ארכיון הנושא 'חינוך סביבתי'

ממתינים לאסון על חוף הים?

יום שלישי, 25 למרץ 2008   מאת:

ארוע הדריסה שזיעזע את המדינה, על-ידי נהג טרקטורון משתולל בחוף ימה של נתניה בשבת האחרונה, הסתיים – למרבה המזל – "רק" בפציעתו של התינוק. תינוק שהגיע עם בני משפחתו לבילוי שבת, במקום שאמור להיות שקט ושליו ונטול סיכונים. אלא שלא כך היה כמובן, וחובה עלינו להכיר במציאות לקראת עונת הרחצה – תופעת רכבי שטח לסוגיהם הנעים על חופי הים, הפכה זה מכבר למכת מדינה וסכנת נפשות עבור המתרחצים בחופים. ולא משנה אם מדובר בחופי ראשון לציון, נתניה, הרצליה, מצפון ומדרום.

צילום: באדיבות משטרת מחוז מרכז

נראה כי בעידן השפע, הליכה של כמה מטרים ברגל לחוף הים, היא דבר שיש מי שאינו מסוגל לו. ולא ממגבלות רפואיות. אין סיבה להעמיד פנים בנושא אופנת רכבי השטח. מדובר בסימפטום חברתי חמור, המבטא התקרנפות לאחר, קידוש האני וציפוי עצמי בשריון וחומה תוך דריסה – תרתי-משמע – של החוק ויתר האזרחים.

רכב שטח הוא בעצם ביטוי רצון הנוהג בו לעליונות, אם על שאר משתמשי הדרך, אם על הטבע והאדמה או לדימוי העצמי והנפשי של האחוז בהגה. ועובדה זו מתבטאת בנהיגה עצמה. אדם שמרגיש עליונות, ואשר לרשותו כלי רכב משוריין, ינהג בו בצורה פחות זהירה, ויסכן בכך את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך.

נתוני תאונות הדרכים לגבי תאונות בארה"ב מראים זאת בברור. עד כדי כך חמור העניין, שארגון הבריאות העולמי הוציא אזהרה המשווה את הסיכון מרכבי שטח לסיכון מסיגריות.

במדינת ישראל קיים כבר 10 שנים חוק בנושא, האוסר נסיעה על חופי הארץ. הקנס בגין נסיעה על חוף הים ברכב הוא בסך 500 שקל, ובחוף מוכרז 1,000 שקל. רק שכמו חוקים רבים אחרים, אין מי שאוכף אותו. לא הרשויות המקומיות, לא משרד הפנים, לא המשרד להגנת הסביבה, ולא משטרת ישראל. כמו בהרבה ממקרים, גם כאן מדובר בין היתר במריבה על סמכויות. וכשאין אכיפה, יש מי שלוקח את החוק לידיים.

לנו האזרחים אין הרבה מה לעשות. על-פי החוק, הדו"ח אמור להינתן למי שנהג ברכב על החוף, שאינו תמיד בעל הרכב עצמו. כך שגם אם נדווח לרשויות את מספרו של הרכב, קשה יהיה לאתר את מי שנהג בו. רבים גם יוותרו על האפשרות להתעמת עם נהג רכב משתולל, כי יש סיכוי לא רע שעימות כזה יגלוש לאלימות.על כן, ערב פתיחת עונת הרחצה בחופי הים, כשמזג האוויר כבר משדר כי הקיץ כאן, חובה על כל רשות מקומית להציב בחופי הים פקחים, כוח מרתיע שיעצור מפירי חוק, רגע אחד לפני שיקרה אסון.

הכותב הוא סגן ראש עיריית תל אביב ויושב ראש מפלגת הירוקים

לכתבה  המלאה   לחצו כאן

הירוקים: לשם פיתוח פארק בר קיימא בהרצליה חייבים להגדיל את שטח בריכת החורף ל150 דונם

שבת, 22 למרץ 2008   מאת:

השבוע שלח יואל חדידה רכז תחום שמירת טבע במפלגת הירוקים מכתב לראש עיריית הרצליה יעל גרמן בו דרישה להגדיל את שטח בריכת החוף שתישמר במסגרת הפארק בהרצליה מ45 דונם בלבד ל150 דונם.
 צילום:דרור עזרא
בריכת החורף של הרצליה(לחצו להגדלה)

חדידה כתב במכתבו "כיום במקומות רבים מבינים בדיעבד כי שגו קשות בכך שלא הותירו שטחים במצבם הטבעי.לכן החלטה להקצות 45 דונם "לשלולית חורף" הינה צעד בכיוון הנכון, פיתוח ברק-קיימא.
הקצאת 45 דונם בלבד בלב פארק רחב ידיים ותוסס פירושה המעשי ניוון מוחלט של בריכת החורף וסביבתה."
"מפלגת הירוקים, בשם ציבור רחב של אוהבי טבע, דורשת להגדיל את שטח בריכת החורף לשימור ל150 דונם, לטובת כלל הציבור." מסכם חדידה במכתבו.
 
