ארכיון הנושא 'איכות אוויר'

בג"ץ דחה את העתירה של מפלגת הירוקים נגד סלילת קטע כביש 531

יום חמישי, 14 לפברואר 2008   מאת:

בג"ץ דחה השבוע את העתירה שהיגשה מפלגת הירוקים באמצעות עו"ד אריאל יונגר, נגד סלילת הקטע המערבי של כביש 531, בין כביש 4 לכביש החוף, מפלגת הירוקים טענה בעתירה כי יש לבטל קטע הכביש בתוואי 531 ולהשאיר בו רק את מסילת הרכבת, ואת הכביש לסלול בתוואי 541 מצפון לרעננה. וזאת על מנת למנוע נזק סביבתי לערים הרצליה ורעננה.

מפלגת הירוקים טענה שכביש 531 הינו מיותר ולא רק שלא יביא לא הקלת העומס התנועה אלא אף יחמיר אותו, זאת תוך נגיסה משמעותית בשטחים פתוחים, וגרימת מפגעי זיהום אוויר קשים.

בית המשפט העליון דחה את העתירה בנימוק שאינו נהוג להתערב בעניינים תכנוניים, גם את הטענה של מפלגת הירוקים כי היו פגמים בהליך דחיית התנגדות בועדה לתשתיות לאומיות נדחתה בנימוק כי אין בחוק חובה לספק את כל המידע. יצוין כי בעתירה מפלגת הירוקים התבקש מסמך תחזיות תנועה שהינו קריטי ועל בסיסו נדחתה התנגדות בות"ל.

דרור עזרא רכז פורום השרון במפלגת הירוקים מוסר: "קטע כביש 531 הוא מיותר, יקר ורק יחמיר את בעיות התחבורה של גוש-דן. קברניטי התשתיות של ישראל שבויים בקונספציה של השקעה מסיבית בכבישים שהוכחו ככישלון לעומת תת השקעה במערכות תחבורה ציבורית שבכל העולם הוכחו כיעילות ונכונות.הועדה לתשתיות לאומיות מזיקה למערכת התכנון הישראלית, מדובר בוועדה להכשרת "שרצים" תכנוניים, שאין לה ערכת ערר והחלטותיה מתגלות פעם אחר פעם "כקדושות". על הכנסת לפועל להפסקת העוולות שוועדה זו גורמת ולשנות את החוק."
(בג"ץ 1166/07)

לקריאת פסק הדין לחצו כאן…

חותמים על אוויר נקי

יום חמישי, 14 לפברואר 2008   מאת:

פורום ה- 15 חותם היום על אמנה בינלאומית למניעת זיהום אוויר והפחתת פליטות גזי חממה. נשיא המדינה: "כמו האדם, גם העיר צריכה להפסיק לעשן".

יו"ר הירוקים וסגן ראש עיריית תל-אביב, פאר ויסנר קצת פחות מברך: "האמנה היא תעמולת בחירות מובהקת אשר מאחרויה אין דבר וחצי דבר", הוא פותח וממשיך: "לחתום על אמנות זה חגיגי, אך את ההתחייבויות צריך לקיים אחרי שהחגיגה נגמרת".

"הציבור כבר שבע הבטחות. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. באמנה חסרה התחייבות משמעותית של ראשי הערים לחדול מסלילת כבישים מיותרים ולשמור על שטחים פתוחים".

לכתבה במלואה לחצו כאן

אוויר נקי לחוד, וחברת חשמל לחוד

יום רביעי, 13 לפברואר 2008   מאת:

המשרד להגנת הסביבה טוען שהוא פועל להשוות את תקני זיהום האוויר בישראל לאלו האירופיים, אך תקנות שהוא מציע בנוגע לזיהום אוויר ממתקני יצור חשמל מציירות תמונה שונה. "אדם טבע ודין": מדובר בהקלות מפליגות שרק מנציחות את המצב המזוהם הקיים

לכתבה המלאה לחצו כאן

המפעלים המזהמים ביותר בישראל

שבת, 09 לפברואר 2008   מאת:

