ארכיון הנושא 'חינוך סביבתי'

חודר שריון: כך התאהבתי בצב ים

יום שלישי, 01 לאוגוסט 2006   מאת:

"אין דבר יותר חמוד ומקסים בעולם כולו מאשר צבון ים קטנטן בוקע מביצתו ומיד משרך דרכו, בזחילות קטנות, אל המים. אך גם צב ים בוגר, שיכול להגיע למשקל 100 קילוגרם, הוא יצור רגוע וחביב הכובש את הלב". נירה ניסקי השאירה את ליבה במרכז להצלת צבי-ים במכמורת
לכתבה בYNET לחצו כאן…

טלוויזיה ירוקה

יום רביעי, 26 ליולי 2006   מאת:

שחקן הקולנוע רוברט רדפורד הודיע על הקמת ערוץ טלוויזיה ירוק שישדר תוכניות דוקומנטריות בנושאי איכות הסביבה. "כולנו תקווה כי הערוץ יצור שינוי וישפיע על דפוסי החיים"
לכתבה בNRG לחצו כאן…

העולם כסופרמרקט

יום רביעי, 12 ליולי 2006   מאת:

הצריכה הגוברת בכלכלה הגלובלית המתפתחת דורשת שינוע מסיבי של מוצרים. למיליארדי המשאיות, רכבות, מטוסי מטען ואוניות סוחר יש השפעה אלימה במיוחד על הסביבה. לרז גודלניק יש כמה תובנות, ורעיונות
למאמר בNRG לחצו כאן…

"זה אירוס הביצות, בחסות קוקה-קולה"

יום שלישי, 11 ליולי 2006   מאת:

"זה אירוס הביצות, בחסות קוקה-קולה" המשפט הזה הוא לא בדיחה מפיו של טל פרידמן בדמותו של חזקי מדריך הטיולים ההזוי בתוכנית ארץ נהדרת, אלא משפט שיתכן ונשמע ממדרכי טבע אמיתיים.
אנשים רבים בעולם וביניהם אנשי סביבה, רואים בתרבות הצריכה ובשעבוד למותגים גלובליים אחת מן הרעות החולות של העולם המערבי. בשבוע האחרון התפרסם שהחברה להגנת הטבע חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת קוקה-קולה.
קוקה-קולה אינה עוד חברה אלא סמל לתרבות הצריכה ולדורסנות האמריקנית והחברה להגנת הטבע אינה סתם ארגון ירוק אלא ארגון הדגל של אנשי הסביבה בישראל. 
אני מבין שמדובר בשיתוף פעולה מוגבל, אבל יש כאן סמליות חזקה, הנה בא לו אריה המסחור האדום מאמריקה ובלע את הצפרדע הירוקה של שמירת הטבע בישראל.

אך אין המדובר רק בסמליות אלא במשקולת של ממש בקידום נושאים סביבתיים בישראל. כבר היום יהיה לשיתוף פעולה הזה השפעה רעה במספר תחומים. למשל, בימים אלו עומד להחלטה נושא פסטיבל קוקה-קולה בחוף בניצנים. או חרם הצרכנים שהכריזה, ובצדק, החברה להגנת הטבע על מתחרה של קוקה-קולה חברת עין-גדי. או בשאלה האם להכיל את חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים.

לפני מספר שבועות, השר גדעון עזרא אמר "אני רוצה להציע לבעלי המאה של ישראל את האפשרות לפתוח את הכיס ולאמץ גנים לאומיים. למשל, סמי עופר יכול לאמץ את מצדה, חברה גדולה תאמץ אתר גדול וחברות קטנות יאמצו גנים קטנים."
אני תוהה מה תעשה החברה להגנת טבע מול הרעיון הטיפשי של השר עזרא, איך היא תוכל לצאת נגדו כשהיא עצמה בוחשת בקדרת המסחור?

חברות מסחריות רואות בארגונים סביבתיים איום שקשה להתמודד איתו, לחברות קשה להתמודד מול הטיעונים הציבוריים הצודקים שתדיר מעלים נגדם אנשי הסביבה. הטענות הללו גורמת נזק לחברות בכך שהן מחזקות את התחושה בקרב לקוחותיהן שאין הן אלא חברות דורסניות שעוסקת יותר בשטיפת מוח מאשר ביצרת מוצר שעונה על הצריכים שלנו.
כנראה שאין הרבה מה להגיד מול טיעון שהוא צודק, אז אם אי-אפשר להתווכח אז אולי צריך להשתיק את הצד השני.
אין דבר יותר אפקטיבי משיתוף פעולה עם ארגון ירוק, כמובן שצובעים את שיתוף הפעולה הזה בצבעים חברתיים וסביבתיים. הפרס הקטן הוא שקצת נהנים מן התדמית הנקייה של הארגון הירוק, אבל הפרס הגדול שהוא המטרה האמיתית, היא נטרול של גורמים עם פוטנציאל נזק, כמו אנשי הסביבה, כדי לא לפגוע ברווחי החברה. וזה מצליח להם, הנה אני יושב וכותב מאמר נגד החברה להגנת הטבע במקום לעסוק בסילוק חברה משקאות אחרת שהשתלטה על חוף בהרצליה. כל בר דעת מבין את הרווח של קוקה-קולה משיתוף פעולה זה, פחות ברור מה יש לחברה להגנת הטבע להרוויח? אולי היא פועלת לפי הפתגם
 "if you can’t beat them join them"?

