ארכיון הנושא 'פיתוח בר-קיימא'

שלום בספק, ביוב נקי בשטחים – בקרוב

יום ראשון, 17 לפברואר 2008   מאת:

מיזם ישראלי-פלשתיני שהחל בכפר אום א-ריחן נועד לטהר את אקוויפר ההר
לא בטוח שבריכות, ובהן צמחי מים ירוקים, יצליחו לטהר את האיבה בין ישראל לרשות הפלשתינית, אולם פעילי סביבה שפועלים בשבועות האחרונים עם תושבי הכפר הפלשתיני אום א-ריחן שבצפון השומרון מנסים לפחות לטהר את מי הביוב שמהם סובלים שני העמים.

לדברי הדס שכנאי, מזכ"ל הירוקים, מהפעילות הבולטות בקבוצה, "אקוויפר ההר הולך ומזדהם ובארות באזור השפלה הולכות ונסגרות. כל הביוב של תושבי גב ההר, פלשתינאים וישראלים, זורם לאקוויפר. הזיהום נמשך ומתעצם ועלול להביא לאובדן מקור המים האיכותי היחידי של אוכלוסיית ישראל ואוכלוסיית הרשות הפלשתינית".

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

מסביב לעולם, החשמל זורם ברחובות

שבת, 16 לפברואר 2008   מאת:

15 ערים גדולות בישראל התחייבו השבוע לחסוך באנרגיה ומשאבים כדי לזהם פחות את האוויר ולהלחם בשינוי האקלים. הבטחה בלי כיסוי? אולי, אבל אל תתנו לראש העיר להגיד לכם שזה לא אפשרי: 700 ערים בעולם כבר עשו זאת. הנה רק 13 לדוגמא

לכתבה ב YNET לחצו כאן

בג"ץ דחה את העתירה של מפלגת הירוקים נגד סלילת קטע כביש 531

יום חמישי, 14 לפברואר 2008   מאת:

בג"ץ דחה השבוע את העתירה שהיגשה מפלגת הירוקים באמצעות עו"ד אריאל יונגר, נגד סלילת הקטע המערבי של כביש 531, בין כביש 4 לכביש החוף, מפלגת הירוקים טענה בעתירה כי יש לבטל קטע הכביש בתוואי 531 ולהשאיר בו רק את מסילת הרכבת, ואת הכביש לסלול בתוואי 541 מצפון לרעננה. וזאת על מנת למנוע נזק סביבתי לערים הרצליה ורעננה.

מפלגת הירוקים טענה שכביש 531 הינו מיותר ולא רק שלא יביא לא הקלת העומס התנועה אלא אף יחמיר אותו, זאת תוך נגיסה משמעותית בשטחים פתוחים, וגרימת מפגעי זיהום אוויר קשים.

בית המשפט העליון דחה את העתירה בנימוק שאינו נהוג להתערב בעניינים תכנוניים, גם את הטענה של מפלגת הירוקים כי היו פגמים בהליך דחיית התנגדות בועדה לתשתיות לאומיות נדחתה בנימוק כי אין בחוק חובה לספק את כל המידע. יצוין כי בעתירה מפלגת הירוקים התבקש מסמך תחזיות תנועה שהינו קריטי ועל בסיסו נדחתה התנגדות בות"ל.

דרור עזרא רכז פורום השרון במפלגת הירוקים מוסר: "קטע כביש 531 הוא מיותר, יקר ורק יחמיר את בעיות התחבורה של גוש-דן. קברניטי התשתיות של ישראל שבויים בקונספציה של השקעה מסיבית בכבישים שהוכחו ככישלון לעומת תת השקעה במערכות תחבורה ציבורית שבכל העולם הוכחו כיעילות ונכונות.הועדה לתשתיות לאומיות מזיקה למערכת התכנון הישראלית, מדובר בוועדה להכשרת "שרצים" תכנוניים, שאין לה ערכת ערר והחלטותיה מתגלות פעם אחר פעם "כקדושות". על הכנסת לפועל להפסקת העוולות שוועדה זו גורמת ולשנות את החוק."
(בג"ץ 1166/07)

לקריאת פסק הדין לחצו כאן…

ישוב חדש בחבל לכיש

יום רביעי, 13 לפברואר 2008   מאת:

אכזבה לארגוני הסביבה: ההתנגדויות נדחו, הוועדה החליטה: היישוב "חזן", למפוני גוש קטיף יקום בחבל לכיש

לכתבה המלאה לחצו כאן  

מג'דלה: "עיר ערבית תחזק השייכות"

יום שלישי, 12 לפברואר 2008   מאת:

שטרית הודיע כי הוא פועל להקמת עיר ערבית חדשה, כנראה בגליל; לדבריו, הכוונה להקמת עיר מודרנית לכל דבר; מאז קום המדינה לא הוקם בישראל יישוב ערבי חדש

דרור עזרא, חבר בהנהגת מפלגת הירוקים, אמר בתגובה על ההודעה כי מפלגתו מתנגדת באופן עקרוני להקמת יישובים חדשים, וכי על משרד הפנים להשקיע בשדרוג יישובים קיימים. לדבריו, "בישראל קיימים כ-1,500 יישובים. רובם נמצאים בקשיים. הקמתו של יישוב חדש או עיר חדשה תגרום לבזבוז של אלפי דונמים של שטחים פתוחים, וכאלה נמצאים במחסור בישראל". עזרא אמר כי במקרים קודמים, הביאה הקמת עיר חדשה גם לגסיסה של ערים שכנות, כמו במקרה של מודיעין ולוד.

