ארכיון הנושא 'חיים בירוק'

אושרה לקריאה ראשונה: נורות חסכוניות במבני ציבור

יום רביעי, 05 למרץ 2008   מאת:

על פי הצעת החוק, תוך חמש שנים תוחלף מערכת התאורה במבני הציבור במתקנים ובנורות חסכוניים בחשמל. ומה באשר לטענה כי הנורות מסרטנות? משרד הבריאות שולל אותה וקובע: זיהום האוויר מתחנות הכוח מסוכן יותר לבריאות. המכשול כעת: משרד האוצר שטען שהחוק יקר מדי – אך "שכח" לחשב את החיסכון בהוצאות החשמל

לכתבה המלאה לחצו כאן

האוטו שלהם גדול – אבל לא ירוק

יום שני, 03 למרץ 2008   מאת:

"האוטו שלנו גדול וירוק" הוא שיר ילדים ידוע. אך אם לשפוט לפי העדפותיהם של שרי ממשלת ישראל ליסוע בוולוו, סקודה ובכלי רכב אחרים שאינם ידידותיים לסביבה, ספק אם הם מכירים את השיר או שרים אותו לילדיהם.

בראש ובראשונה היה מצופה מהשר להגנת הסביבה גדעון עזרא לקום, לגרוס את מכונית הוולוו ולעבור למכונית היברידית. כך היה מצמצם את צריכת הדלק שלו ואת הנזק הסביבתי, לעומת מכונית הוולוו שבה הוא נוסע כיום. בשעה שעניינים סביבתיים רבים הדורשים מאמץ, מאבקים ומלחמות מצדו נמצאים על סדר היום של המשרד להגנת הסביבה, צעד כזה היה עשוי לשמש זרז למהלך דומה מצד שרים נוספים.

השרים טוענים כי איכות הסביבה בראש מעיניהם. למשל, שר התשתיות בנימין בן אליעזר מקים ועדה לחיסכון בחשמל ושר התחבורה שאול מופז טוען כי אין צורך בכבישים ויש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית. אך בה בעת הם ממשיכים לתרום באופן ישיר לפגיעה בסביבה, בשעה שהם חוצים את המדינה לאורכה ולרוחבה במכוניות השרד שלהם, במקום במכוניות היברידיות.

בהנחה שרכב השרד משמש את השר לעבודה שוטפת, לנמנום קל ולשיחות טלפון בדרכו, הטענות כי המכונית ההיברידית קטנה מדי לשרי ממשלת ישראל נשמעות כמו עוד תירוץ לא מוצלח למה לא לנטוש את מכונית השרד האהובה. בישראל נוסעות כיום כמה אלפי מכוניות היברידיות של מנכ"לים, ראשי חברות ואנשים שאינם עסוקים פחות משרי הממשלה, אשר עובדים לא פחות תוך כדי נסיעה ואשר נוחותם אינה נפגמת.

כמי שנוהג כבר כמה חודשים במכונית היברידית, איני מופתע מההיענות הרבה בציבור לנהוג בירוק. הראיה היא כי בישראל נרשם בחודשים האחרונים גידול בכמות הרוכשים של מכוניות היברידיות מצביעה כי אזרחי ישראל שוב מצליחים להפנים ולעשות למען הסביבה והחברה לפני השרים.

הצעת חוק: גם חברות יחוייבו למסור מידע סביבתי

יום שלישי, 26 לפברואר 2008   מאת:

חברות מסחריות נהגו להתחמק ממסירת מידע סביבתי בטענה שמדובר בסוד מסחרי. רשויות ממשלתיות התחמקו ממסירת המידע בטיעונים ביטחוניים או בתירוצים ביורוקרטיים. הח"כים פינס וחנין מציעים: לחייב את החברות להוכיח שמדובר בסוד מסחרי, ולחייב את הרשויות לפרסם את כל המידע שברשותם – מבלי להמתין לבקשה מפורשת

לכתבה הבאה  לחצו כאן

יוזמה של הירוקים: גג סולארי לאצטדיון בהרצליה

יום שישי, 22 לפברואר 2008   מאת:

יוזמה יוצאת דופן מציעה כי גג האצטדיון העירוני יהפוך למוקד אנרגיה עבור הסביבה, לאחר שיוצבו עליו קולטים סולאריים שיפיקו חשמל מאנרגית השמש.

