ארכיון הנושא 'גוש דן'

הכניסה לתל אביב תעלה 25 שקל

יום ראשון, 17 לפברואר 2008   מאת:

בעיריית תל אביב רוצים שתשלמו בכל כניסה לעיר, אם אינכם תושביה והמכונית שברשותכם אינה נקיה. תחבורה ציבורית יעילה במקום? תגיע מאוחר יותר, בעזרת כספי האגרה.

בכל העולם מבינים היום שאי אפשר להתנהל אחרת", אומר היום (א') ויסנר ל-ynet. "הראשן שעשה את זה היה ראש עיריית לונדון, שהלך נגד דעתם של הרבה מאוד מומחים לתחבורה, והצליח. כמובן שההבדל הוא בכך שבערים הגדולות בחו"ל יש תחבורה ציבורית ראויה, ואצלנו אין. אי אפשר לבוא אל האזרחים ולהטיל עליהם אגרות גודש, מבלי שתהיה להם חלופה ראויה בדמות תחבורה ציבורית. לכן, את רוב הכספים שיתקבלו מגביית אגרת הגודש, נסיט לטובת התחבורה הציבורית".

לכתבה  המלאה   לחצו כאן

תוכנית להפחתת עומס התנועה בלב תל אביב

שבת, 16 לפברואר 2008   מאת:

לפי התוכנית שמקדם סגן ראש העיריה פאר ויסנר, החל מ-2010 יצטרכו הנהגים לשלם על הכניסה למרכז העיר בין השעות שש בבוקר לשבע בערב.  גבולות האזור שהכניסה אליו תהיה כרוכה בתשלום: שדרות רוקח בצפון, נתיבי איילון במזרח ודרך קיבוץ גלויות בדרום.  המשמעות: ירידה של 30 אחוז בנפח התנועה.  החדשות הטובות: פחות זיהום, פחות פקקים  החדשות הרעות: פגיעה אפשרית בחלק מבתי העסק

לכתבה המלאה לחצו כאן

חותמים על אוויר נקי

יום חמישי, 14 לפברואר 2008   מאת:

פורום ה- 15 חותם היום על אמנה בינלאומית למניעת זיהום אוויר והפחתת פליטות גזי חממה. נשיא המדינה: "כמו האדם, גם העיר צריכה להפסיק לעשן".

יו"ר הירוקים וסגן ראש עיריית תל-אביב, פאר ויסנר קצת פחות מברך: "האמנה היא תעמולת בחירות מובהקת אשר מאחרויה אין דבר וחצי דבר", הוא פותח וממשיך: "לחתום על אמנות זה חגיגי, אך את ההתחייבויות צריך לקיים אחרי שהחגיגה נגמרת".

"הציבור כבר שבע הבטחות. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. באמנה חסרה התחייבות משמעותית של ראשי הערים לחדול מסלילת כבישים מיותרים ולשמור על שטחים פתוחים".

לכתבה במלואה לחצו כאן

שיעור בדמוקרטיה

שבת, 02 לפברואר 2008   מאת:

הרצאה באורט אבין של ד"ר אבי ליליאן , יו"ר מפלגת הירוקים ברמת גן , בנושא בעלי החיים , בוטלה בטענה שהוא דמות פוליטית כמתמודד על ראשות העיר

ד"ר ליליאן וטרינר במקצועו: " אין קשר בין ההתמודדות לשיעור בהתנדבות בבית ספר שבו התלמידים לא הגיעו לגיל ההצבעה. זה פשוט בזיון"

12345.JPG

רמת גן – עיר לקראת מהפך , ד"ר אבי ליליאן ראש העירייה הבא של רמת גן

יום שלישי, 22 לינואר 2008   מאת:

p10008887.jpg

פאר ויסנר ד"ר ליליאן וחני נחמיאס " מהפך בר"ג" 

ד"ר אבי ליליאן, יו"ר תנועת הירוקים ברמת גן, הודיע היום, ט"ו בשבט, על הצגת מועמדותו לראשות העירייה בבחירות הבאות לרשויות המקומיות.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר בבית קריניצי הצהירו הירוקים על כוונתם להשיב לעיר את רוח חזונו של ראש העירייה המיתולוגי, אברהם קריניצי, ואת הירוק לרמת גן.