בכל שנה מתים בישראל יותר אנשים כתוצאה מזיהום אוויר מאשר בתאונות דרכים. הארובות שצצות מסביבנו פולטות לאוויר עשן המכיל חלקיקים וחומרים רעילים ומסרטנים. בדיקות של המשרד להגנת הסביבה, שנחשפות לראשונה ב"ידיעות אחרונות", מפרטות את 20 המפעלים שפולטים הכי הרבה חלקיקים מזהמים בישראל

לכתבה בYNET לחצו כאן…

לא בצריפין ולא בנגב

יום רביעי, 30 לינואר 2008   מאת:

הניסיון להתמודד עם טענות הארגונים הירוקים גורם לעתים לתומכים בהקמת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב (עיר הבה"דים) להעלות טיעונים מופרכים, שנעים בין מניפולציה לפרובוקציה. כך, יצא פרופ' אורי מרינוב להגנת המפעלים ברמת חובב באמצעות התקפה על צריפין, שם נמצאים כעת בסיסי ההדרכה שאמורים לעבור לנגב ("הארץ" 27.1). גם במרכז הארץ, הסביר, נחשפים החיילים לבעיות סביבתיות קשות. אם הצליח מרינוב לשכנע אותי במשהו, זה שמדובר בהעברת בסיסים ממקום מזיק אחד למשנהו.

מרינוב לא חידש הרבה לאנשי איכות הסביבה. אנו מודעים למצב הבסיסים, בצריפין ובארץ כולה – ולו משירותנו בסדיר ובמילואים. זיהומי הקרקע שצה"ל אחראי להם בבסיסי התחמושת שלו מוכרים היטב, וכך גם נזקי האסבסט והקרינה. אולם זהו לא תירוץ מספיק כדי להיכנס לסחרור מערכות, ולקבל החלטות שעליהן נשלם בעוד מספר שנים מחיר כפול ומכופל.

דווקא בשל ההיכרות של מרינוב עם מצב הבסיסים כיום, ובשל ניסיונו כמנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה בעבר, אפשר היה לצפות ממנו ליתר זהירות ואחריות ולפחות פזיזות, כך שבעוד כמה שנים לא יתאר באופן דומה גם את עיר הבה"דים. זאת לא עיר סרטים שאפשר יהיה לשוב ולהעביר אותה. בעיר הבה"דים לא יתמצה הזיהום בהזנחה ובלכלוך, אלא בחומרים כימיים שנפלטים מרמת חובב ומשפיעים הלכה למעשה על גוף האדם, כפי שהראה מחקר של משרד הבריאות שהצביע על מספרם הגבוה של חולי הסרטן בבאר שבע והסביבה.

מרינוב קובע, שלאחר שיותקנו ברמת חובב כל האמצעים למניעת זיהום אוויר, לא יהיה כל חשש לפגיעה בבריאות החיילים שישרתו בעיר הבה"דים. לא ברור על מה מסתמך מרינוב בקביעתו האמיצה, כאשר דו"ח משרד הבריאות על האזור עדיין לא התפרסם. הוא מזכיר דו"חות שבחנו את מידת השפעתו של אזור התעשייה ברמת חובב על הסביבה, ו"שוכח" לציין שלפחות באחד מהם נטען שאם יתרחש שם אירוע חמור, יתפזרו חומרים מסוכנים למרחק של 8.8 ק"מ – מה שמותיר רצועת ביטחון של 200 מטר בלבד מעיר הבה"דים, שאמורה לקום במרחק של 9 ק"מ מאזור התעשייה. עוד שכח מרינוב לציין, שבאותם דו"חות מצוין שהמצב עלול להיות חמור הרבה יותר לאחר שברמת חובב יקומו מפעלים נוספים.

מי שמציג את הירוקים כקיצוניים שמנסים למשוך תשומת לב לבעיות סביבתיות, כנראה לא היה כאן בשנה האחרונה, כשהנושא הסביבתי הגיע למרכז הדיון הציבורי ומפלגות, ראשי ערים, חברות מסחריות ובתי ספר אימצו אותו. מי שטוען שהירוקים מפריעים לפיתוח כלכלי צריך להבין שהחיים הם לא רק שטרות ירוקים, ואיכות החיים קודמת לפיתוח כלכלי. בעולם מבינים את זה, הגיע הזמן שגם אנחנו נבין זאת.