יואל חדידה רכז תחום שמירת טבע במפלגת הירוקים מוסיף עוד:"שמירת בריכת החורף בבאסה היא לא רק למען החי והצומח אלא גם ואולי בעיקר למען הציבור, הבאסה יכולה לשמש למגוון רחב של פעילויות ולמען הרחבת הידע. ראש העיר גרמן, מתגאה שתמיד היא שומעת בקול המומחים, אם אלו המשפטיים, אם אלו הנדסיים, או כמעט בכל נושא אחר, לכן לא ברור למה היא פוסלת את חוות דעתם של פרופסורים ומומחים בענייני שמירת טבע שאומרים בפירוש שחייבים להגדיל את שטח בריכת החורף?"
 
להלן מכתבו של יואל חדידה: המשך »

להשקות את הגינות ולא לייצא פרחים

יום חמישי, 13 למרץ 2008   מאת:

אין כל הצדקה שיהיה מחסור מים בארץ. אם נקטין את המים לחקלאות ונפצה את החקלאים בכסף, לא יהיה מחסור במי שתייה

למאמר בYNET לחצו כאן…

אושרה לקריאה ראשונה: נורות חסכוניות במבני ציבור

יום רביעי, 05 למרץ 2008   מאת:

על פי הצעת החוק, תוך חמש שנים תוחלף מערכת התאורה במבני הציבור במתקנים ובנורות חסכוניים בחשמל. ומה באשר לטענה כי הנורות מסרטנות? משרד הבריאות שולל אותה וקובע: זיהום האוויר מתחנות הכוח מסוכן יותר לבריאות. המכשול כעת: משרד האוצר שטען שהחוק יקר מדי – אך "שכח" לחשב את החיסכון בהוצאות החשמל

לכתבה המלאה לחצו כאן

האוטו שלהם גדול – אבל לא ירוק

יום שני, 03 למרץ 2008   מאת:

"האוטו שלנו גדול וירוק" הוא שיר ילדים ידוע. אך אם לשפוט לפי העדפותיהם של שרי ממשלת ישראל ליסוע בוולוו, סקודה ובכלי רכב אחרים שאינם ידידותיים לסביבה, ספק אם הם מכירים את השיר או שרים אותו לילדיהם.

בראש ובראשונה היה מצופה מהשר להגנת הסביבה גדעון עזרא לקום, לגרוס את מכונית הוולוו ולעבור למכונית היברידית. כך היה מצמצם את צריכת הדלק שלו ואת הנזק הסביבתי, לעומת מכונית הוולוו שבה הוא נוסע כיום. בשעה שעניינים סביבתיים רבים הדורשים מאמץ, מאבקים ומלחמות מצדו נמצאים על סדר היום של המשרד להגנת הסביבה, צעד כזה היה עשוי לשמש זרז למהלך דומה מצד שרים נוספים.

השרים טוענים כי איכות הסביבה בראש מעיניהם. למשל, שר התשתיות בנימין בן אליעזר מקים ועדה לחיסכון בחשמל ושר התחבורה שאול מופז טוען כי אין צורך בכבישים ויש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית. אך בה בעת הם ממשיכים לתרום באופן ישיר לפגיעה בסביבה, בשעה שהם חוצים את המדינה לאורכה ולרוחבה במכוניות השרד שלהם, במקום במכוניות היברידיות.

בהנחה שרכב השרד משמש את השר לעבודה שוטפת, לנמנום קל ולשיחות טלפון בדרכו, הטענות כי המכונית ההיברידית קטנה מדי לשרי ממשלת ישראל נשמעות כמו עוד תירוץ לא מוצלח למה לא לנטוש את מכונית השרד האהובה. בישראל נוסעות כיום כמה אלפי מכוניות היברידיות של מנכ"לים, ראשי חברות ואנשים שאינם עסוקים פחות משרי הממשלה, אשר עובדים לא פחות תוך כדי נסיעה ואשר נוחותם אינה נפגמת.

כמי שנוהג כבר כמה חודשים במכונית היברידית, איני מופתע מההיענות הרבה בציבור לנהוג בירוק. הראיה היא כי בישראל נרשם בחודשים האחרונים גידול בכמות הרוכשים של מכוניות היברידיות מצביעה כי אזרחי ישראל שוב מצליחים להפנים ולעשות למען הסביבה והחברה לפני השרים.