אילן מאירי, רכז פניות הציבור של התנועה, ציין בדברי הפתיחה את הסמליות שבבחירת המועד והמקום של מסירת ההודעה. "הזמן", אמר מאירי, "הוא חג ט"ו בשבט,  החג הכי ירוק בשנה. חג שמקדש את הנטיעות  ואת העצים, אחד מהדברים שיותר משפעים על איכות החיים. והמקום – ביתו של אברהם קריניצי, מייסד העיר, שבנה את העיר על פי חזונו  – עיר של גנים ואיכות חיים.  בשבילי, כאדם שנולד וחי ברמת גן,  ובשביל החברים שלי בתנועת הירוקים, החזון של קריניצי עדיין תקף,  ואנו רואים את עצמנו כממשיכי  דרכו. המשך »

עצים במקום פרסומות באיילון

יום חמישי, 17 לינואר 2008   מאת:

"יער" בשולי איילון (עיבוד מחשב: ולאדיסלב ברש)

במקום שלטי פרסומת ענקיים בצידי נתיבי איילון, או שתילת דשא שגוזל מים ולא מועיל באמת, למה לא לטעת עצים שישאבו את הזיהום מהאוויר, יורידו את הטמפרטורה, יילחמו בהתחממות כדור הארץ ויספקו צל וגם חוויית נסיעה נעימה. איזה מזל שט"ו בשבט מתקרב

ידוע לכל שהעצים הם אמצעי יעיל לאיזון ושיפור איכות האוויר. בתהליך הפוטוסינתזה, הם קולטים פחמן דו-חמצני (הגורם לאפקט החממה), ופולטים חמצן. אך יתרה מכך, זנים מסויימים יעילים ביותר בקליטת אוזון, חנקות וגופרות, פיח ואבק אשר נוצרים בין היתר בשריפת הדלקים של מכוניות ותעשיה. הוכח כי לעצים אלו, הנשתלים במאסה קריטית, תהיה השפעה מיקרואקלימית: הורדת טמפרטורת האויר והקרקע, זאת בנוסף להצללה, בלימה אקוסטית, יצירת גיוון ביולוגי, ייצוב הקרקע ומניעת ארוזיה.

האספקטים הללו חשובים במיוחד בסביבה עירונית, אשר רמת זיהום האוויר בה חמור במיוחד. דווקא בעיר, ליד מקורות זיהום מקומיים, פעולת נטיעת העצים תהיה יעילה ביותר, זולה וכמובן אסתטית.

במקומות רבים בעולם לומדים את הפוטנציאל האדיר הגלום בחקר זני העצים לצורך העניין. בין השנים 2004-2005 באנגליה, חוקרים מדדו ערכי קליטת גזים מזהמים בעשרות עצים מקומיים. המינים היעילים ביותר לצמצום הזיהום, נבחרו לשתילה בשטחים ציבוריים ופרטיים בשיתוף הקהילה המקומית. רוב איזורי השתילה היו סמוך לכביש 25-M, על אדמה בבעלות פרטית. כמו-כן, פיתחו החוקרים "אסטרטגית נטיעה" עבור ערים הממוקמות ליד הכביש בדגש על מסדרונות ירוקים וחגורות יער כ"אזור הפרדה" בין הכבישים לאיזורי המגורים.

במקומות רבים בעולם לומדים את הפוטנציאל האדיר הגלום בחקר זני העצים לצורך העניין. בין השנים 2004-2005 באנגליה, חוקרים מדדו ערכי קליטת גזים מזהמים בעשרות עצים מקומיים. המינים היעילים ביותר לצמצום הזיהום, נבחרו לשתילה בשטחים ציבוריים ופרטיים בשיתוף הקהילה המקומית. רוב איזורי השתילה היו סמוך לכביש 25-M, על אדמה בבעלות פרטית. כמו-כן, פיתחו החוקרים "אסטרטגית נטיעה" עבור ערים הממוקמות ליד הכביש בדגש על מסדרונות ירוקים וחגורות יער כ"אזור הפרדה" בין הכבישים לאיזורי המגורים.