את הרעיון יזמה מפלגת הירוקים בהרצליה, את היוזמה העלה רכז פורום השרון מפלגת הירוקים דרור עזרא בפני ראש עיריית הרצליה יעל גרמן. עזרא, הציע להשתמש בשטחים ציבוריים על מנת להפיק חשמל, כמקובל בערים שונות באירופה.

stade_de_suisse.jpg
גג האצטדיון בשוויץ

עזרא כתב לגרמן:
"גג האצטדיון בהרצליה זקוק לשיפוץ, זאת בשל נפילה שהתרחשה בו לפני מספר שנים. לדעתנו, אפשר במסגרת שיפוץ גג האצטדיון לכלול הצבת של פנלים סולאריים על גג האצטדיון, בכך גם להחזיר לצופים במגרש את הגנה מפני מזג האוויר וגם לייצר לא מעט חשמל נקי ולהפחית את פליטת גזי החממה."

הירוקים הציגו לגרמן מודל שקיים בשוויץ על גג אחד האצטדיונים המרכזיים בשוויץ Stade de Suisse, שאף יאחר את משחקי יורו 2008 הקרובים, הוצבו ע"י משקיעים פרטיים הוצבו כ8000 פאנלים סולאריים על גג היצעים אשר מיצרים בשנה כ1134000 kWh אשר יכולים לספק חשמל ל350 בתי אב ותוך כך לחסוך פליטה של 630 טון co2.

הערכה היא כי על גג האצטדיון בהרצליה יהיה אפשר להציב כ1500 פאנלים סולאריים, וכך לנצל את אנרגית השמש הרבה שיש בישראל. הערכה כי למימון הפרויקט יהיה אפשר לרתום משקיעים פרטיים וכן גופים ממשלתיים.

יש לציין שהרצליה הצטרפה השבוע לאמנה להפחתת זיהום אוויר של פורום 15 הערים הגדולות.

למכתבו של דרור עזרא לחצו כאן…

מסביב לעולם, החשמל זורם ברחובות

שבת, 16 לפברואר 2008   מאת:

15 ערים גדולות בישראל התחייבו השבוע לחסוך באנרגיה ומשאבים כדי לזהם פחות את האוויר ולהלחם בשינוי האקלים. הבטחה בלי כיסוי? אולי, אבל אל תתנו לראש העיר להגיד לכם שזה לא אפשרי: 700 ערים בעולם כבר עשו זאת. הנה רק 13 לדוגמא

לכתבה ב YNET לחצו כאן

הקרנה מיוחדת

יום ראשון, 10 לפברואר 2008   מאת:

קברניטי המשק שבניכם יקבלו בקרוב במתנה את הסרט "אמת מטרידה". עמותת "הירוקים" מצפה מכם לצפות בסרט, להאמין לו, להבין, להפנים, לקום ולעשות. אז, יאללה

לכתבה  המלאה לחצו כאן

העץ האחרון

יום שני, 04 לפברואר 2008   מאת:

העץ האחרון

מיליו ולחן: ראובן דוידי

 

העץ האחרון בשדרה

מביט על הסביבה

היא שונה, לא מוכרת

משהו נורא קרה

מישהו  גדע את חבריו בשלכת

 

לשיר המלא לחצו המשך…….

