פתרון בר-קיימא לבוצת השפד"ן
יום רביעי, 23 לינואר 2008 מאת: אתר NRGשנים שמזרימים את השפכים של גוש דן לים. איגוד ערים דן ביקש להקים משרפה לטיפול בבוצה בסמוך לראשל"צ אבל עכשיו סוף סוף הולכים על פתרון ירוק באמת. הודעה משמחת במיוחד, שלא כולם מאמינים לה
שנים שמזרימים את השפכים של גוש דן לים. איגוד ערים דן ביקש להקים משרפה לטיפול בבוצה בסמוך לראשל"צ אבל עכשיו סוף סוף הולכים על פתרון ירוק באמת. הודעה משמחת במיוחד, שלא כולם מאמינים לה
שי אגסי ופאר ויסנר בטקס במשרד ראש הממשלה
רנו-ניסאן ופרויקט "בטר פלייס" של שי אגסי, חתמו הבוקר (ב') על מזכר הבנות לקראת שיתוף פעולה בייצור ושיווק מכוניות חשמליות. השוק הישראלי ישמש פלטפורמה עולמית לניסוי רחב היקף, עם תשתית של 500,000 נקודות הטענה כבר ב-2010
המשרד להגנת הסביבה מפרסם דוחות מזעזעים על זיהום האוויר בצפון. אלא שמי שצריך לפעול נגד המזהמים זה המשרד להגנת הסביבה, שמזניח את הצפון. ויסנר עצבני
תושבי השרון רשמו השבוע ניצחון בקרב על בריאותם: בג"צ הורה למדינה לחזור אל שולחן התכנונים ולבחון ב"לב נקי ובנפש חפצה" את חלופת המנהור לדרך 531
יו"ר מפלגת הירוקים, פאר ויסנר, שעתרה אף היא לבג"ץ, מתנגד לסלילת הכביש באופן עקרוני ותומך בהקמת רכבת, שתצמצם את השימוש ברכב פרטי. "מדובר בכביש מיותר אשר משמעותו הזזת הפקק ממקום אחד למקום אחר ויש להשקיע במערכת הסעת המונים במקום בכבישים".
"הייתה כאן שגיאה קשה כאשר החליטו לכרוך את הכביש לרכבת בחבילה אחת, הרכבת בתוואי 531 תתרום להורדת נפח התנועה בכלל כבישי גוש דן, זאת בניגוד לכביש 531 עצמו שיביא רק להגברת השימוש ברכב פרטי וזאת על חשבון הרכבת.
"לצערנו מדיניות ממשלת ישראל מוכתבת בידי קבליני התשתיות הכבישים, הממשלה פועלת בכל דרך לבלום את קידום מערכת הסעת המונים שישראל כה זקוקה לה."
"יער" בשולי איילון (עיבוד מחשב: ולאדיסלב ברש)
במקום שלטי פרסומת ענקיים בצידי נתיבי איילון, או שתילת דשא שגוזל מים ולא מועיל באמת, למה לא לטעת עצים שישאבו את הזיהום מהאוויר, יורידו את הטמפרטורה, יילחמו בהתחממות כדור הארץ ויספקו צל וגם חוויית נסיעה נעימה. איזה מזל שט"ו בשבט מתקרב
ידוע לכל שהעצים הם אמצעי יעיל לאיזון ושיפור איכות האוויר. בתהליך הפוטוסינתזה, הם קולטים פחמן דו-חמצני (הגורם לאפקט החממה), ופולטים חמצן. אך יתרה מכך, זנים מסויימים יעילים ביותר בקליטת אוזון, חנקות וגופרות, פיח ואבק אשר נוצרים בין היתר בשריפת הדלקים של מכוניות ותעשיה. הוכח כי לעצים אלו, הנשתלים במאסה קריטית, תהיה השפעה מיקרואקלימית: הורדת טמפרטורת האויר והקרקע, זאת בנוסף להצללה, בלימה אקוסטית, יצירת גיוון ביולוגי, ייצוב הקרקע ומניעת ארוזיה.