בארה"ב, החוקר ד.ג. נובאק בשיתוף קהיליית אדריכלי הנוף האמריקנית, ביצע מיפוי של 242 עצים מקומיים וגיבש תקנון רשמי, הממליץ לרשויות ערי ארה"ב ואדריכלי הנוף על דרכים לההתמודדות עם בעיות זיהום האוויר בעזרת שתילת עצים.

באיזורים שונים של העיר סאו-פאולו בברזיל נמדדו הפרשי טמפרטורות של 7 מעלות צלזיוס. התברר כי השוני בין אזורים מרובי צמחיה (לרוב שרידי צמחיה טבעית של המקום) מול העדר מוחלט בעצים בשכונות אחרות, הוא הגורם האחראי להפרש הרב בעומסי החום.

במטרופולין כמו תל אביב, הבעיה העיקרית היא פליטת מזהמי מכלי רכב. בנתיבי איילון החוצים את תל אביב עוברים מדי יום כ-605 אלף כלי רכב, הפולטים טונות של פחמן דו-חמצני ואחראים להתחממות מקומית של 3 מעלות צלזיוס. הבעיה מחמירה בגדה המזרחית של האיילון, אליה מונע הזיהום על ידי רוח מערבית ברוב ימות השנה.

יעור אינטנסיבי של נתיבי איילון ואיזורי התעשיה יכול למזער את הפגיעה בבריאות ובאיכות החיים של התושבים. יתרה מכך, פריסת העצים תהווה פתרון ויזואלי ראוי לעיצוב האיילון, להורדת עומסי החום ולהבאת בעלי חיים לאיזורי גידול חדשים אלו. בשל מורכבות ורגישות במיקום הנטיעה (סמיכות לקוי רכבת, מבנים, צירי תחבורה ותעלת המים), ישנה חשיבות מכרעת בבחירת העצים: עמידות לזיהום, מבנה השורשים, מהירות גדילה, אורך חיים, שילוב הזנים ועוד.

נכון יהיה להעביר את יישומם של הדברים גם לכבישים להם אחראית מע"צ ולחברה האחראית על כביש 6. זאת ההזדמנות להסב את הדשא בצידי הדרכים שאין בו כל שימוש מעשי, בחלופה סביבתית יותר, ובכך לסייע לצמצום בזיהום האוויר מכלי רכב ולצמצום בכמויות מים להשקייה.

ת"א העיר הראשונה בעולם המתחייבת למכונית החשמלית של שי אגסי

יום חמישי, 17 לינואר 2008   מאת:

עיריית ת"א התחייבה היום לפיילוט שבו יוקמו 150 נקודות הטענה למכונית החשמלית.  סגן ראש העירייה, פאר ויסנר: "אני מזמין את תושבי העיר ת"א לעצום עיניים ולדמיין את השקט שיהיה ברחוב אבן גבירול בזכות המכונית החשמלית"

עירית תל אביב-יפו מזדרזת להירתם לפרויקט המכונית החשמלית של שי אגסי. היום (ה') הודיע סגן ראש העירייה, פאר ויסנר, שהעירייה מתחייבת לפיילוט שבו יוקמו ברחבי העיר נקודות הטענה למכונית החשמלית, שייצורה טרם החל. בשלב הראשון יוקמו כחמש נקודות בלבד.

לכתבה בגלובס לחצו כאן…

"אוטובוסים נקיים במקום משרד הדתות"

יום שני, 14 לינואר 2008   מאת:

"אני בטוח שמשלמי המיסים מעדיפים לסבסד אוטובוסים נקיים, במקום לפתוח שוב את משרד הדתות", כך אמר היום ח"כ אופיר פז-פינס, בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה. תכנית ראשונית: להחליף את צי האוטובוסים של חברת דן ליחידות "נקיות" יותר. מפלגת הירוקים: אגד ודן מתנהגים כמו פרימדונות

ביקורת חריפה הוטחה גם כנגד שני מפעילי האוטובוסים הגדולים במשק, חברות דן ואגד: "לא יעלה על הדעת שקואופרטיב אגד – ובגוש דן בעיקר קואופרטיב דן – יתנהגו כפרימדונות", כך אומרת חברת מועצת עיריית ת"א-יפו ומזכ"ל מפלגת הירוקים, הדס שכנאי. "המצב היום הוא ששני הקואופרטיבים מזלזלים בציבור ומפקירים את בריאותו, לא ייתכן שכל פעם שיש רצון לשינוי, שמים השניים מקלות בגלגלים".