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

המפגינים בחוף פלמחים: המדינה בגדה באזרחים

יום ראשון, 10 לפברואר 2008   מאת:

התוכנית לבניית כפר הנופש בחוף פלמחים אושרה בשנת 2004, אך המחיר הנמוך ששולם עבור הקרקע ומיקומה -מעוררים כעת זעם בקרב פעילי הסביבה. "נותרו מעט חופים טבעיים הפתוחים לקהל, זהו משאב נדיר". היזם: "המחיר אינו עניינו של אף אחד. החוף יישאר נגיש לציבור"

דרור עזרא, רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים המעורב במאבק, מסר כי "בישראל מתקיים תהליך מתמשך של מסירת חופים ציבוריים לידי בעלי הון. חוף פלמחים, נמכר על-ידי מנהל מקרקעי ישראל במחיר נזיד עדשים. פעם אחר פעם ובאופן שיטתי החופים הטבעיים האחרונים שנותרו נגזלים לטובת יוזמות נדל"ן, שגורמות נזק בלתי הפיך". 

לכתבה בYNET לחצו כאן…

ארגוני הסביבה: לא להקים עוד תחנת כוח באשקלון

יום ראשון, 27 לינואר 2008   מאת:

יממה לפני שהוועדה לתשתיות לאומיות מכנסת דיון ציבורי סביב התוכנית להקים תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון מציגים ארגוני הסביבה חזית אחידה. הם טוענים כי התחנה תגרום לעליה מסוכנת בזיהום האוויר ותגביר את פליטת גזי החממה בניגוד לשאיפות הממשלה. עוד הם טוענים כי כלל אין צורך בהקמתה ושיש לפתח מקורות אנרגיה מתחדשים ולא מזהמים

לכתבה המלאה לחצו כאן

בעקבות גילוי צמחים נדירים יש לתכנון מחדש את מתחם צור

שבת, 26 לינואר 2008   מאת:

צילום:דרור עזרא 

באביב 2005 הוזמנו נציגי מפלגת הירוקים לסיור בשטחי תע"ש השרון, במהלך הסיור הקצר הצליחו לתעד מספר צמחים נדירים. (לדיווח מצולם מן הסיור לחצו כאן)
בעקבות הסיור פנינו הן לראשי הערים של הרצליה יעל גרמן, רמת-השרון יצחק רוכברגר, הוד השרון חי אדיב והן לממונה על מחוז ת"א גילה אורון זאת על-מנת שיתבצע סקר טבע מקיף בשטחי תע"ש.
בתחילה היה נדמה שבקשתנו זו נפלת על אוזניים ערלות, אבל בעקבות מאבק ציבורי מוצלח שקיימנו לשמירת הטבע בגוש-דן אכן נערך באביב 2007 סקר טבע מקיף לאחד המתחמים בתוך תע"ש שעליהם הצבענו כעשרים בערכי טבע, מתחם צור (החלק הצפון מערבי של שטח).

בסקר שאותו ערך דר' רון פרומקין התגלו במתחם 18 מיני צמחים שיש חשיבות לשמרם מתוכם 6 מיני צמחים נדירים – אזוביון דגול(בתמונה), אספסת איטלקית, אספסת החילזון, היפוכריס קירח ומריסה זעירה.
גולת הכותרת של הסקר הייתה ללא ספק גילוי מחדש של התלתן הדגול צמח נדיר ביותר שנחשב כנכחד מן העולם, והתגלה מחדש בשטחי תע"ש.

בעקבות עיון בסקר, שלח השבוע דרור עזרא מכתב לממונה על המחוז גב' גילה אורון מכתב בו מתבקשת לתכנון מחדש את מתחם צור, זאת לאור ממצאי הסקר. להלן המכתב: המשך »

ועדת התכנון בחיפה אישרה: מגדלי מגורים בפארק הכרמל

יום חמישי, 24 לינואר 2008   מאת:

הארגונים הירוקים: נצא למאבק ציבורי – מנהל סניף החברה להגנת הטבע: תוכנית הזויה ומופרכת הסותרת תוכניות קיימות

לכתבה בNFC לחצו כאן…

תכירו את אויבת הסביבה מספר אחת – המכונית הפרטית

יום רביעי, 23 לינואר 2008   מאת:

אתם רואים אותה כל בוקר שאתם הולכים לעבודה, יש כאלו שמלטפים אותה ומטפחים אותה באדיקות, יש כאלו שמתייחסים אליה כאל הביטוי האולטימטיבי של אישיותם ורוב אזרחי ישראל מאמינים שהם לא יכולים בלעדיה אבל המכונית הפרטית היא היום אויבת הסביבה מספר אחת.

