ארכיון הנושא 'תחבורה'

הירוקים לטרכטנברג: להפסיק לסלול כבישים

יום חמישי, 25 לאוגוסט 2011   מאת:

מפלגת הירוקים העבירה לאנשי הוועדה את תוכניתה להקטנת יוקר המחייה. בין ההמלצות: רכבות במקום כבישים, תחבורה ציבורית בחינם והגדלת המס על ניצול משאבי הטבע

מפלגת הירוקים העבירה השבוע את המלצותיה לועדת טרכטנברג. ההמלצות מתמקדות בעיקר בתחום הבנייה למגורים ובתום התחבורה. "היכולת לקיים שכונות מגורים בנויות לגובה תלויה בנגישות של תחבורה ציבורית, והיכולת לקיים תחבורה ציבורית זמינה ויעלה תלויה בריבוי משתמשים", הסביר דרור עזרא, ממלא מקום יו"ר המפלגה.
מפלגת הירוקים ממליצה להגביר את התמיכה הממשלתית בפרויקטים של תמ"א 38, לערוך קידום תכנוני של התחדשות עירונית ולבטל את חוק הווד"לים. "זהו חוק מיותר ומזיק ולכן אנו מציעים להחליף אותו בתוכנית משולבת של קידום ממשלתי לפרויקטים של תמ"א 38 ותוכניות פינוי בינוי", ציין עזרא. "כך", הוא מוסיף, "אנו מאמינים שאפשר להשיג את יעדי הדיור, וגם לעשות צדק חלוקתי עם תושבי השכונות שאליהם יפנה הסיוע הממשלתי במקום לקבלנים, וכבונוס יותר אנשים יגרו בדירות עמידות לרעידות אדמה".

לכתבה בNRG לחצו כאן…

לנייר העמדה המלא לחצו כאן…

המיסוי הגבוה על הדלק מוצדק

יום שלישי, 01 לפברואר 2011   מאת:

בשבועות האחרונים אנו נחשפים ליותר ויותר קולות של פרשנים כלכליים ואנשי ציבור המבקרים את המיסוי הגבוה על הדלק, ורואים בו בעיה חברתית קריטית. בדומה לסוגיות אחרות, גם כאן השאלה היא תלוית מבט ופרספקטיבה: אם מתייחסים למיסוי דרך כיסו של האזרח הקטן, ייתכן שיש כאן בעיה. ואולם, אם מסתכלים במבט רחוק ורחב יותר המסקנה שונה לחלוטין.

מיסוי הינו כלי אחד, מיני רבים, ליישום מדיניות, הנגזרת ממטרות לאומיות. השאלה המרכזית שמקבלי ההחלטות צריכים לשאול את עצמם היא מהי המטרה המיועדת לעשרים השנים הקרובות: הגדלת מספר האנשים שנוסעים מדי יום עשרות קילומטרים לעבודה או הפחתת השימוש במכונית הפרטית?

ישראל אינה קליפורניה עתירת השטחים או סעודיה עתירת הדלק. ישראל היא מדינה קטנה וצפופה שסובלת מזיהום אוויר. מדיניות הממשלה חייבת להיות הפחתה משמעותית בשימוש במכונית פרטית; כל מדיניות אחרת תביא אותנו בעשור הקרוב לשוקת שבורה, הן סביבתית והן כלכלית.

תושבי ישראל התמכרו בארבעים השנים האחרונות למכונית הפרטית. הגמילה אמנם תהיה קשה, אבל היא חייבת להתרחש, גם אם היום נסבול פגיעה קטנה בכיס.
מדינת ישראל טעתה קשות כאשר עודדה, באופן אינטנסיבי, שימוש במכונית הפרטית, והזניחה פיתוח של אלטרנטיבות, כמו אוטובוסים, רכבות, מוניות, אופניים וכדומה. העלאת המיסוי על הדלק היא בהחלט צעד חיובי ראשון להפחתת השימוש במכונית הפרטית, אבל הוא לבדו אינו מספיק, ומדיניות הממשלה חייבת לכלול צעדים נוספים כדי לקדם אלטרנטיבות. כמה הצעות לצעדים שכאלה: הפסקת ההשקעה האדירה בסלילת כבישים חדשים, סבסוד הנסיעה בתחבורה הציבורית, תגבור משמעותי של נתיבי תחבורה ציבורית, קידום תחבורה מסילתית, הנחות במס הכנסה לעובדים שלא משתמשים במכונית פרטית, תכנון עירוני נכון שמייתר את הצורך בשימוש במכונית פרטית ועוד.