המשך »

תכירו את אויבת הסביבה מספר אחת – המכונית הפרטית

יום רביעי, 23 לינואר 2008   מאת:

אתם רואים אותה כל בוקר שאתם הולכים לעבודה, יש כאלו שמלטפים אותה ומטפחים אותה באדיקות, יש כאלו שמתייחסים אליה כאל הביטוי האולטימטיבי של אישיותם ורוב אזרחי ישראל מאמינים שהם לא יכולים בלעדיה אבל המכונית הפרטית היא היום אויבת הסביבה מספר אחת.

מטרתה האמיתית של המכונית הפרטית היא לקחת אנשים ומשאת קלים מנקודה לנקודה ביעילות ובמהירות.
אבל בחסות ובעידוד של תעשיית הרכב יש נטייה לשכוח את חסרונותיה הרבים של המכונית הפרטית ובמידה רבה גם את מטרתה.

בזבוז אנרגיה
הבעיה הבסיסית של המוכנית היא בזבוז אנרגיה, מכונית היא כלי בזבזני מאוד באנרגיה ולא כל-כך משנה מה סוג המנוע שלה, בנזין, גז, דיזל, חשמל, או לחץ אוויר. המסה של מכונית ממוצעת גדולה פי 15 ממסה של אדם ממוצע, כלומר רוב האנרגיה של המוכנית מתבזבז על הנעה של המכלולים שלה עצמה ורק חלק קטן משמש למטרה האמתית.
מלבד הבזבוז הבסיסי של אנרגיה מעצם השימוש במכונית יש בזבוז אנרגיה גם כאשר מנוע המכונית פועל אבל היא לא זזה, כמו בפקקים, רמזורים וכו…
בזבוז שטח
המכונית הפרטית בזבזנית מאוד בשטח, ראשית שטחה של מכונית הוא בזבזני, כדי לספק את היכולת למכוניות הפרטית לנוע צריך לסלול כבישים רחבים שתופסים שטח רב, זאת בנוסף לשטח שתופסת המכונית כאשר היא חונה ובדרך כלל זו יותר מחניה אחת.
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כיום בישראל כ1.7 מיליון מכוניות אם נאמר שטח המכונית הממוצעת היא 10 מ"ר ולכל מכונית יש שתי מקומות חניה נגיע שרק לשם חנייה זקוקות מכוניות לשטח של 34,000 דונם שזה בערך כמו שטחה של כל פתח-תקווה.
במדינה קטנה כמו שלנו של כל פיסת אדמה יש משמועת כבירה, אנחנו מבזבזים שטח של עיר גדולה רק למען זה שגושי מתכת ישבו להם בלי נוע.
בזבוז זמן
אם לוקחים בחשבון את העובדה שיש בישראל מעט שטח, את העובדה שסלילת כבישים הינה יקרה ואת העובדה שיש מספר רב של מכוניות ומספרן גדל בקצב מתגבר, אנו מגיעים לעובדה המצערת שאין לכבישי ישראל יכולת לשאת את כמות המוכניות .
מכאן קצרה הדרך לתופעה שכולנו חווים אותה והיא הגודש בכבישים, הגדוש בכבישים גורם לנו לבזבז עוד משאב יקר הנמצא במחסור והוא הזמן.
בזבוז משאבים
כאמור מוכנית היא כלי כבד, למען יצורה דורשים המון חמורי גלם, כמו מתכת, פלסטיק, גומי, זכוכית ועוד.
הנסיעה במוכנית עצמה גם היא דורשת משאבים, דלק, שמן מצברים ועוד. התשתית למען נסיעת המכונית אף דורשת המון משאבים כמו בטון, אספלט, מתכת, תחנות דלק וכו…
ובל נשכח שגם לשם יצור המכוניות, יצור המשאבים שמניעים אותן וסלילת התשתית להן דרושה המון אנרגיה.
בזבוז בחיי אדם
נהיגה במכונית דורשת מיומנות, וגם כאשר נרכשת המיומנות הזו אין בכך ערובה שבכל זמן נתון מיומנות זו תהיה זמינה. בכל יום נתון יש יותר ממיליון נהגים שנוסעים בכבישים, בכל נסיעה הנהג מבצע אלפי החלטות מתוך החלטות האלו חלק יכולת להיות שגויות, החלטה שגויה אחת של כל משתמש דרך יכולה לגרום לתאונה ולאובדן חיים. אמנם בשנים האחרונות קיימות מערכות כמו כריות אוויר, שמפחיתות את הפגיעות במקרה של תאונה, אבל מערכות כאלו לא יכולת למנוע את השגיאות שגורמת לתאונות ולכן יש וימשכו להיות תאונות.
זיהום אוויר
זיהום אוויר הינו אולי הבעיה שהכי מורגשת והכי נראית לעין, מכוניות לא משנה מאיזה סוג גורמות לזיהום אוויר ישיר בכל דקה שהמנוע שלהן עובד. וחייבים לומר שגם מכוניות ללא מנוע בערה פנימית יוצרת זיהום אוויר, הזיהום לא יוצא ישירות מן המכונית אבל הוא יוצא בנקודת ייצור החשמל שהמכונית צורכת.
יש גם זיהום אוויר עקיף, שהוא הזיהום שקשור לייצור המכונית, הובלת חמורי הגלם להנעתה ולבניית הכבישים. המשך »