"דן" מבטלת קווים שנסעו לפני צאת השבת

יום רביעי, 27 לפברואר 2008   מאת:

בחברת התחבורה הציבורית המובילה בגוש דן החליטו להפסיק את הנסיעות לפני צאת השבת, לטענתם מסיבה כלכלית. דובר דן: "אנחנו מתנהלים על בסיס עסקי טהור".

יושב ראש מפלגת הירוקים וסגן ראש עיריית תל-אביב, פאר ויסנר, אמר: "ההחלטה של חברת דן היא החלטה חצופה ומרושעת . הגיע הזמן שהחברה אשר פוגעת בסביבה יום יום עם צי האוטובוסים שלה, תפסיק לחשוב רק על היבטים כלכליים ותתחיל לחשוב על החברה בישראל, על נוסעיה ועל הסביבה".

לכתבה המלאה לחצו כאן

הצעת חוק: גם חברות יחוייבו למסור מידע סביבתי

יום שלישי, 26 לפברואר 2008   מאת:

חברות מסחריות נהגו להתחמק ממסירת מידע סביבתי בטענה שמדובר בסוד מסחרי. רשויות ממשלתיות התחמקו ממסירת המידע בטיעונים ביטחוניים או בתירוצים ביורוקרטיים. הח"כים פינס וחנין מציעים: לחייב את החברות להוכיח שמדובר בסוד מסחרי, ולחייב את הרשויות לפרסם את כל המידע שברשותם – מבלי להמתין לבקשה מפורשת

לכתבה הבאה  לחצו כאן

יוזמה של הירוקים: גג סולארי לאצטדיון בהרצליה

יום שישי, 22 לפברואר 2008   מאת:

יוזמה יוצאת דופן מציעה כי גג האצטדיון העירוני יהפוך למוקד אנרגיה עבור הסביבה, לאחר שיוצבו עליו קולטים סולאריים שיפיקו חשמל מאנרגית השמש.

את הרעיון יזמה מפלגת הירוקים בהרצליה, את היוזמה העלה רכז פורום השרון מפלגת הירוקים דרור עזרא בפני ראש עיריית הרצליה יעל גרמן. עזרא, הציע להשתמש בשטחים ציבוריים על מנת להפיק חשמל, כמקובל בערים שונות באירופה.

stade_de_suisse.jpg
גג האצטדיון בשוויץ

עזרא כתב לגרמן:
"גג האצטדיון בהרצליה זקוק לשיפוץ, זאת בשל נפילה שהתרחשה בו לפני מספר שנים. לדעתנו, אפשר במסגרת שיפוץ גג האצטדיון לכלול הצבת של פנלים סולאריים על גג האצטדיון, בכך גם להחזיר לצופים במגרש את הגנה מפני מזג האוויר וגם לייצר לא מעט חשמל נקי ולהפחית את פליטת גזי החממה."

הירוקים הציגו לגרמן מודל שקיים בשוויץ על גג אחד האצטדיונים המרכזיים בשוויץ Stade de Suisse, שאף יאחר את משחקי יורו 2008 הקרובים, הוצבו ע"י משקיעים פרטיים הוצבו כ8000 פאנלים סולאריים על גג היצעים אשר מיצרים בשנה כ1134000 kWh אשר יכולים לספק חשמל ל350 בתי אב ותוך כך לחסוך פליטה של 630 טון co2.

הערכה היא כי על גג האצטדיון בהרצליה יהיה אפשר להציב כ1500 פאנלים סולאריים, וכך לנצל את אנרגית השמש הרבה שיש בישראל. הערכה כי למימון הפרויקט יהיה אפשר לרתום משקיעים פרטיים וכן גופים ממשלתיים.

יש לציין שהרצליה הצטרפה השבוע לאמנה להפחתת זיהום אוויר של פורום 15 הערים הגדולות.

למכתבו של דרור עזרא לחצו כאן…

מסביב לעולם, החשמל זורם ברחובות

שבת, 16 לפברואר 2008   מאת:

15 ערים גדולות בישראל התחייבו השבוע לחסוך באנרגיה ומשאבים כדי לזהם פחות את האוויר ולהלחם בשינוי האקלים. הבטחה בלי כיסוי? אולי, אבל אל תתנו לראש העיר להגיד לכם שזה לא אפשרי: 700 ערים בעולם כבר עשו זאת. הנה רק 13 לדוגמא

לכתבה ב YNET לחצו כאן

הקרנה מיוחדת

יום ראשון, 10 לפברואר 2008   מאת:

קברניטי המשק שבניכם יקבלו בקרוב במתנה את הסרט "אמת מטרידה". עמותת "הירוקים" מצפה מכם לצפות בסרט, להאמין לו, להבין, להפנים, לקום ולעשות. אז, יאללה

לכתבה  המלאה לחצו כאן