ארכיון עבור ספטמבר, 2009

ניצחו הירוקים את הנדל"נים: הפארק ברובע לב העיר יוקם ללא מגדל מגורים

יום שלישי, 22 לספטמבר 2009   מאת:

לאחר מאבק ממושך רושמים תושבי שכונת קריית ספר בתל אביב ניצחון: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב החליטה לאשר ולקדם באופן מיידי תוכנית להקמת פארק ציבורי במתחם קריית ספר, במקום מגדלי המגורים שתוכננו להיבנות על השטח.

ההחלטה התקבלה בעקבות החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו מחודש יוני השנה, על כך שבמתחם יוקם פארק ומגדל מגורים. עם זאת, בהמלצת ממלא מקום הוועדה המקומית פאר ויסנר, התחייב מהנדס העיר חזי ברקוביץ' לבדוק אפשרות לנייד את זכויות הבנייה של המגדל לאתר אחר, לטובת הקמת פארק על כל השטח. ההחלטה שהתקבלה בוועדה המחוזית מאשרת את הקמת הפארק על פני המתחם כולו, ללא מגדל מגורים.

לכתבה בדה-מרקר לחצו כאן…

הפסד לירוקים – בית המשפט קבע חוף אפולוניה יחוסל

יום חמישי, 10 לספטמבר 2009   מאת:

שופטת בית המשפט המחוזי מיכל רובינשטיין דחתה השבוע את עתירת מפלגת הירוקים נגד בניית סוללת סלעים אדירה שתכסה את חוף אפולוניה.

בפסק-דין קבעה השופטת רובינשטיין, כי בניית סוללת הסלעים על החוף לא מחייבת הכנת תוכנית מפורטת (הכוללת תסקיר השפעה על הסביבה ובחינת חלופות), עוד קבעה השופטת כי סוללת סלעים על חוף הים אינה מבנה ולכן בסמכות הועדה המקומית לאשרה בהילך היתר פשוט.
בנוסף חייבה השופטת רובינשטיין את מפלגת הירוקים לשלם לעירייה ולמדינה הוצאת משפט בסכם 20000 שקל.
צילום ועיבוד:דרור עזרא
חוף אפולוניה לאחר בניית הקיר, הדמיה (מתוך מצגת)

פרויקט סוללת הסלעים בחוף אפולוניה שנוי במחלוקת בשנים האחרונות, שורה של מומחים בכירים בנושא חופים הביעו התנגדות נחרצת לפרויקט, המשרד להגנת הסביבה בתחילה התנגד אף הוא לפרויקט, אבל בעקבות לחץ של עיריית הרצליה השר להגנת הסביבה שינה את עמדתו.
גם מתכנן הפרויקט לאונרדו שטדלר ציין שסוללת הסלעים לא תמנע מפלות, להלן ציטוט מתמליל הדיון באישור ההיתר:
"הפתרונות האלו, אני מוכרח לציין, לא יאפשרו הורדת שביל ישראל אל החוף חזרה מהסיבה הפשוטה שהיציבות של המדרון והסכנה להתמוטטות או הידרדרות גושים בגדלים שונים עדיין תהיה קיימת.
מבחינה בטיחותית לא ניתן לאפשר שימוש של הציבור הרחב באזור הזה, לא על הסוללה וכמובן רצועת החוף היא מאוד צרה, אז גם לא ברצועת החוף."

דרור עזרא יו"ר רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים מוסר:"חוף אפולוניה הוא פנינת נוף ייחודית ומיוחדת, מדובר באחד החופים היפים והציוריים ביותר הקיימים בישראל, חיסול חוף אפולוניה יהיה אחד מסמלי האווילות הסביבתית הגדולים שהיו בישראל לא פחות מבניית המרינה בהרצליה או סי-אנד-סאן."
עוד מדגיש עזרא "אין מדובר בפתרון זמני, סוללת הסלעים הזו תישאר על החוף לנצח."

עו"ד אריאל יונגר שייצג את הירוקים בעתירה:"אנחנו עומדים על כך כי הפרויקט אושר שלא כדין, בפסק-הדין יש מספר פגמים מהותיים. מדובר בפסק-דין בעל השלכות חמורות על חופי ישראל, למעשה בית במשפט מעביר היום את הסמכות להחליט על פרויקטים להגנה על החוף מן הועדה לשמירת הסביבה החופית לרשויות המקומיות. אנו מתכוונים לערער בזמן הקרוב לבית המשפט העליון."