האספקטים הללו חשובים במיוחד בסביבה עירונית, אשר רמת זיהום האוויר בה חמור במיוחד. דווקא בעיר, ליד מקורות זיהום מקומיים, פעולת נטיעת העצים תהיה יעילה ביותר, זולה וכמובן אסתטית.
במקומות רבים בעולם לומדים את הפוטנציאל האדיר הגלום בחקר זני העצים לצורך העניין. בין השנים 2004-2005 באנגליה, חוקרים מדדו ערכי קליטת גזים מזהמים בעשרות עצים מקומיים. המינים היעילים ביותר לצמצום הזיהום, נבחרו לשתילה בשטחים ציבוריים ופרטיים בשיתוף הקהילה המקומית. רוב איזורי השתילה היו סמוך לכביש 25-M, על אדמה בבעלות פרטית. כמו-כן, פיתחו החוקרים "אסטרטגית נטיעה" עבור ערים הממוקמות ליד הכביש בדגש על מסדרונות ירוקים וחגורות יער כ"אזור הפרדה" בין הכבישים לאיזורי המגורים.
במקומות רבים בעולם לומדים את הפוטנציאל האדיר הגלום בחקר זני העצים לצורך העניין. בין השנים 2004-2005 באנגליה, חוקרים מדדו ערכי קליטת גזים מזהמים בעשרות עצים מקומיים. המינים היעילים ביותר לצמצום הזיהום, נבחרו לשתילה בשטחים ציבוריים ופרטיים בשיתוף הקהילה המקומית. רוב איזורי השתילה היו סמוך לכביש 25-M, על אדמה בבעלות פרטית. כמו-כן, פיתחו החוקרים "אסטרטגית נטיעה" עבור ערים הממוקמות ליד הכביש בדגש על מסדרונות ירוקים וחגורות יער כ"אזור הפרדה" בין הכבישים לאיזורי המגורים.
בארה"ב, החוקר ד.ג. נובאק בשיתוף קהיליית אדריכלי הנוף האמריקנית, ביצע מיפוי של 242 עצים מקומיים וגיבש תקנון רשמי, הממליץ לרשויות ערי ארה"ב ואדריכלי הנוף על דרכים לההתמודדות עם בעיות זיהום האוויר בעזרת שתילת עצים.
באיזורים שונים של העיר סאו-פאולו בברזיל נמדדו הפרשי טמפרטורות של 7 מעלות צלזיוס. התברר כי השוני בין אזורים מרובי צמחיה (לרוב שרידי צמחיה טבעית של המקום) מול העדר מוחלט בעצים בשכונות אחרות, הוא הגורם האחראי להפרש הרב בעומסי החום.
במטרופולין כמו תל אביב, הבעיה העיקרית היא פליטת מזהמי מכלי רכב. בנתיבי איילון החוצים את תל אביב עוברים מדי יום כ-605 אלף כלי רכב, הפולטים טונות של פחמן דו-חמצני ואחראים להתחממות מקומית של 3 מעלות צלזיוס. הבעיה מחמירה בגדה המזרחית של האיילון, אליה מונע הזיהום על ידי רוח מערבית ברוב ימות השנה.
יעור אינטנסיבי של נתיבי איילון ואיזורי התעשיה יכול למזער את הפגיעה בבריאות ובאיכות החיים של התושבים. יתרה מכך, פריסת העצים תהווה פתרון ויזואלי ראוי לעיצוב האיילון, להורדת עומסי החום ולהבאת בעלי חיים לאיזורי גידול חדשים אלו. בשל מורכבות ורגישות במיקום הנטיעה (סמיכות לקוי רכבת, מבנים, צירי תחבורה ותעלת המים), ישנה חשיבות מכרעת בבחירת העצים: עמידות לזיהום, מבנה השורשים, מהירות גדילה, אורך חיים, שילוב הזנים ועוד.
