ארכיון עבור נובמבר, 2005

במפלגת הירוקים מאיימים "עיגון זכויות החקלאים בקרקע יעלה למדינה עשרות מיליארדים"

יום רביעי, 30 לנובמבר 2005   מאת:

האם כל בעל דירה בישראל יזכה ל2.5 דנום קרקע לבנייה ו500 מ"ר לעסק מסחרי? אולי אם המהלך המשפטי של מפלגת הירוקים יצליח.

מפלגת הירוקים נקטה מהלך יוצא דופן השבוע בניסיון לסכל את החלטה ליישם את המלצות ועדת הבר לעיגון זכויות החקלאים בקרקע. במפלגת הירוקים מאיימים לתבוע מן המדינה להעניק לכלל תושבי ישראל את ההטבות שיקבלו החקלאים. כמו קבלת 2.5 דונם לבניה של 5 יחידות דיור בהנחה גדולה ו500 מ"ר לעסק מסחרי.
בפנייה של קברניטי המפלגה ליועץ המשפטי השבוע מציינים הירוקים "אנו מודעים לעובדה שבתביעה כזו יהיה מודבר בהוצאה של עשרות ואולי מאות מיליארדי שקלים שהמדינה תהה חייבת לשלם לכלל החוכרים בישראל, אבל האחריות לכך לא נופלת עלינו אלא על נבחרי הציבור שיקבלו את ההחלטה על "עיגון זכויות החקלאים בקרקע"".

עוד במכתבם ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז טוענים הירוקים, שיישום המלצות וועדת הבר לעיגון זכויות החקלאים בקרקע יגרם לנזקים כלכלים, חברתיים, וסביבתיים רבים.
במפלגת הירוקים מציינים שהמלצות ועדת הבר לא רק שלא יועלו לחקלאות בישראל אלא אף יזיקו לה ע"י מעבר של חקלאים רבים לעיסוק בנדל"ן.
לפי מחקר שערך דר' איל קמחי מאוניברסיטה העברית על המגזר בישראל התגלה שרק 20% מן המועסקים במגזר הכפרי עוסקים בחקלאות.
http://departments.agri.huji.ac.il/economics/kimhi-avoda.html
במפלגת הירוקים חוששים שעיגון זכויות החקלאים בקרקע יגביר תהליך זה ויגרום לאזורים חקלאיים רבים להפכו לאזורי תעשייה ומסחר כדוגמת שפיים-געש-יקום שיביאו לחיסול שטחים פתוחים רבים ולהחלשת הערים.

הדס שכנאי מזכ"ל מפלגת הירוקים מוסרת: "עיגון זכויות החקלאים בקרקע היא תהליך מושחת שנועד לשמר את הישרדותם של פוליטיקאים מכל המפלגות. אנו לא ששים להיות הגורם שיביא לעוד בנייה על שטחים פתוחים אבל אנחנו לא ניתן לציבור העירוני להישאר פראייר בעוד החקלאים מקבלים כמעט במתנה נכסי ציבור בשווי מיליארדים."

במפלגת הירוקים מציינים השבוע שהמהלך שנקטו נועד לפתוח את עיניי מקבלי ההחלטות להשלכות הקשות וארכות הטווח של עיגון זכויות החקלאים בקרקע ולא רק להסתכל על המשוכה האלקטוראלית הקרובה.

למכתבם של חברי הנהלת מפלגת הירוקים ליועץ המשפטי לחצו כאן…

תמ"א 35 התקבלה בממשלה

יום ראשון, 27 לנובמבר 2005   מאת:

לאחר אין-ספור דחיות אישרה אתמול הממשלה פה אחד את תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 35), הקובעת את עקרונות הפיתוח של המדינה עד 2020. התוכנית מחליפה את התוכנית הקיימת, שאושרה ב-1993 והיתה אמורה להיות תקפה ל-5 שנים.

