ארכיון הנושא 'תחבורה'

ת"א העיר הראשונה בעולם המתחייבת למכונית החשמלית של שי אגסי

יום חמישי, 17 לינואר 2008   מאת:

עיריית ת"א התחייבה היום לפיילוט שבו יוקמו 150 נקודות הטענה למכונית החשמלית.  סגן ראש העירייה, פאר ויסנר: "אני מזמין את תושבי העיר ת"א לעצום עיניים ולדמיין את השקט שיהיה ברחוב אבן גבירול בזכות המכונית החשמלית"

עירית תל אביב-יפו מזדרזת להירתם לפרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי. היום (ה') הודיע סגן ראש העירייה, פאר ויסנר, שהעירייה מתחייבת לפיילוט שבו יוקמו ברחבי העיר נקודות הטענה למכונית החשמלית, שייצורה טרם החל. בשלב הראשון יוקמו כחמש נקודות בלבד.

לכתבה בגלובס לחצו כאן…

"אוטובוסים נקיים במקום משרד הדתות"

יום שני, 14 לינואר 2008   מאת:

"אני בטוח שמשלמי המיסים מעדיפים לסבסד אוטובוסים נקיים, במקום לפתוח שוב את משרד הדתות", כך אמר היום ח"כ אופיר פז-פינס, בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה. תכנית ראשונית: להחליף את צי האוטובוסים של חברת דן ליחידות "נקיות" יותר. מפלגת הירוקים: אגד ודן מתנהגים כמו פרימדונות

ביקורת חריפה הוטחה גם כנגד שני מפעילי האוטובוסים הגדולים במשק, חברות דן ואגד: "לא יעלה על הדעת שקואופרטיב אגד – ובגוש דן בעיקר קואופרטיב דן – יתנהגו כפרימדונות", כך אומרת חברת מועצת עיריית ת"א-יפו ומזכ"ל מפלגת הירוקים, הדס שכנאי. "המצב היום הוא ששני הקואופרטיבים מזלזלים בציבור ומפקירים את בריאותו, לא ייתכן שכל פעם שיש רצון לשינוי, שמים השניים מקלות בגלגלים".

לכתבה בYNET לחצו כאן…

האם עיריית תל אביב תיתן דוגמה?

יום ראשון, 16 לדצמבר 2007   מאת:

פאר ויסנר, סגן ראש העיר תל אביב, מציע להפוך את כל צי המכוניות של העירייה לידידותי יותר לסביבה. כמו-כן הוא מציע לשנות את מערך קווי דן, ולמנוע את זיהום האוויר שיוצרים אוטובוסים מזהמים ומיושנים

לכתבה בYNET לחצו כאן…

רכבים היברידים לצמצום זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית

יום ראשון, 16 לדצמבר 2007   מאת:

הצעה לצמצום זיהום האוויר בעיר ת"א שהגיש סגן ראש העיר ת"א ויו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר לעיריית ת"א. 
העירייה קיבלה עקרונית את התוכנית, ובקרוב יחלו ליישם אותה.

רקע:

כלי רכב היברידיים מצוידים בשני מנועים: מנוע שריפה פנימית רגיל ומנוע חשמלי. המנוע החשמלי מופעל באמצעות מצברים הנטענים מאנרגית הבלימה של הרכב וממנוע השריפה בעת נסיעה שאינה דורשת מאמץ. בעצירה מדומם מנוע השריפה ובתחילת נסיעה מופעל המנוע החשמלי בלבד. באופן כללי אינן פולטות גזים דרך האגזוז כאשר הן נעות במהירות הנמוכה מ 40-30 קמ"ש. בזמן של נסיעה מהירה מנוע הדלק נכנס לפעולה, ופעולתם המשולבת של שני המנועים מסייעת אף היא לצריכת דלק מאוד נמוכה. תכונות הרכב ההיברידי גורמות לחסכון ניכר בצריכת דלק של עד 60% ולצמצום פליטות מזהמים ב 30% עד 50% לעומת רכבים בעלי מנוע בנזין בגודל דומה.

יתרונותיו של הרכב ההיברידי מתעצמות בעיקר בנסיעה בעיר הפקוקה, בעמידה ממושכת ברמזורים ובעת המתנה בשל העובדה שמנוע השריפה כובה בזמן נסיעה איטית ובעמידה ואז הרכב אינו פולט כלל מזהמים לאוויר ולאטמוספירה. תכונה זו חשובה מאד לתושבי העיר בעיקר תינוקות בעגלה ילדים וקשישים אשר חשופים למזהמים הנפלטים מאגזוז כלי רכב בעיקר בצמתים כאשר הרכבים עומדים ברמזור או בפקק והאדם ממתין לחצות את הכביש או ברחבות פקוקים (אבן גבירול, נמיר, המסגר, הרצל, ירושלים, השלום וכד') בהם הדיירים והולכי הרגל סובלים מזיהום אוויר יום יומי מכלי הרכב.