בסופו של דבר אנו צריכים לזכור כי השימוש במכונית הפרטית גובה מאיתנו מחיר כלכלי גבוה ביותר, הן בשל בזבוז זמן ואנרגיה הנגרם מהגודש בדרכים, הן בשל הוצאות הבריאות הגואות הנגרמות מתופעות לוואי של זיהום האוויר, והן בשל בזבוז המשאבים בעצם קניית הרכב.
כולי תקווה שממשלת ישראל לא תיכנע לקריאות הפופוליסטיות להפחית מיסוי הדלק, ותקדם מדיניות אמיתית להפחתת השימוש במכונית הפרטית.

פורסם בוואלה

פעם, שעוד קראו לנו מחבקי עצים – כתבה בהעיר

יום רביעי, 24 לנובמבר 2010   מאת:

למתוח רשת של אוטובוסים חינם במרכז העיר, להפסיק לשתות מים מינרליים,ליצור רצף של אור ירוד להולכי רגל, להפחית את מספר הקומות במגדלים, אחרי שכולם "גנבו" לו את האג'נדה, פאר ויסנר נזכר שפעם הוא היה הירוק היחיד בסביבה.

לכתבה שהתפרסה במגזין העיר לחצו כאן…

תלונה: העירייה עדיין לא פיזרה מי מלח בדרכי העפר בנוף ים

יום ראשון, 02 למאי 2010   מאת:

העירייה נוהגת לפזר במקום מי מלח מדי שנה כדי למנוע את עליית האבק מדרכים אלו, אבל עושה זאת, לטענת התושבים, בשלב מאוחר יחסית מה שגורם סבל לתושבי האזור

חבר המועצה דרור עזרא, אשר מתריע מדי שנה על הבעיה. השבוע הוא אמר:
"משום מה, העירייה מפזרת את מי המלח באמצע הקיץ ועד אז התושבים וכל מי שעובר במקום ברגל פשוט סובלים מכמויות אדירות של אבק, כאילו מדובר באימון באמצע הקיץ בצאלים. עוברים שם כל יום מאות כלי רכב וזה ממש בלתי נסבל להיות שם בתקופה הזאת ואילך. אני לא מבין מדוע העירייה אינה מפזרת את מי המלח כנוהל לפני תחילת עונת הרחצה. כל שנה זה מתבצע רק אחרי שאני מתריע. צריך לציין כי לאחר פיזור מי המלח יש הפחתה משמעותית בכמויות האבק, כך שזו פעולה מתבקשת בתקופה זו".

לכתבה באתר לוקל לחצו כאן…

עיר ללא מכוניות חלום או מציאות?

יום שלישי, 05 לינואר 2010   מאת:

משחר ההיסטוריה מערכות תחבורה יבשתיות היו מבוססת על שני עקרונות, לכלי הרכב יש נהג ועליו נישא מקור האנרגיה הדרושה להנעתו.
העקרונות האלו נכונים כמעט לכל סוגי כלי הרכב, מרכבות וסוסים, אופניים, רכבות, מכוניות, אופנועים וכדומה.
למעשה המכונית הכי מודרנית של היום דומה מאוד למרכבות שהאנושות השתמשה בהם לפני 5000 שנים, רק במקום סוסים של לפני 5000 שנים המכונית של היום כוללת מנוע כלשהו.

ניצני מהפכה תחבורתית היו כאן לפני 200 שנה עם המצאת הרכבת, פן אחד שלה היה הרעיון החדש, שנבע מאילוץ טכנולוגי, של הסעת המונים, והפן השני הוא שימוש במנוע הקיטור. בתחילה, רכבת הייתה דורשת כמויות אדירות של פחם, אבל ככל שהתפתחה טכנולוגית המנועים, כך קטן משקל מקור האנרגיה הנישא על הרכב, ואפשר היה לזנוח את רעיון הסעת ההמונים ולשוב לקונספט של "הכרכרה", המכונית של היום.
ראוי לציין, כי תמיד השיפור הטכנולוגי היה במטרה ליצור מנוע קומפקטי יותר, שמייצר יותר אנרגיה, ודורש פחות "דלק", מה שנקרא "יעילות אנרגטית". ואגב, זו הסיבה שכלי הרכב החשמליים שנמצאים היום בכותרות הם נסיגה טכנולוגית ולא התקדמות.