הכותב הוא יושב ראש מפלגת "הירוקים" וסגן ראש העיר תל אביב

למאמר לחצו כאן

בחיפה רוצים להשתחרר ממפעלי תעשיות הנפט

יום שלישי, 29 לינואר 2008   מאת:

הוועדה לאיכות הסביבה בעיריית חיפה, שכינסה דיון חירום על חריגות זיהום האוויר באזור המפרץ, ממליצה לפתח את הכלכלה ואפשרויות התעסוקה באזור בתחומים אחרים, "כדי להשתחרר מהתלות הכלכלית במפעלים. עוד היא ממליצה להקפיא את פיתוח והתרחבות המפעלים, ולבחון את התועלת שלהם בהשוואה לנזק הכלכלי, הישיר והעקיף, שהם גורמים

זוהי אחת ההחלטות המופיעות בטיוטה שהכין יו"ר הוועדה, סגן ראש עיריית חיפה שמואל גלבהרט, ועלו אמש (ב') בדיון חירום שכינסה הוועדה. כמו כן הוצע ליזום מחקר שיבחן את התועלת הכלכלית של המפעלים לאזור ולתושביו, בהשוואה לנזק הכלכלי הישיר והעקיף שהם גורמים.

לכתבה  המלאה  לחצו כאן

אגסי לא לבד: מיזם ישראלי מקדם את מכונית המימן

יום שלישי, 29 לינואר 2008   מאת:

חזון המכונית מונעת המימן מעולם לא נראה קרוב יותר: טכנולוגיה ישראלית מתגברת על אחד המכשולים העיקריים בייצורה – נשיאת הגז הדליק. במיזם משקיעים בכירים כמו שלמה נחמה וקבוצות בינלאומיות. שי אגסי במתח

לכתבה  המלאה  לחצו כאן

ארגוני הסביבה: לא להקים עוד תחנת כוח באשקלון

יום ראשון, 27 לינואר 2008   מאת:

יממה לפני שהוועדה לתשתיות לאומיות מכנסת דיון ציבורי סביב התוכנית להקים תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון מציגים ארגוני הסביבה חזית אחידה. הם טוענים כי התחנה תגרום לעליה מסוכנת בזיהום האוויר ותגביר את פליטת גזי החממה בניגוד לשאיפות הממשלה. עוד הם טוענים כי כלל אין צורך בהקמתה ושיש לפתח מקורות אנרגיה מתחדשים ולא מזהמים

לכתבה המלאה לחצו כאן

תכירו את אויבת הסביבה מספר אחת – המכונית הפרטית

יום רביעי, 23 לינואר 2008   מאת:

אתם רואים אותה כל בוקר שאתם הולכים לעבודה, יש כאלו שמלטפים אותה ומטפחים אותה באדיקות, יש כאלו שמתייחסים אליה כאל הביטוי האולטימטיבי של אישיותם ורוב אזרחי ישראל מאמינים שהם לא יכולים בלעדיה אבל המכונית הפרטית היא היום אויבת הסביבה מספר אחת.

מטרתה האמיתית של המכונית הפרטית היא לקחת אנשים ומשאת קלים מנקודה לנקודה ביעילות ובמהירות.
אבל בחסות ובעידוד של תעשיית הרכב יש נטייה לשכוח את חסרונותיה הרבים של המכונית הפרטית ובמידה רבה גם את מטרתה.