לכתבה בNRG לחצו כאן…

להחלטת הממשלה לחצו כאן…

נראה כמו בג"ץ הקרקעות הבא

יום ראשון, 27 לנובמבר 2005   מאת:

המלצות ועדת הבר להסדרת זכויות החקלאים בקרקע מלבות שוב את הויכוח עוד בטרם פרסומן, והבעיה העיקרית היא ההמלצה ל-500 מ"ר לתעסוקה לכל מושבניק " פיירברג: צריך לאשר קודם את תמ"א 35; איצקוביץ': הטילו על החקלאים קנס

לכתבתו של דליה טל מגלובס לחצו כאן…

תעלולים בקרקע

יום רביעי, 23 לנובמבר 2005   מאת:

המלצות ועדת הבר בעניין שינוי הייעוד של קרקע חקלאית יוגשו בשבוע הבא לממשלת מעבר ועלולות להתקבל במחטף. בחסות ההתרחשויות הפוליטיות, שאלה בעלת חשיבות כלכלית-חברתית עצומה עלולה להיות מוסתרת מעיני הציבור, ובאמצעות שדולה חזקה ועיקשת בכנסת ובממשלה יעוותו כוונת המחוקק וצורכי השעה של ישראל.

למאמר מערכת בהארץ לחצו כאן…
לכתבה של עמירם כהן בהארץ לחצו כאן…

תוכנית לאומית אסטרטגית לפיתוח הנגב

יום שלישי, 22 לנובמבר 2005   מאת:

1. במסגרת פעילויות הממשלה לקידום פיתוח וצמיחה של הנגב, בהתאם להחלטות ממשלה מס. 3489 מיום 31.3.2005, ומס' 4092 מיום 9.8.2005, ובנוסף למגוון התכניות והתקציבים שמפעילה הממשלה באמצעות משרדי הממשלה השונים בנגב, על-בסיס התכנית הלאומית האסטרטגית לפיתוח הנגב לשנים 2015-2006 (להלן – התוכנית האסטרטגית) לאשר את המתווה, העקרונות ותחומי הפעולה כמפורט בהחלטה זו.

2. יעדי ורכיבי התכנית
התכנית האסטרטגית מכוונת להשגתם של 4 יעדים מרכזיים:

א) יעד אוכלוסיה: הגדלת האוכלוסיה בתחום התוכנית מ535- אלף נפש לערך (נתוני סוף 2003) ל900- אלף נפש לערך בשנת .2015
ב) יעד מועסקים: העלאת מספר המועסקים בקרב תושבי הנגב מ164- אלף לערך (נתוני סוף שנת 2003) ל300- אלף לערך בשנת 2015. כלי משמעותי בהשגת יעד זה יהיה באמצעות הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה באזור הפעלת התוכנית.
ג) יעד שכר: צמצום הפער בהכנסה ממוצעת לנפש בין אזור הפעלת התוכנית לממוצע הארצי ב60%- (מפער של כ10.7%- בנתוני 2001 לפער של כ4.2%- בשנת 2015).
ד) יעד סטודנטים: השוואת שיעור הסטודנטים מקרב תושבי הנגב (באוכלוסיה היהודית), בגילאים 29-20, לממוצע הארצי (מ12.1%- ל15.6%-) והעלאת שיעור הסטודנטים בגילאי 29-20 באוכלוסיה הבדואית בנגב בפרט משיעור של כ2.2%- (נתוני 2001) לשיעור של כ5%- בשנת 2015.

את מסמכי התוכנית המלאים אפשר למצא באתר משרד ראש הממשלה לחצו כאן…

ועדת הבר: החקלאים יקבלו את מלוא הזכויות בקרקע למגורים תמורת 33% מהשווי והיטל השבחה

יום שלישי, 22 לנובמבר 2005   מאת:

עיקרי המלצות ועדת הבר לקביעת זכויות חברי מושבים וקיבוצים בקרקע בתחום המגורים והתעסוקה כל ההסדרים פרשנות ורקע.

לכתבתו של משה ליכטמן מגלובס לחצו כאן…

מפלגת הירוקים פותחת במהלך לסיכול חוק החקלאים

יום שני, 14 לנובמבר 2005   מאת:

השבוע פתחה מפלגת הירוקים במהלך לסיכול "חוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע" שעבר בכנסת בתחילת החודש בקריאה טרומית. השבוע פנתה מזכ"ל מפלגת הירוקים הדס שכנאי לראשי הערים הגדולות בישראל בקריאה לפעולה נגד החוק.