רקע:
עיריית הרצליה מתכננת להקים על החוף בצמוד למצוק אפולוניה סוללת סלעים באורך 300 מ' ברוחב 13 מ' ובגובה 4 מ'. הקיר יהיה מורכב מסלעים במשקל 3 טון ויכסה לחלוטין את החוף.
לפי העירייה מטרת הקיר היא להגן על "בהון" המצוק וכך למנוע מפולות, גם בין מומחים ומהנדסים קיימים חילוקי דעות קשים לגבי נחיצות הקיר, שורה של מומחים התנגדו לקיר ושיגרו לעירייה חוות דעת כתובות בנושא. ביניהם דר' יעקב ניר (גיאולוג ימי), דר' רמי בן-דוד(גיאולוג), אורי רוזין (מנהל היחידה לאיכות סביבה בהרצליה) ופרופ' לי הריס(מומחה אמריקני להנדסת חופים).
בסוף שנת 2007 היתרה הועדה המקומית הרצליה את בניית הקיר לפי תוכנית משנת 1961, בתחילת 2008 מפלגת הירוקים הגישה ערר על מתן ההיתר לועדת הערר המחוזית בטענה שהיה חובה על העירייה לנקוט בהליך תכנוני מלא, קרי הכנת תוכנית, תסקיר השפעה על הסביבה, בדיקה מקיפה של החלופות ושמיעת התנגדויות הציבור זאת בשל העובדה שחוף אפולוניה מוגדר בתוכנית מתאר ארצית לחופים כשמורת חוף.
לפני כשנה דחתה ועדת הערר את ערר מפלגת הירוקים על החלטה זו הגישה מפלגת הירוקים עתירה שכאמור נדחתה השבוע.

לקריאת פסק-הדין במלאו לחצו כאן…

אדם טבע ודין מייצגת את מפלגת הירוקים בעתירה בנוגע הזכות להגיש עררים

יום ראשון, 06 לספטמבר 2009   מאת:

האם זכאים אדם או גוף להגיש בשם מטרה ציבורית ערר למועצה הארצית על החלטות הועדה לשמירה על הסביבה החופית? זו השאלה העקרונית העומדת בבסיס העתירה שהגישו היום אדם טבע ודין ומפלגת הירוקים לבית המשפט העליון.

האינטרס הציבורי נדחק
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה קבעה כי אדם או ארגון, הנעדר אינטרס "אישי", אינו זכאי להגיש ערר על החלטותיה של הועדה לשמירה על הסביבה החופית. החלטה זו באה בעקבות ערר מפלגת הירוקים (באמצעות עו"ד אריאל יונגר) על ההחלטה לאשר בתנאים את תחנת הכח רוטנברג, שתכליתה הקמת תחנת כח פחמית חדשה לצד תחנת הכח הפחמית הקיימת באשקלון.

התכנית מציעה להוסיף שתי יחידות ייצור חשמל לאתר רוטנברג ומתקנים נוספים, אשר הקמתם תהיה כרוכה, בין היתר- מבחינת ההשפעה על הסביבה החופית – בהעמקת בריכת הקירור הקיימת, ביישור שוברי הגלים הקיימים, בבניית גשר לתחנת יניקה בהקמת בית משאבות ובשימוש במחסום חדש למניעת כניסת כתמי שמן לתחנה ועוד.
תכנית התחנה הפחמית באשקלון, עוררה מאבק ציבורי נרחב, ולאור השלכותיה הפוגעניות על בריאות הציבור ואיכות הסביבה, הוגשו כנגדה מספר חסר תקדים של כ- 20,000 השגות

הציבור מורחק מהליכי התכנון
החלטת המועצה הארצית שבגינה הוגשה העתירה קבעה כי בהיעדר אינטרס אישי לא זכאי אדם או גוף כלשהו להגיש ערר על החלטות הועדה לשמירה על הסביבה החופית בשום מקרה.
המדובר בהחלטה שלא ניתן להשלים עימה, אשר מרוקנת מתוכן את זכות העמידה הציבורית שנתן החוק לגופים הסביבתיים, ואשר עתידה להצר באופן משמעותי את שיתוף הציבור בהליכי התכנון.

דרור עזרא רכז תחום ים וחופים במפלגת הירוקים מוסר: "לצערנו אנו רואים באחרונה מגמה ברורה בה מוסדות התכנון מכרסמים באינטרסים הציבוריים שחוק החופים בא להגן עליהם, ולכן אנו נאלצים לפנות לעזרתו של בית המשפט. אנו מקווים שבית המשפט יבטל את החלטה האומללה הזו כך שחוק החופים יתחיל לממש את ייעוד האמיתי."

לכתבה באתר אדם טבע ודין לחצו כאן…
לקריאת העתירה במלאה לחצו כאן…

(בג"צ 7043/09)