בזבוז אנרגיה
הבעיה הבסיסית של המוכנית היא בזבוז אנרגיה, מכונית היא כלי בזבזני מאוד באנרגיה ולא כל-כך משנה מה סוג המנוע שלה, בנזין, גז, דיזל, חשמל, או לחץ אוויר. המסה של מכונית ממוצעת גדולה פי 15 ממסה של אדם ממוצע, כלומר רוב האנרגיה של המוכנית מתבזבז על הנעה של המכלולים שלה עצמה ורק חלק קטן משמש למטרה האמתית.
מלבד הבזבוז הבסיסי של אנרגיה מעצם השימוש במכונית יש בזבוז אנרגיה גם כאשר מנוע המכונית פועל אבל היא לא זזה, כמו בפקקים, רמזורים וכו…
בזבוז שטח
המכונית הפרטית בזבזנית מאוד בשטח, ראשית שטחה של מכונית הוא בזבזני, כדי לספק את היכולת למכוניות הפרטית לנוע צריך לסלול כבישים רחבים שתופסים שטח רב, זאת בנוסף לשטח שתופסת המכונית כאשר היא חונה ובדרך כלל זו יותר מחניה אחת.
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כיום בישראל כ1.7 מיליון מכוניות אם נאמר שטח המכונית הממוצעת היא 10 מ"ר ולכל מכונית יש שתי מקומות חניה נגיע שרק לשם חנייה זקוקות מכוניות לשטח של 34,000 דונם שזה בערך כמו שטחה של כל פתח-תקווה.
במדינה קטנה כמו שלנו של כל פיסת אדמה יש משמועת כבירה, אנחנו מבזבזים שטח של עיר גדולה רק למען זה שגושי מתכת ישבו להם בלי נוע.
בזבוז זמן
אם לוקחים בחשבון את העובדה שיש בישראל מעט שטח, את העובדה שסלילת כבישים הינה יקרה ואת העובדה שיש מספר רב של מכוניות ומספרן גדל בקצב מתגבר, אנו מגיעים לעובדה המצערת שאין לכבישי ישראל יכולת לשאת את כמות המוכניות .
מכאן קצרה הדרך לתופעה שכולנו חווים אותה והיא הגודש בכבישים, הגדוש בכבישים גורם לנו לבזבז עוד משאב יקר הנמצא במחסור והוא הזמן.
בזבוז משאבים
כאמור מוכנית היא כלי כבד, למען יצורה דורשים המון חמורי גלם, כמו מתכת, פלסטיק, גומי, זכוכית ועוד.
הנסיעה במוכנית עצמה גם היא דורשת משאבים, דלק, שמן מצברים ועוד. התשתית למען נסיעת המכונית אף דורשת המון משאבים כמו בטון, אספלט, מתכת, תחנות דלק וכו…
ובל נשכח שגם לשם יצור המכוניות, יצור המשאבים שמניעים אותן וסלילת התשתית להן דרושה המון אנרגיה.
בזבוז בחיי אדם
נהיגה במכונית דורשת מיומנות, וגם כאשר נרכשת המיומנות הזו אין בכך ערובה שבכל זמן נתון מיומנות זו תהיה זמינה. בכל יום נתון יש יותר ממיליון נהגים שנוסעים בכבישים, בכל נסיעה הנהג מבצע אלפי החלטות מתוך החלטות האלו חלק יכולת להיות שגויות, החלטה שגויה אחת של כל משתמש דרך יכולה לגרום לתאונה ולאובדן חיים. אמנם בשנים האחרונות קיימות מערכות כמו כריות אוויר, שמפחיתות את הפגיעות במקרה של תאונה, אבל מערכות כאלו לא יכולת למנוע את השגיאות שגורמת לתאונות ולכן יש וימשכו להיות תאונות.
זיהום אוויר
זיהום אוויר הינו אולי הבעיה שהכי מורגשת והכי נראית לעין, מכוניות לא משנה מאיזה סוג גורמות לזיהום אוויר ישיר בכל דקה שהמנוע שלהן עובד. וחייבים לומר שגם מכוניות ללא מנוע בערה פנימית יוצרת זיהום אוויר, הזיהום לא יוצא ישירות מן המכונית אבל הוא יוצא בנקודת ייצור החשמל שהמכונית צורכת.
יש גם זיהום אוויר עקיף, שהוא הזיהום שקשור לייצור המכונית, הובלת חמורי הגלם להנעתה ולבניית הכבישים. המשך »

תלוש משכורת מזוהם

יום רביעי, 23 לינואר 2008   מאת:

לא מפתיע לגלות שהמפעלים המזהמים ביותר בארץ הם גם אלה שפוגעים בזכויות העובדים שלהם בצורה החמורה ביותר. איתמר כהן בעד האוויר שלנו והעובדים שלהם

לכתבה המלאה מNRGלחצו כאן