יתרון נוסף הוא הפחתה במפלס הרעש מאחר וכאשר מנוע החשמל בלבד נמצא בפעולה הרכב לא פולט רעש מנוע.

השיטה ההיברידית מאומצת לאחרונה בהצלחה בכל תעשיית הרכב מרכבים פרטיים ועד אוטובוסים ומשאיות עירוניות.

חברת גנרל מוטורס פיתחה, משאיות ואוטובוסים היברידיים הפועלים בארצות הברית ויפן. האוטובוסים, המונעים במנוע דיזל היברידי, מציגים נתונים מרשימים של חסכון של 60% בצריכת הדלק ובפליטות CO2, צמצום של 90% בפליטות חלקיקים ופחמימנים ושל 50% בפליטות תחמוצות חנקן. כל אלה הופכים את האוטובוסים הללו למתאימים במיוחד לאזורים עירוניים צפופי אוכלוסייה.

בישראל שווקו עד כ 1000 רכבים היברידים של החברות טיוטה והונדה. ונעשו ניסיונות בודדים באוטובוס היבירדי.

 

המלצות:

  1. לפעול למעבר ציי המוניות בעיר ת"א למוניות היברידיות לטובת בריאות התושבים, הסביבה ורווחיות נהגי המוניות.

    העיר ניו יורק החליטה לפני מספר חודשים שכל המוניות "הצהובות" בעיר יהפכו ל"ירוקות" בתוך 5 שנים (אורך החיים של מונית הפועלת בעיר). החל מחודש אוקטובר 2008, תדרוש העיר מהמוניות לעמוד בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן, ושנה לאחר מכן כל המוניות החדשות יחוייבו להיות היברידיות.הסבת המוניות לרכבים היברדיים היא חלק מתוכניתו של בלומברג להפחתה של כ- 30% מזיהום האויר בעיר ניו יורק, עד לשנת 2030.

    בחשבון פשוט מונית היברידית תעלה כ 40,000 ₪ יותר ממונית "רגילה" (תלוי במיסוי). בהנחה שמונית נוסעת כ 100,000 ק"מ בשנה וצריכת הדלק בהיברידית נמוכה ב 8 ק"מ\ליטר אזי נהג המונית יחסוך 3,333 ליטר שעלותם כ 16,700 ₪ (לפי 5 ₪ לליטר סולר) ויחזיר את ההשקעה העודפת תוך 2.5 שנים. זאת ללא תמריצים נוספים.

    לכן אנו סבורים שגם עיריית ת"א-יפו יכולה לקבל החלטה נבונה ולדרוש מכל תחנות המוניות בתחומה לעבור למוניות היברידיות תוך 5 שנים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה כי בעלי המוניות הישראלים נוטים להחליף כלי רכב כל שנתיים ומספר חודשים).

  2. לאור ניסיונות מוצלחים בעולם של שימוש באוטובוסים היברידים והיתרונות שהוזכרו לעיל אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי להאיץ בחברות האוטובוסים, משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן אוטובוסים היברידים פעילים ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק אוטובוסים העמודים בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום באוטובוסים היברידים.
  3. לאחרונה כאמור החלו חברות לייצור משאיות קלות ובינוניות לייצר משאיות דיזל היברידיות, זאת לאור הביקושים מציי רכב עירוניים בפלח השוק הבינוני בעולם. במשאיות ההיברידיות של אינטרנשיונל לדוגמא, מותקן מנוע דיזל המתפקד כגנרטור, וכן מערכת חשמלית שמספקת את העברת הכוח לגלגלים. היתרון של המשאית ההיברידית בא לידי ביטוי בנסיעה באזורים עירוניים שבהם צריכת הדלק היא חסכנית ביותר, וכך גם פליטת המזהמים.באינטרנשיונל טוענים שהמשאית חוכת בין 30% ל- %40 בצריכת הדלק.
    החיסכון בדלק יכול להגיע ל- %60 ויותר בעת ביצוע משימות שהמשאית נדרשת לבצעם. במקרים אלה ניתן לכבות כליל את מנוע הדיזל (ולא להשאירו עובד בסרק), כשהאנרגיה למערכות העזר מגיעה מהמצברים. רק כשהללו מתרוקנים נדרש להניע את מנוע הדיזל.

    אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי לבחון רכישת משאיות כאלה למערך העירוני (איסוף אשפה, אחזקה ואספקה) ולהאיץ בחברות השיווק המזון (תנובה, שטראוס, מאפיות ועד), משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן משאיות היברידיות פעילות ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק משאיות העמודות בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום במשאיות היברידיות.

  4. העיר ת"א-יפו חייבת לשלב ולהוביל במהלך זה את יתר הערים בגוש דן מאחר ומוניות, אוטובוסים ומשאיות חולפות ומגשרות בין הערים הצמודות אחת לשניה.

תושבי מודיעין נגד מדינת ישראל

יום ראשון, 16 לדצמבר 2007   מאת:

החלטת משרדי התחבורה והגנת הסביבה למנוע נסיעת משאיות בכביש 1 בואכה ירושלים בשעות הבוקר, והסטת התנועה הכבדה לכביש 443, הוציאה את תושבי מודיעין להפגנת מחאה. ומה יקרה באמת ב-1 בינואר?

לכתבה בYNET לחצו כאן…

אוי הג'יפ, אוי הג'יפ

יום שני, 10 לדצמבר 2007   מאת:

פאר ויסנר מסיעת הירוקים מוחה נגד החלטת ערוץ 10 להעניק ג'יפ לזוכה ב"הישרדות". "הופתענו לגלות שהערוץ שמכריז על עצמו כירוק, פועל לקידום תופעת רכבי השטחי שפוגעים בסביבה. ערוץ 10: "אנחנו עוסקים בפעולות רחבות היקף למען שמירה על איכות הסביבה"

לכתבה בNRG לחצו כאן…

הספירה לאחור

יום שני, 03 לדצמבר 2007   מאת:

פעילי "מגמה ירוקה" הפגינו אתמול בתל-אביב במטרה להעלות לסדר היום את נושא התחבורה הציבורית, חשיבותה ושיפורה למען צמצום זיהום האוויר. תתפלאו לשמוע שיש חברים במועצה שחושבים דווקא לעודד כניסה מוגברת של מכוניות למרכז העיר

סגן ראש העיר ונציג מפלגת הירוקים פאר ויסנר, אמנם הביע תמיכה במפגינים והבטיח לקדם את הנושא.
בעת הדיון עצמו, העלה ויסנר הצעה לפיה ציי המוניות, האוטובוסים והמשאיות יוחלפו ברכבים היברידים, שמאפשרים צמצום של פליטת המזהמים, במיוחד בנסיעות במהירויות נמוכות בשטח העיר.
בין השאר המליץ ויסנר להחליף את כל המשאיות שבשימוש עיריית תל אביב (אשפה, אחזקה ואספקה) להיברידיות, להאיץ בחברות השיווק, משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים, להחליף עד שנת 2020 את כל המשאיות שנכנסות לתחומי גוש דן, להיברידיות ולקבוע שני קווים חדשים והיברידיים, שיקבילו לאלה הקיימים ושיזרזו את חברות האוטובוסים לעבור לתחבורה ידידותית לסביבה.

לכתבה בNRG לחצו כאן…

יו"ר הירוקים: לחייב את בעלי המוניות בתל אביב לעבור לכלי רכב היברידים

יום שני, 03 לדצמבר 2007   מאת:

"על עיריית תל אביב לדרוש מכל תחנות המוניות בתחומה לעבור למוניות היברידיות בתוך חמש שנים" – כך מציע יו"ר סיעת הירוקים, וסגן ראש עיריית תל אביב, פאר ויסנר.

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

האם קסדות אופניים מושכות אליהן מכוניות?

יום ראשון, 02 לדצמבר 2007   מאת:

האם כדאי לשכוח לחבוש קסדה כשאתם עולים על האופניים? לפני יותר משנה הכריז פסיכולוג מאוניברסיטת באת' שבאנגליה על תוצאות מחקר מעניינות, שבו השתתף הן כחוקר והן כשפן ניסיונות

לכתבה בYNET לחצו כאן…

התקדמות אטית במסלול המהיר

יום חמישי, 29 לנובמבר 2007   מאת:

בעוד שבמינהל התכנון משבחים את פעילות הוועדה לתשתיות לאומיות שאמורה לזרז הקמת פרויקטי תשתית גדולים, עיון לעומק בעבודתה מראה שעיקר הישגיה היו בתחום הפרדת המפלסים. לא לזה ציפה אריאל שרון כשהקים אותה

לכתבה בהארץ לחצו כאן…