לכתבה בYNET לחצו כאן…

האם עיריית תל אביב תיתן דוגמה?

יום ראשון, 16 לדצמבר 2007   מאת:

פאר ויסנר, סגן ראש העיר תל אביב, מציע להפוך את כל צי המכוניות של העירייה לידידותי יותר לסביבה. כמו-כן הוא מציע לשנות את מערך קווי דן, ולמנוע את זיהום האוויר שיוצרים אוטובוסים מזהמים ומיושנים

לכתבה בYNET לחצו כאן…

רכבים היברידים לצמצום זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית

יום ראשון, 16 לדצמבר 2007   מאת:

הצעה לצמצום זיהום האוויר בעיר ת"א שהגיש סגן ראש העיר ת"א ויו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר לעיריית ת"א. 
העירייה קיבלה עקרונית את התוכנית, ובקרוב יחלו ליישם אותה.

רקע:

כלי רכב היברידיים מצוידים בשני מנועים: מנוע שריפה פנימית רגיל ומנוע חשמלי. המנוע החשמלי מופעל באמצעות מצברים הנטענים מאנרגית הבלימה של הרכב וממנוע השריפה בעת נסיעה שאינה דורשת מאמץ. בעצירה מדומם מנוע השריפה ובתחילת נסיעה מופעל המנוע החשמלי בלבד. באופן כללי אינן פולטות גזים דרך האגזוז כאשר הן נעות במהירות הנמוכה מ 40-30 קמ"ש. בזמן של נסיעה מהירה מנוע הדלק נכנס לפעולה, ופעולתם המשולבת של שני המנועים מסייעת אף היא לצריכת דלק מאוד נמוכה. תכונות הרכב ההיברידי גורמות לחסכון ניכר בצריכת דלק של עד 60% ולצמצום פליטות מזהמים ב 30% עד 50% לעומת רכבים בעלי מנוע בנזין בגודל דומה.

יתרונותיו של הרכב ההיברידי מתעצמות בעיקר בנסיעה בעיר הפקוקה, בעמידה ממושכת ברמזורים ובעת המתנה בשל העובדה שמנוע השריפה כובה בזמן נסיעה איטית ובעמידה ואז הרכב אינו פולט כלל מזהמים לאוויר ולאטמוספירה. תכונה זו חשובה מאד לתושבי העיר בעיקר תינוקות בעגלה ילדים וקשישים אשר חשופים למזהמים הנפלטים מאגזוז כלי רכב בעיקר בצמתים כאשר הרכבים עומדים ברמזור או בפקק והאדם ממתין לחצות את הכביש או ברחבות פקוקים (אבן גבירול, נמיר, המסגר, הרצל, ירושלים, השלום וכד') בהם הדיירים והולכי הרגל סובלים מזיהום אוויר יום יומי מכלי הרכב.

יתרון נוסף הוא הפחתה במפלס הרעש מאחר וכאשר מנוע החשמל בלבד נמצא בפעולה הרכב לא פולט רעש מנוע.

השיטה ההיברידית מאומצת לאחרונה בהצלחה בכל תעשיית הרכב מרכבים פרטיים ועד אוטובוסים ומשאיות עירוניות.

חברת גנרל מוטורס פיתחה, משאיות ואוטובוסים היברידיים הפועלים בארצות הברית ויפן. האוטובוסים, המונעים במנוע דיזל היברידי, מציגים נתונים מרשימים של חסכון של 60% בצריכת הדלק ובפליטות CO2, צמצום של 90% בפליטות חלקיקים ופחמימנים ושל 50% בפליטות תחמוצות חנקן. כל אלה הופכים את האוטובוסים הללו למתאימים במיוחד לאזורים עירוניים צפופי אוכלוסייה.