נכון יהיה להעביר את יישומם של הדברים גם לכבישים להם אחראית מע"צ ולחברה האחראית על כביש 6. זאת ההזדמנות להסב את הדשא בצידי הדרכים שאין בו כל שימוש מעשי, בחלופה סביבתית יותר, ובכך לסייע לצמצום בזיהום האוויר מכלי רכב ולצמצום בכמויות מים להשקייה.
בדיקות מהמקיפות שנערכו בישראל איתרו באזור מפרץ חיפה רמות גבוהות של חומרים רעילים, ביניהם חומרים הנחשבים מסרטנים כמו בנזן ומתילן כלוריד – מעבר לרמות הסף שנקבעו כמסוכנות. במשרד להגנת הסביבה מודאגים מהממצאים והודיעו כי יאתרו את המפעלים שחרגו מהתקן ויציבו להם דרישות להפחתת הפליטות ועמידה בתקנים מחמירים
יושב ראש מפלגת "הירוקים", פאר ויסנר, קורא גם הוא לשר להגנת הסביבה לסגור מפעלים הפולטים חומרים מסרטנים במפרץ חיפה ברמות חריגות . "לתושבי חיפה נמאס מאוזלת ידו של המשרד להגנת הסביבה ומהתנהלותו האימפוטנטית נגד המפעלים המזהמים. על ראש עיריית חיפה יונה יהב להתעורר ולדאוג לתושבי עירו אשר בריאותם מופקרת לאור נתוני הדו"ח".
"אני בטוח שמשלמי המיסים מעדיפים לסבסד אוטובוסים נקיים, במקום לפתוח שוב את משרד הדתות", כך אמר היום ח"כ אופיר פז-פינס, בסיור של ועדת הפנים והגנת הסביבה. תכנית ראשונית: להחליף את צי האוטובוסים של חברת דן ליחידות "נקיות" יותר. מפלגת הירוקים: אגד ודן מתנהגים כמו פרימדונות
ביקורת חריפה הוטחה גם כנגד שני מפעילי האוטובוסים הגדולים במשק, חברות דן ואגד: "לא יעלה על הדעת שקואופרטיב אגד – ובגוש דן בעיקר קואופרטיב דן – יתנהגו כפרימדונות", כך אומרת חברת מועצת עיריית ת"א-יפו ומזכ"ל מפלגת הירוקים, הדס שכנאי. "המצב היום הוא ששני הקואופרטיבים מזלזלים בציבור ומפקירים את בריאותו, לא ייתכן שכל פעם שיש רצון לשינוי, שמים השניים מקלות בגלגלים".
הכלכלה הירוקה צפויה להחליף בקרוב טכנולוגיות ישנות, ולישראל יש פוטנציאל גדול בתחום. מי שלא יבין זאת במהירות, ייצא נפסד
פאר ויסנר, סגן ראש העיר תל אביב, מציע להפוך את כל צי המכוניות של העירייה לידידותי יותר לסביבה. כמו-כן הוא מציע לשנות את מערך קווי דן, ולמנוע את זיהום האוויר שיוצרים אוטובוסים מזהמים ומיושנים
הצעה לצמצום זיהום האוויר בעיר ת"א שהגיש סגן ראש העיר ת"א ויו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר לעיריית ת"א.
העירייה קיבלה עקרונית את התוכנית, ובקרוב יחלו ליישם אותה.
כלי רכב היברידיים מצוידים בשני מנועים: מנוע שריפה פנימית רגיל ומנוע חשמלי. המנוע החשמלי מופעל באמצעות מצברים הנטענים מאנרגית הבלימה של הרכב וממנוע השריפה בעת נסיעה שאינה דורשת מאמץ. בעצירה מדומם מנוע השריפה ובתחילת נסיעה מופעל המנוע החשמלי בלבד. באופן כללי אינן פולטות גזים דרך האגזוז כאשר הן נעות במהירות הנמוכה מ 40-30 קמ"ש. בזמן של נסיעה מהירה מנוע הדלק נכנס לפעולה, ופעולתם המשולבת של שני המנועים מסייעת אף היא לצריכת דלק מאוד נמוכה. תכונות הרכב ההיברידי גורמות לחסכון ניכר בצריכת דלק של עד 60% ולצמצום פליטות מזהמים ב 30% עד 50% לעומת רכבים בעלי מנוע בנזין בגודל דומה.