אין להפחית במשמעות צעד זה, החברה להגנת הטבע מלאה באנשים אכפתיים, אבל כארגון היא עומדת היום בנקודת מפנה.
האם לשיטתה נגמר המאבק הסיזיפי והמעייף על דמותה של הארץ, והגיעה הזמן "לקצור את הפירות", ללבוש שמלה סקסית אדומה במקום סנדלים מהוהים ולזכות בכמה דקות של "תהילה" בזמן צפיית שיא?   
אני יכול רק להצטער שבחומה שעומדת מול השתלטות המסחור על חיינו נפער סדק גדול, אבל אני בטוח שאם לא יהיו שם אנשי החברה להגנת הטבע יהיו שם אנשים אחרים לא פחות טובים.

*הכותב דרור עזרא, פעיל סביבתי וחבר בהנהגת מפלגת הירוקים

אותו הים, אולי הפעם בחינם

יום שני, 10 ליולי 2006   מאת:

משרד הפנים הודיע לרשויות המקומיות כי מ-1 באוגוסט הוא יאפשר להן לגבות תשלום בכניסה לחופים רק אם יעמדו בשורה של קריטריונים. במקביל נאסר קיום אירועים פרטיים בחופים. כעת השאלה הגדולה היא אם מישהו יטרח לאכוף את כל זה, ואיך
ההחלטות האחרונות שהתקבלו במשרד הפנים ובוועדה משקפות במידה רבה את הלחץ הציבורי הגובר להשבת הגישה החופשית לחופים. לחץ זה נוצר בעיקר הודות לפעילות המתמשכת של עמותת "אדם טבע ודין" והחברה להגנת הטבע. בנוסף, יש פעילות הולכת ומתרחבת של עמותות מקומיות בכמה חופים ושל אנשי מפלגת הירוקים הפעילים במיוחד באזור השרון.

הירוקים הביאו לכך שמשרד הפנים יורה על סילוק מכולות שהוצבו באופן בלתי חוקי בחוף, לצרוך שימושים מסחריים כמו עריכת אירועים והגשת משקאות. הם ניסו להביא גם לסילוק שער הכניסה בחוף פלמחים, שיצר לטענתם "כביש אגרה" עד לחוף. לירוקים יש עמדה פחות פשרנית מזו של החברה להגנת הטבע. לדברי חבר המפלגה, דרור עזרא, יש למנוע כל סוג של פעילות מסחרית בחוף.
לכתבה בהארץ לחצו כאן…

אירוס הביצות, בחסות קוקה קולה

יום ראשון, 09 ליולי 2006   מאת:

שיתוף הפעולה שמתגבש בין קוקה קולה לבין החברה להגנת הטבע, פוער סדק גדול בחומה שעומדת מול השתלטות המסחור על חיינו
למאמרו של דרור עזרא בYNET לחצו כאן…

פרייארים או אזרחים טובים?

יום שישי, 30 ליוני 2006   מאת:

תושבי ירושלים, אלה שתקועים בין הארנונה לבקעה, יצאו לנקות חצרות, לצבוע קירות ולהפוך את איזור המגורים לנעים יותר, לאור אוזלת היד של העירייה
לכתבת וידאו בוואלה לחצו כאן…

המבצע הצליח – החופים יותר נקיים

יום רביעי, 28 ליוני 2006   מאת:

שנה לאחר תחילת קמפיין "חוף נקי": כ-86 אחוז מהחופים הבלתי מוכרזים מוגדרים כנקיים, לעומת 29 אחוז בלבד בשנה שעברה
לכתבה בNRG לחצו כאן…

גידול אורגני

יום רביעי, 28 ליוני 2006   מאת:

שוק המזון האורגני בישראל הכפיל את עצמו בשנתיים האחרונות. ישנם צרכנים שמעדיפים לשלם על עגבניה כמעט פי 3 ממחיר רגיל, מדוע? הכל בכתבת הוידאו
לכתבת וידאו בNRG לחצו כאן…

פרחים בקנה

יום ראשון, 25 ליוני 2006   מאת:

שר הביטחון עמיר פרץ מציע: חיילים בסדיר יוכלו לבצע את שירותם הצבאי במסגרת החברה להגנת הטבע, קק"ל וגופים ציבוריים נוספים. שר המשפטים, חיים רמון, הודיע שיתנגד
לכתבה בNRG לחצו כאן…