ט"ו בשבט 2007 בסימן "יום הגנת האילן"

יום שלישי, 22 לינואר 2008   מאת:

dscn3818a.jpg
פאר ויסנר עם ילדי בי"ס קצנלסון בגבעתיים 

מפלגת הירוקים קוראת לאזרחי  המדינה לצלם עץ מיוחד בסביבתם הקרובה, לשלוח את תמונתו באי-מייל  למפלגת הירוקים על מנת שנוכל לתעד ולשמר אותו

"מדי שנה, נכרתים במדינת ישראל אלפי עצים בפעילות ונדליסטית של הרשויות ושל אנשים פרטיים. הגיע הזמן לתת לעצים את הכבוד הראוי להם, וט"ו בשבט הוא הזמן המתאים ביותר לפעולות שנועדו להגן על העצים והסביבה.

בשל החשיבות שאנו רואים בהגנה על העצים הקיימים בעיר, יש להכריז על ט"ו בשבט כ"יום הגנת האילן", מתוך תפיסה שזו לא חוכמה רק לנטוע, הרבה יותר חשוב לשמר את העצים הקיימים. זה המסר שאנחנו צריכים להעביר לציבור הרחב ובמיוחד לילדים.

בערים ברחבי הארץ ישנם אלפי עצים בוגרים, עתיקים וקדושים שהנם חלק עיקרי מהנוף העירוני. עצים אלו הם זכר לעבר, סמל ההווה והתקווה לעתיד ולכן חובה על כולנו להגן עליהם. הירוקים מבקשים לנצל את ט"ו בשבט כדי להחזיר את העצים לסדר היום הציבורי ולתת להם את הכבוד המגיע להם דווקא  השנה – שנת שמיטה.

יו"ר מפלגת הירוקים , פאר ויסנר, קורא לאזרחי מדינת ישראל לקראת ט"ו בשבט לחפש עצים מיוחדים בסביבה העירונית, כולל בחצרות הבתים, לצלם ולשלוח אותם לאי מייל של מפלגת הירוקים info@green-party.org.il על מנת שנוכל לפעול לתיעוד ושימור אותם העצים למעננו ולמען הדורות הבאים. המשך »

לישראל אין מושג ירוק

יום שלישי, 18 לדצמבר 2007   מאת:

הכלכלה הירוקה צפויה להחליף בקרוב טכנולוגיות ישנות, ולישראל יש פוטנציאל גדול בתחום. מי שלא יבין זאת במהירות, ייצא נפסד

למאמר בYNET לחצו כאן…