2008   מאת:

מרבית הקוטג'ים מיועדים לבני הקיבוץ ו-30 קוטג'ים נוספים למפוני אלי סיני

לדברי רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים, דרור עזרא, "ועדת הערר טעתה. חוק החופים חד וברור באיסורו להוסיף בנייה פרטית ברצועה של 100 מטר מהחוף. ארבע שנים לאחר כניסתו לתוקף של החוק, ועדות התכנון מגלות שוב ושוב רפיסות וחוסר יכולת למנוע את הנגיסות בחופי ישראל, שממשיכים להיגזל על ידי בעלי אינטרסים ועל ידי ברוני נדל"ן".

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

הירוקים בהרצליה הגישו עתירה נגד גריעת שטחי פארק בתוכנית גליל-ים

יום שני, 10 לנובמבר 2008   מאת:

הירוקים בהרצליה הגישו עתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד רונן צ'יניאו ועו"ד משה לוי נגד תוכנית גליל-ים

בעתירה שהגישו הירוקים ו20 תושבים הגרים בסמוך לשטח התוכנית נטען כי התוכנית שאושרה הפחיתה כ180 דונם מפארק העירוני שהיה מיועד להיות במקום, הירוקים מבקשים להוציא צו-ביניים נגד מתן תוקף לתוכנית המחוזית למחוז ת"א (תמ"מ 5 ) ולאסור לקדם תוכניות בניה במתחם גליל-ים.

בעתירה כותבים עו"ד צ'יניאו ולוי " כפי שיוצג בעתירה זו, התנהגותם העקלקלה של המשיבים שמה פלסתר את הוראות החוק ותוכניות מתאר ארצית ומחוזית, עליהן שקדו שנים רבות, לשם קידום התוכנית שהינה תוכנית מקומית, תוך נקיטת הכלל "כל האמצעים מקדשים את המטרה". לפיכך, מטרתה של עתירה זו להחזיר למעלה מ- 180 דונם שטחי מדינה חקלאיים שנגזלו מהציבור; שטחים שהיו מיועדים לפי תמ"א 35 ו- תמ"מ 5 לפארק ציבורי המהווה חלק חשוב מה"רצועה הירוקה" שתוכננה בתמ"מ 5 לרווחת הציבור והדורות הבאים, הכל כמפורט בסעיף 4.6 של ההוראות הכלליות לתמ"מ 5 ובתשריט ייעודי הקרקע.

התוכנית מהווה ניסיון נוסף מני רבים למקסם רווח יזמי, תוך חריגה מסמכות וחוסר סבירות קיצוני ובכלל כך, התעלמות מהוראות תמ"א 35 והטמעה של התוכנית הסותרת והנוגדת את הוראות תמ"מ 5, שלילת זכות הטיעון והצדק הטבעי מהעותרים בהתאם להוראות סעיף 106 (ב) לחוק וחשש כבד לניגוד עניינים, כפי שיפורט בהרחבה בעתירה זו וכתוצאה מכך, פגיעה אנושה בציבור ובאיכות חייו."

דרור עזרא יו"ר הירוקים בהרצליה מוסר: "גזל שטח פארק בהיקף כזה לטובת בניה הוא לא נכון, בעיר הרצליה יש מחסור חמור בשטחים פתוחים לא רק שלא צריך לגרוע שטחי פארק אלא חייבים להוסיף עוד מאוד דונמים של שטחים פתוחים. כאשר בונים בנייה צפופה חייבים לספק לתושבים שטחים פתוחים בהיקפים גדולים זאת על מנת לשמור על איכות חיים נאותים."

בג"ץ 9485/08

לקריאת העתירה במלואה לחצו כאן…

הירוקים בדרך הנכונה: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ביקשה לעכב את יישום תוכניות צוקי ארסוף

יום שלישי, 29 ליולי 2008   מאת:

דרור עזרא, ממפלגת הירוקים: "לא ייתכן שתוכנית שהושגה בדרכי רמייה תזכה לאישור של בית המשפט"

שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, ידון ביום חמישי בבקשת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז. בבקשת הוועדה לעכב את ביצוע החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, לאפשר הוצאת היתרי בנייה לפרוייקט המיליונרים צוקי ארסוף, הנמצא על מצוק קיבוץ געש. זאת בנימוק, שעדיין מתנהל דיון עקרוני בבית משפט העליון לגבי התוכניות של הפרוייקט.

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

מפלגת הירוקים הגישה ערר נגד בניית שכונת וילות בקיבוץ פלמחים – כתבה ברשת ב

יום חמישי, 03 ליולי 2008   מאת:

[audio:http://www.green-party.co.il/news/wp-content/uploads/2008/07/palmchim030708.mp3]
כתבה ששודרה ביומן הבוקר ברשת ב