יתרונותיו של הרכב ההיברידי מתעצמות בעיקר בנסיעה בעיר הפקוקה, בעמידה ממושכת ברמזורים ובעת המתנה בשל העובדה שמנוע השריפה כובה בזמן נסיעה איטית ובעמידה ואז הרכב אינו פולט כלל מזהמים לאוויר ולאטמוספירה. תכונה זו חשובה מאד לתושבי העיר בעיקר תינוקות בעגלה ילדים וקשישים אשר חשופים למזהמים הנפלטים מאגזוז כלי רכב בעיקר בצמתים כאשר הרכבים עומדים ברמזור או בפקק והאדם ממתין לחצות את הכביש או ברחבות פקוקים (אבן גבירול, נמיר, המסגר, הרצל, ירושלים, השלום וכד') בהם הדיירים והולכי הרגל סובלים מזיהום אוויר יום יומי מכלי הרכב.
יתרון נוסף הוא הפחתה במפלס הרעש מאחר וכאשר מנוע החשמל בלבד נמצא בפעולה הרכב לא פולט רעש מנוע.
השיטה ההיברידית מאומצת לאחרונה בהצלחה בכל תעשיית הרכב מרכבים פרטיים ועד אוטובוסים ומשאיות עירוניות.
חברת גנרל מוטורס פיתחה, משאיות ואוטובוסים היברידיים הפועלים בארצות הברית ויפן. האוטובוסים, המונעים במנוע דיזל היברידי, מציגים נתונים מרשימים של חסכון של 60% בצריכת הדלק ובפליטות CO2, צמצום של 90% בפליטות חלקיקים ופחמימנים ושל 50% בפליטות תחמוצות חנקן. כל אלה הופכים את האוטובוסים הללו למתאימים במיוחד לאזורים עירוניים צפופי אוכלוסייה.
בישראל שווקו עד כ 1000 רכבים היברידים של החברות טיוטה והונדה. ונעשו ניסיונות בודדים באוטובוס היבירדי.
העיר ניו יורק החליטה לפני מספר חודשים שכל המוניות "הצהובות" בעיר יהפכו ל"ירוקות" בתוך 5 שנים (אורך החיים של מונית הפועלת בעיר). החל מחודש אוקטובר 2008, תדרוש העיר מהמוניות לעמוד בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן, ושנה לאחר מכן כל המוניות החדשות יחוייבו להיות היברידיות.הסבת המוניות לרכבים היברדיים היא חלק מתוכניתו של בלומברג להפחתה של כ- 30% מזיהום האויר בעיר ניו יורק, עד לשנת 2030.
בחשבון פשוט מונית היברידית תעלה כ 40,000 ₪ יותר ממונית "רגילה" (תלוי במיסוי). בהנחה שמונית נוסעת כ 100,000 ק"מ בשנה וצריכת הדלק בהיברידית נמוכה ב 8 ק"מ\ליטר אזי נהג המונית יחסוך 3,333 ליטר שעלותם כ 16,700 ₪ (לפי 5 ₪ לליטר סולר) ויחזיר את ההשקעה העודפת תוך 2.5 שנים. זאת ללא תמריצים נוספים.
לכן אנו סבורים שגם עיריית ת"א-יפו יכולה לקבל החלטה נבונה ולדרוש מכל תחנות המוניות בתחומה לעבור למוניות היברידיות תוך 5 שנים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה כי בעלי המוניות הישראלים נוטים להחליף כלי רכב כל שנתיים ומספר חודשים).
אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי לבחון רכישת משאיות כאלה למערך העירוני (איסוף אשפה, אחזקה ואספקה) ולהאיץ בחברות השיווק המזון (תנובה, שטראוס, מאפיות ועד), משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן משאיות היברידיות פעילות ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק משאיות העמודות בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום במשאיות היברידיות.