הטכנולוגיה היום מאפשר בניית כלי רכב ללא נהג, וביטול הצורך לשאת את מקור האנרגיה על כלי הרכב. למשל, הרכבת החשמלית שהמנוע שלה ניזון ישירות מרשת החשמל, המצאה מתקדמת יותר היא הרכבת המגנטית (maglev) שאפילו לא כוללת מנוע ולא גלגלים. המגבלה של מערכות אלו היא היותם מערכות מסילתיות ולכן משמשות היום רק למערכות הסעת המונים.
ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשור האחרון בתחום המחשוב מביאות אותנו למצב שכבר היום יש אבות-טיפוס למכוניות ללא נהג, בתחום המסילתי המחשבים כבר היום מחליפים את הנהגים.

תחבורה ציבורית vs. פרטית
מערכות תחבורה נחלקות לשני סוגים שימוש, תחבורה פרטית ותחבורה ציבורית אשר נבחנות בכמה היבטים עיקריים כמו: זמינות, זמן נסיעה, בטיחות, עלות, ולאחרונה גם יעילות אנרגטית. כמובן הבחינה של היבטים אלו שונה ממקום למקום ותלויה בסביבה כלכלית, חברתית וגיאוגרפית. המשך »

רשות הטבע: רכבי השטח קורעים לגזרים את הגן הלאומי חוף השרון

יום שישי, 10 ליולי 2009   מאת:

הנזק גדול בעיקר בחלק הדרומי של הגן, המשמר קטע חוף ייחודי. חלקים בו הפכו לאתרי פסולת פיראטיים
כמעט בכל פעם שפעיל מפלגת הירוקים בהרצליה, יואל חדידה, בא לחלק הדרומי של הגן, הוא מגלה עוד חלק ממנו שנפגע, או הפך לאתר פסולת פיראטי.

לכתבה בהארץ לחצו כאן…

הצעה לסדר – הפיכת הרמזורים לידידותיים לנהגי כלי רכב דו-גלגליים

יום חמישי, 14 למאי 2009   מאת:

רקע:
בשנים האחרונות לאור בעיות הגודש בדרכים יותר ויותר נהגים עושים שימוש בכלי רכב דו-גלגלי לנסיעה.
אחד הבעיות המטרידות שהרוכבים על כלי-רכב דו-גלגליים נתקלים בה הוא עניין הרמזורים שאינם מזהים כלי רכב אלו.

בעיר הרצליה ישנם מספר רב של רמזורים, חלק גדול מרמזורים אלו מפעילים גלאי שמזהה מכוניות שעומדות ברמזור על-מנת לייעל את ניהול התנועה זאת ע"י דילוג של מחוזרי רמזור בכיווני נסיעה שאין בהם מכוניות עמודות.
גלאים אלו אינם מזהים כלי-רכב דו-גלגליים, כתוצאה מכך בשעות שהתנועה דלילה רוכבי כלי הרכב הדו-גלגליים נפגעים, או שהם נאלצים לחכות זמן רב ברמזורים, או אפילו לעבור על חוקי התנועה דבר שמהווה סיכון.

הצעתנו:
מועצת העיר הרצליה רואה חשיבות גדולה בקידום השימוש בכלי רכב דו-גלגליים לנסיעה ברחובות העיר ולכן על-מנת לשפר את הנגישות של מערכת הרמזורים בעיר, מחליטה מועצת העיר כי מערכות הרמזורים בעיר ישדרגו כך שלא יפגעו רוכבי כלי הרכב הדו-גלגליים.

מועצת העיר ממנה את מר יונתן יסעור מ"מ ראש העירייה ואחראי על נושא התחבורה לבדוק וליישם אמצעים לשיפור המצב בזמן הקרוב, כמו נטרול אוטומטי של הגלאים בשעות שהתנועה דלילה או כל רעיון טכני אחר שיביא לפתרון הבעיה.