בישראל שווקו עד כ 1000 רכבים היברידים של החברות טיוטה והונדה. ונעשו ניסיונות בודדים באוטובוס היבירדי.

 

המלצות:

  1. לפעול למעבר ציי המוניות בעיר ת"א למוניות היברידיות לטובת בריאות התושבים, הסביבה ורווחיות נהגי המוניות.

    העיר ניו יורק החליטה לפני מספר חודשים שכל המוניות "הצהובות" בעיר יהפכו ל"ירוקות" בתוך 5 שנים (אורך החיים של מונית הפועלת בעיר). החל מחודש אוקטובר 2008, תדרוש העיר מהמוניות לעמוד בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן, ושנה לאחר מכן כל המוניות החדשות יחוייבו להיות היברידיות.הסבת המוניות לרכבים היברדיים היא חלק מתוכניתו של בלומברג להפחתה של כ- 30% מזיהום האויר בעיר ניו יורק, עד לשנת 2030.

    בחשבון פשוט מונית היברידית תעלה כ 40,000 ₪ יותר ממונית "רגילה" (תלוי במיסוי). בהנחה שמונית נוסעת כ 100,000 ק"מ בשנה וצריכת הדלק בהיברידית נמוכה ב 8 ק"מ\ליטר אזי נהג המונית יחסוך 3,333 ליטר שעלותם כ 16,700 ₪ (לפי 5 ₪ לליטר סולר) ויחזיר את ההשקעה העודפת תוך 2.5 שנים. זאת ללא תמריצים נוספים.

    לכן אנו סבורים שגם עיריית ת"א-יפו יכולה לקבל החלטה נבונה ולדרוש מכל תחנות המוניות בתחומה לעבור למוניות היברידיות תוך 5 שנים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה כי בעלי המוניות הישראלים נוטים להחליף כלי רכב כל שנתיים ומספר חודשים).

  2. לאור ניסיונות מוצלחים בעולם של שימוש באוטובוסים היברידים והיתרונות שהוזכרו לעיל אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי להאיץ בחברות האוטובוסים, משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן אוטובוסים היברידים פעילים ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק אוטובוסים העמודים בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום באוטובוסים היברידים.
  3. לאחרונה כאמור החלו חברות לייצור משאיות קלות ובינוניות לייצר משאיות דיזל היברידיות, זאת לאור הביקושים מציי רכב עירוניים בפלח השוק הבינוני בעולם. במשאיות ההיברידיות של אינטרנשיונל לדוגמא, מותקן מנוע דיזל המתפקד כגנרטור, וכן מערכת חשמלית שמספקת את העברת הכוח לגלגלים. היתרון של המשאית ההיברידית בא לידי ביטוי בנסיעה באזורים עירוניים שבהם צריכת הדלק היא חסכנית ביותר, וכך גם פליטת המזהמים.באינטרנשיונל טוענים שהמשאית חוכת בין 30% ל- %40 בצריכת הדלק.
    החיסכון בדלק יכול להגיע ל- %60 ויותר בעת ביצוע משימות שהמשאית נדרשת לבצעם. במקרים אלה ניתן לכבות כליל את מנוע הדיזל (ולא להשאירו עובד בסרק), כשהאנרגיה למערכות העזר מגיעה מהמצברים. רק כשהללו מתרוקנים נדרש להניע את מנוע הדיזל.

    אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי לבחון רכישת משאיות כאלה למערך העירוני (איסוף אשפה, אחזקה ואספקה) ולהאיץ בחברות השיווק המזון (תנובה, שטראוס, מאפיות ועד), משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן משאיות היברידיות פעילות ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק משאיות העמודות בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום במשאיות היברידיות.

  4. העיר ת"א-יפו חייבת לשלב ולהוביל במהלך זה את יתר הערים בגוש דן מאחר ומוניות, אוטובוסים ומשאיות חולפות ומגשרות בין הערים הצמודות אחת לשניה.