מטרתה האמיתית של המכונית הפרטית היא לקחת אנשים ומשאת קלים מנקודה לנקודה ביעילות ובמהירות.
אבל בחסות ובעידוד של תעשיית הרכב יש נטייה לשכוח את חסרונותיה הרבים של המכונית הפרטית ובמידה רבה גם את מטרתה.

בזבוז אנרגיה
הבעיה הבסיסית של המוכנית היא בזבוז אנרגיה, מכונית היא כלי בזבזני מאוד באנרגיה ולא כל-כך משנה מה סוג המנוע שלה, בנזין, גז, דיזל, חשמל, או לחץ אוויר. המסה של מכונית ממוצעת גדולה פי 15 ממסה של אדם ממוצע, כלומר רוב האנרגיה של המוכנית מתבזבז על הנעה של המכלולים שלה עצמה ורק חלק קטן משמש למטרה האמתית.
מלבד הבזבוז הבסיסי של אנרגיה מעצם השימוש במכונית יש בזבוז אנרגיה גם כאשר מנוע המכונית פועל אבל היא לא זזה, כמו בפקקים, רמזורים וכו…
בזבוז שטח
המכונית הפרטית בזבזנית מאוד בשטח, ראשית שטחה של מכונית הוא בזבזני, כדי לספק את היכולת למכוניות הפרטית לנוע צריך לסלול כבישים רחבים שתופסים שטח רב, זאת בנוסף לשטח שתופסת המכונית כאשר היא חונה ובדרך כלל זו יותר מחניה אחת.
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כיום בישראל כ1.7 מיליון מכוניות אם נאמר שטח המכונית הממוצעת היא 10 מ"ר ולכל מכונית יש שתי מקומות חניה נגיע שרק לשם חנייה זקוקות מכוניות לשטח של 34,000 דונם שזה בערך כמו שטחה של כל פתח-תקווה.
במדינה קטנה כמו שלנו של כל פיסת אדמה יש משמועת כבירה, אנחנו מבזבזים שטח של עיר גדולה רק למען זה שגושי מתכת ישבו להם בלי נוע.
בזבוז זמן
אם לוקחים בחשבון את העובדה שיש בישראל מעט שטח, את העובדה שסלילת כבישים הינה יקרה ואת העובדה שיש מספר רב של מכוניות ומספרן גדל בקצב מתגבר, אנו מגיעים לעובדה המצערת שאין לכבישי ישראל יכולת לשאת את כמות המוכניות .
מכאן קצרה הדרך לתופעה שכולנו חווים אותה והיא הגודש בכבישים, הגדוש בכבישים גורם לנו לבזבז עוד משאב יקר הנמצא במחסור והוא הזמן.
בזבוז משאבים
כאמור מוכנית היא כלי כבד, למען יצורה דורשים המון חמורי גלם, כמו מתכת, פלסטיק, גומי, זכוכית ועוד.
הנסיעה במוכנית עצמה גם היא דורשת משאבים, דלק, שמן מצברים ועוד. התשתית למען נסיעת המכונית אף דורשת המון משאבים כמו בטון, אספלט, מתכת, תחנות דלק וכו…
ובל נשכח שגם לשם יצור המכוניות, יצור המשאבים שמניעים אותן וסלילת התשתית להן דרושה המון אנרגיה.
בזבוז בחיי אדם
נהיגה במכונית דורשת מיומנות, וגם כאשר נרכשת המיומנות הזו אין בכך ערובה שבכל זמן נתון מיומנות זו תהיה זמינה. בכל יום נתון יש יותר ממיליון נהגים שנוסעים בכבישים, בכל נסיעה הנהג מבצע אלפי החלטות מתוך החלטות האלו חלק יכולת להיות שגויות, החלטה שגויה אחת של כל משתמש דרך יכולה לגרום לתאונה ולאובדן חיים. אמנם בשנים האחרונות קיימות מערכות כמו כריות אוויר, שמפחיתות את הפגיעות במקרה של תאונה, אבל מערכות כאלו לא יכולת למנוע את השגיאות שגורמת לתאונות ולכן יש וימשכו להיות תאונות.
זיהום אוויר
זיהום אוויר הינו אולי הבעיה שהכי מורגשת והכי נראית לעין, מכוניות לא משנה מאיזה סוג גורמות לזיהום אוויר ישיר בכל דקה שהמנוע שלהן עובד. וחייבים לומר שגם מכוניות ללא מנוע בערה פנימית יוצרת זיהום אוויר, הזיהום לא יוצא ישירות מן המכונית אבל הוא יוצא בנקודת ייצור החשמל שהמכונית צורכת.
יש גם זיהום אוויר עקיף, שהוא הזיהום שקשור לייצור המכונית, הובלת חמורי הגלם להנעתה ולבניית הכבישים. המשך »