הצעה לסדר – מניעת נסיעת רכבי שטח בשטחים פתוחים בהרצליה

יום חמישי, 14 למאי 2009   מאת:

רקע
בתחום העיר הרצליה ישנם שטחים פתוחים בעלי ערך טבע ונוף, שטחים פתוחים אלו נפגעים בשנים האחרונות בצורה קשה ביותר ע"י רכב שטח מסוגים שונים כמו ג'יפים, טרקטורונים ואופנועים.

האתרים העיקריים בהרצליה בה פוגעים נהגי רכבי השטח באזורי טבע הם, אזור הבאסה, האזור מדרום לשד' אבא-אבן, אזור מצוקי סידנא-עלי, האזור ממזרח לאפולוניה, ואזורים נוספים.

הנזקים הנגרמים לשטחים הפתוחים ולטבע מנהגי רכבי שטח הם, רמיסה של צמחים, דריסה של בעלי-חיים, הפחדה של עופות, הרס של הנוף, הרס מצוקי כורכר ועוד.
בנוסף וחמור מכך, רבים מנהגי רכבי השטח נוהגים בפראות ומסכנים בכך מטיילים רגליים ורוכבי אופניים.

במשך השנים התקבע נוהג פסול כי השטחים הפתוחים של העיר הרצליה הם מגרש המשחקים הפרטי של נהגי רכבי השטח. נוהג זה צריך להיפסק.
בהקשר זה ראוי לציין לטובה את החלטת ראש העירייה לפני כמה שנים לבטל תחרות רכבי שטח בבאסה.

הצעתנו
מועצת העיר מחליטה כי שמירה על השטחים הפתוחים בעיר הרצליה הינה אחת מעקרונות הסביבתיים החשובות של העיר.

מועצת העיר הרצליה ממנה את ועדת איכות הסביבה העירונית לגבש תוך ארבע חודשים למועצת העיר ולאגפי העירייה המלצות אשר יגרמו להפסקת הרס השטחים הפתוחים של העיר ע"י נהגי רכבי שטח, בין אם זה ע"י הגברת האכיפה באמצעות חוקי עזר קיימים, התקנת חוקי עזר חדשים, ביצוע חסימות בדרכים, ואמצעי אכיפה אחרים.
עד לגיבוש המלצות אלו מועצת העיר מורה ליחידת הפיקוח העירוני וליחידת השיטור המשולב להגביר את הפיקוח בנושא.

מה יותר ירוק? שעת כדור הארץ או מרתון ת"א

יום שישי, 24 לאפריל 2009   מאת:

בשנה שעבר שעת כדור הארץ היה תעלול יחצ"ני נחמד, הייתי בטוח שמדובר בתעלול חד-פעמי לא מזיק. אבל כנראה בעולמם של יחצ"נים לא זונחים תעלול שהצליח, השנה התעלול הפך למגה תעלול עם יחסי ציבור ופרסום מוגזמים ביותר, חצי מעמוד ראשון של ידיעות וגם עמודים 2 ו3, סיקור בפתח כל מהדורות החדשות בטלוויזיה, אינטרנט ועוד.
יהיו כאלו שיאמרו מה אתה רוצה הנה נושא הסביבה נהיה סקסי, יש לוגו, יש חולצות, יש סלבס, יש דוגמניות, ואפילו מתפרסמים מדרכים שאומרים איך לחסוך 2 ליטר בכל מקלחת.
הבעיה עם כל הסיפור הזה, שמדובר בעוד דרך לתת לאנשים בעיקר מקבלי החלטות למרק את המצפון וכבונוס לקבל דקות חשיפה חיובית למשך דקות ארכות.