למכתבה של הדס שכנאי לראשי פורום ה15…
להודעה לתקשורת לחצו כאן…

מפלגת הירוקים פותחת במהלך לסיכול חוק החקלאים

יום שני, 14 לנובמבר 2005   מאת:

השבוע פתחה מפלגת הירוקים במהלך לסיכול "חוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע" שעבר בכנסת בתחילת החודש בקריאה טרומית. השבוע פנתה מזכ"ל מפלגת הירוקים הדס שכנאי לראשי הערים הגדולות בישראל בקריאה לפעולה נגד החוק.

"חוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע" הוא למעשה החלטה של מינהל מקרקעי ישראל 979 המעניקה זכויות יוצאות דופן לחקלאים. בין ההטבות שבהם זוכים החקלאים לפי החוק, הנחות של 80% ויותר משווי הקרקע (דמי ההיוון), אפשרות לבנות 3 יחידות דיור ולמכור אותם בשוק החופשי, ו500 מ"ר לצורכי תעסוקה קייט מסחר וכו'.
החלטה 979 בוטלה בתחילת השנה ע"י היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בין השאר כתב היועץ בחוות דעתו :"אין בעיני ספק כי המדובר בהצעת החלטה החורגת באופן מהותי ויסודי מן המציאות המעשית והנורמטיבית הקיימת…"
עוד כותב היועץ: "חרף היותה של החלטה 979 רפורמה מרחיקת-לכת, שביסודה שינוי במדיניות המינהל, ומשמעויותיה רחבות היקף, הליך קבלת ההחלטה לא לווה על-ידי צוות מקצוע…"
בנוגע לנושא הצדק החלוקתי כותב היועץ:"מתן הטבות כאמור, ובעיקר האפשרות לסחור בהן, מעוררת שאלות של הטבה עם ציבור מסוים על חשבון נכסי כלל הציבור, ותוך הפסד הכנסות לאוצר המדינה, ממנו נפגעות קבוצות אוכלוסיה אחרות"
מסכם היועץ: "בנוסחה הנוכחי לוקה החלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 979 בפגמים וליקויים שונים, כמפורט לעיל, ועל-כן אין שר האוצר רשאי לאשר את ההחלטה בנוסחה הזה."

בתחילת חודש נובמבר עבר בכנסת "חוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע", שהגיש ח"כ אפרים סנה ממפלגת העבודה, בקריאה טרומית. חוק זה עבר ברוב יוצא דופן של 36 בעד ומתנגד אחד ח"כ דהאמשה מסיעת רע"ם.
החוק זכה לתמיכה גורפת של מפלגת העבודה, ותמיכה של כמעט כל סיעות הכנסת.

מזכ"ל מפלגת הירוקים הדס שכנאי מוסרת:"מדובר בחוק מושחת שמעניק מתנות בשווי מיליארדים לקבוצה קטנה וכוחנית, חבל מאוד שחוק כזה בכלל עלה על שולחן הכנסת. חוק זה מוכיח כמה חסרה מפלגה כמו מפלגת הירוקים בכנסת שתעמוד מול השחיתות השלטונית שפשטה בכנסת כמו נגיף ואוכלת כל חלקה טובה בישראל. אנו פותחים במהלך שיביא לאי קבלת החוק, אנו מקווים שנמצא את ראשי הערים הגדולות שותפים למאבק וביחד עם הארגונים החברתיים והסביבתיים נסכל את החוק המושחת הזה."

האנשים השווים מיליארדים

יום שישי, 11 לנובמבר 2005   מאת:

מאמר העוסק בחוק עיגון זכויות החקלאים בקרקע שעבר בשבוע שעבר בכנסת בקריאה טרומית.

למאמר שהתפרסם בוואלה לחצו כאן…
למאמר המלא לחצו כאן…

כבישים עליך ישראל

יום רביעי, 09 לנובמבר 2005   מאת:

הפתרון לבעיות התחבורה בארץ אינו נעוץ בסלילה חפוזה של כבישים מיותרים, אלא בהשקעה מסיבית ברשת מסילות הברזל. רק אז נוכל להיות מדינת-תרבות מערבית ולא מדינת-כביש עם תרבות רחוב

למאמר בYNET לחצו כאן…