זיהום הים הגדול ב2003

ב28 לינואר 2003 קרתה תקלה חמורה בצינור הביוב הראשי של גוש דן הממוקם ברחוב עזה ביפו. הצינור נבקע, בור ענק נפער ברחוב והביוב הציף את הבתים הסמוכים. בעקיבות פיצוץ הצינור כל הביוב של גוש-דן זרם ישירות לים 200 אלף קוב ביום!
לכתבה בנושא בוואלה לחצו כאן…

המחדל הגדול בסיפור לא היה פיצוץ הצינור עצמו אלא העובדה, שהתגלה סדק ארוך בקו הביוב הראשי של גוש-דן, סדק שלא התגלה בעבודות התחזוקה השוטפות של אנשי איגוד ערים דן לביוב אשר אחראיים להובלה וטיהור הביוב של גוש-דן.
לכתבה נוספת בנושא בוואלה לחצו כאן…

השערורייה בסיפור הייתה שקו הביוב הזה היה ללא גיבוי, ובמקרה של תקלה איגוד ערים דן לביוב סמך על כך שיתנו לו אישור לזהם את הים לשמש בעצם כפח הזבל הפרטי שלהם.
היה כאן כמובן כשלון ניהולי מן החמורים שהיו בארץ, מנהלים שזכו לשכר עתק מידי חודש לא ביצעו את המטלה הבסיסית שארגונם היה אחראי לה, להוציא את הביוב מן הים!
מנהלי איגוד ערים דן לביוב לא הקימו קו גיבוי לקו הקיים במשך שנים ארוכות, למרות שהיו בידם תקציב לכך. מנהלי איגוד ערים דן לביוב לא דאגו לביצוע תחזוקה ראויה לקו הביוב הראשי, למרות שקו הביוב היה כמעט בן 30 שנה והיה קרוב לסיום "חייו".

בעקיבות כישלון איגוד ערים דן לביוב, נגרם אחד האסונות האקולוגיים החמורים שהתרחשו בעשור האחרון, 3.5 מיליון קוב ביוב זרמו לים במשך כמעט חודש. וגרמו לסגירת חופי הרצליה, תל-אביב ובת-ים למשך יותר מחודשיים. שני מיליון תושבי גוש-דן והשרון לא יכלו ליהנות מן הים במשך תקופה ארוכה. לא לגלוש, לא לשוט, לא לדוג ולא לשחות.

מפלגת הירוקים הובילה את המאבק הציבורי בעיקבות מחדל הזה. בעיקבות הפעילות שלנו ושל גורמים אחרים מנהלי איגוד ערים דן לביוב סיימו את תפקידם וכיום, איגוד ערים דן לביוב משקיע את מאות מיליוני השקלים ששכבו בבנקים לשיפור התשתית הביוב.