המיקרו והמקרו
בנושא הסביבה יש שתי גישות השפעה, אחת גורסת שאם ההמונים ישנו את ההרגלים נצליח לפתור את בעיות הסביבה(המיקרו). השנייה גורסת שאם מקבלי החלטות יקבלו החלטות נכונות זה יביא לפתרון בעיות הסביבה(המקרו).
גישות אלו אינן בהכרח בקונפליקט אחת עם השנייה, להיפך במדינה נורמאלית הם משלימות אחת את השנייה. אבל במדינת ישראל נוצר מצב שכל שני וחמישי מנסים להפעיל את הציבור לעשות משהו אחר, אם זה לשלח SMS בכוכב נולד אם זה לחסוך במים ואם זה לחסוך בחשמל.
אני יודע שהציבור הרחב מבין שיש משבר סביבתי, ויש לאורח החיים הבזבזני שסיגלנו לעצמנו חלק בעניין. הבעיה היא עם מקבלי החלטות שלא עושים הרב למען הסביבה אבל מאוד נהנים גם לקבל חשיפה וגם להפנות את האצבע המאשימה מהם חזרה אל האזרחים.
למשל, חברת החשמל שנהנתה מחשיפה חיובית בשעת כדור הארץ, אבל מקדמת תחנה פחמית באשקלון, או כבוד הנשיא שמעון פרס שגרם לישראל נזק סביבתי בל יתואר הוא לפתע האזרח הירוק ביותר בישראל. כשר תחבורה בתחילת שנות ה70 היה אחראי במידה רבה להפיכתנו למדינה של אוטוסטראדות ומכוניות פרטיות במקום מדינת אוטובוסים שהינו בתחילת שנות ה70, הוא גם טבע את המושג האווילי "מכונית לכל פועל".
לשמחתי פרס כבר לא ממש משפיע על החלטות בישראל, אבל יש כמה מאות אחרים שכן, אשר נהוגים לטאטא את הבעיות הסביבתיות מתחת לשטיח בתקווה שהן ייעלמו, אבל זה פשוט לא קורה.
וזו בדיוק הבעיה עם אירועים כאלו, אשר מאפשרים לאותם מקבלי החלטות להתעלם מן השאלות הקשות של מדיניותם הקלוקלת, הטיפשית והבזבזנית שעדיין מיושמת, ובנוסף למרק את מצפנם על חשבון האזרחים ולהפנות את האשמה אליהם.

שעת כדור הארץ vs. מרתון ת"א
גם אם מסתכלים מעבר להיבט היחצ"ני, שעת כדור הארץ לא תורמת כלום לסביבה, ואפילו אולי מפנה את הזרקור לבעיה הסביבתית לא הכי מרכזית, החיסכון בחשמל.
אם היו שאולים אותי מה אני מעדיף כל יום שעת כדור הארץ או כל שבוע מרתון ת"א שהעיר נסגרת לכניסת מכוניות פרטיות, הייתי ללא ספק מעדיף שיום בשבוע ת"א תהיה סגורה למכונית פרטיות!

לצורך הדוגמה נניח שמאה אלף איש כיבו מנורה אחת למשך שעה, בחישוב פשוט נחסכו 10 מגה וואט
0.1kW * 100,000 * 1h= 10,000kWh
ונניח ש5000 השתמשו במכונית הפרטית שעה פחות, אפשר לחשוב זאת כך, מנוע של מכונית ממוצעת משתמש באנרגיה של 100 כ"ס שהם 75 kW (חישוב למען הדוגמה)
75kW * 5,000 * 1h= 375,000kWh
כלומר 5000 איש שלא נסעו שעה במכונית חסכו פי 40 אנרגיה ממאה אלף איש שכיבו מנורה.

וכאן אנחנו חוזרים למקבלי החלטות ושאולים אותם את השאלה – למה באמת לא לסגור את מרכז ת"א למוכניות פרטיות ולתת לציבור אלטרנטיבות ראויות להגיע למרכז העיר בלי מכונית פרטית?

טוב זו שאלה קשה, עדיף להצטלם עם בר רפאלי לעיתון, ואם אפשר עדיף ערוץ 2.

הירוקים קיימו חוג בית ברכבת

יום שני, 02 לפברואר 2009   מאת:

יושב ראש מפלגת הירוקים, פאר ויסנר אמר היום במהלך חוג בית של מפלגת הירוקים ברכבת כי המפלגה תתמוך ותקדם את הפעלת הרכבת בשבת. הפעלתה של הרכבת בשבת תסייע לשכבות החלשות שאין ברשותן כלי רכב לנוע בחופשיות. בנוסף, הרכבת תאפשר לאזרחי מדינת ישראל לטייל ולהשאיר את הרכב ליד הבית.
"נסיעה ברכבת תפחית את כמות תאונות הדרכים ואת זיהום האוויר בישראל. רכבת ישראל היא כלי חושב שהירוקים יפעלו לקדמו ולפתחו בכנסת הבאה", אמר ויסנר, "אם בשנות ה 60 יכלה לפעול רכבת העמק, אין סיבה שבשנת 2009 קו זה לא יפעל", הוסיף. המשך »