לישראל אין מושג ירוק

18 לדצמבר 2007   מאת:

הכלכלה הירוקה צפויה להחליף בקרוב טכנולוגיות ישנות, ולישראל יש פוטנציאל גדול בתחום. מי שלא יבין זאת במהירות, ייצא נפסד

למאמר בYNET לחצו כאן…

סניטמטר של דשא

17 לדצמבר 2007   מאת:

בישראל של היום אין מדיניות שטחים פתוחים, לא ממש ידוע כמה יש, מה נשאר ואיפה, התכנון לקוי והאכיפה מתחת לכל ביקורת. דו"ח חדש ולא מפתיע

לכתבה בNRG לחצו כאן…

האם עיריית תל אביב תיתן דוגמה?

16 לדצמבר 2007   מאת:

פאר ויסנר, סגן ראש העיר תל אביב, מציע להפוך את כל צי המכוניות של העירייה לידידותי יותר לסביבה. כמו-כן הוא מציע לשנות את מערך קווי דן, ולמנוע את זיהום האוויר שיוצרים אוטובוסים מזהמים ומיושנים

לכתבה בYNET לחצו כאן…

רכבים היברידים לצמצום זיהום האוויר וההתחממות הגלובלית

16 לדצמבר 2007   מאת:

הצעה לצמצום זיהום האוויר בעיר ת"א שהגיש סגן ראש העיר ת"א ויו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר לעיריית ת"א. 
העירייה קיבלה עקרונית את התוכנית, ובקרוב יחלו ליישם אותה.

רקע:

כלי רכב היברידיים מצוידים בשני מנועים: מנוע שריפה פנימית רגיל ומנוע חשמלי. המנוע החשמלי מופעל באמצעות מצברים הנטענים מאנרגית הבלימה של הרכב וממנוע השריפה בעת נסיעה שאינה דורשת מאמץ. בעצירה מדומם מנוע השריפה ובתחילת נסיעה מופעל המנוע החשמלי בלבד. באופן כללי אינן פולטות גזים דרך האגזוז כאשר הן נעות במהירות הנמוכה מ 40-30 קמ"ש. בזמן של נסיעה מהירה מנוע הדלק נכנס לפעולה, ופעולתם המשולבת של שני המנועים מסייעת אף היא לצריכת דלק מאוד נמוכה. תכונות הרכב ההיברידי גורמות לחסכון ניכר בצריכת דלק של עד 60% ולצמצום פליטות מזהמים ב 30% עד 50% לעומת רכבים בעלי מנוע בנזין בגודל דומה.

יתרונותיו של הרכב ההיברידי מתעצמות בעיקר בנסיעה בעיר הפקוקה, בעמידה ממושכת ברמזורים ובעת המתנה בשל העובדה שמנוע השריפה כובה בזמן נסיעה איטית ובעמידה ואז הרכב אינו פולט כלל מזהמים לאוויר ולאטמוספירה. תכונה זו חשובה מאד לתושבי העיר בעיקר תינוקות בעגלה ילדים וקשישים אשר חשופים למזהמים הנפלטים מאגזוז כלי רכב בעיקר בצמתים כאשר הרכבים עומדים ברמזור או בפקק והאדם ממתין לחצות את הכביש או ברחבות פקוקים (אבן גבירול, נמיר, המסגר, הרצל, ירושלים, השלום וכד') בהם הדיירים והולכי הרגל סובלים מזיהום אוויר יום יומי מכלי הרכב.

יתרון נוסף הוא הפחתה במפלס הרעש מאחר וכאשר מנוע החשמל בלבד נמצא בפעולה הרכב לא פולט רעש מנוע.

השיטה ההיברידית מאומצת לאחרונה בהצלחה בכל תעשיית הרכב מרכבים פרטיים ועד אוטובוסים ומשאיות עירוניות.

חברת גנרל מוטורס פיתחה, משאיות ואוטובוסים היברידיים הפועלים בארצות הברית ויפן. האוטובוסים, המונעים במנוע דיזל היברידי, מציגים נתונים מרשימים של חסכון של 60% בצריכת הדלק ובפליטות CO2, צמצום של 90% בפליטות חלקיקים ופחמימנים ושל 50% בפליטות תחמוצות חנקן. כל אלה הופכים את האוטובוסים הללו למתאימים במיוחד לאזורים עירוניים צפופי אוכלוסייה.

בישראל שווקו עד כ 1000 רכבים היברידים של החברות טיוטה והונדה. ונעשו ניסיונות בודדים באוטובוס היבירדי.

 

המלצות:

  1. לפעול למעבר ציי המוניות בעיר ת"א למוניות היברידיות לטובת בריאות התושבים, הסביבה ורווחיות נהגי המוניות.

    העיר ניו יורק החליטה לפני מספר חודשים שכל המוניות "הצהובות" בעיר יהפכו ל"ירוקות" בתוך 5 שנים (אורך החיים של מונית הפועלת בעיר). החל מחודש אוקטובר 2008, תדרוש העיר מהמוניות לעמוד בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן, ושנה לאחר מכן כל המוניות החדשות יחוייבו להיות היברידיות.הסבת המוניות לרכבים היברדיים היא חלק מתוכניתו של בלומברג להפחתה של כ- 30% מזיהום האויר בעיר ניו יורק, עד לשנת 2030.

    בחשבון פשוט מונית היברידית תעלה כ 40,000 ₪ יותר ממונית "רגילה" (תלוי במיסוי). בהנחה שמונית נוסעת כ 100,000 ק"מ בשנה וצריכת הדלק בהיברידית נמוכה ב 8 ק"מ\ליטר אזי נהג המונית יחסוך 3,333 ליטר שעלותם כ 16,700 ₪ (לפי 5 ₪ לליטר סולר) ויחזיר את ההשקעה העודפת תוך 2.5 שנים. זאת ללא תמריצים נוספים.

    לכן אנו סבורים שגם עיריית ת"א-יפו יכולה לקבל החלטה נבונה ולדרוש מכל תחנות המוניות בתחומה לעבור למוניות היברידיות תוך 5 שנים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה כי בעלי המוניות הישראלים נוטים להחליף כלי רכב כל שנתיים ומספר חודשים).

  2. לאור ניסיונות מוצלחים בעולם של שימוש באוטובוסים היברידים והיתרונות שהוזכרו לעיל אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי להאיץ בחברות האוטובוסים, משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן אוטובוסים היברידים פעילים ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק אוטובוסים העמודים בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום באוטובוסים היברידים.
  3. לאחרונה כאמור החלו חברות לייצור משאיות קלות ובינוניות לייצר משאיות דיזל היברידיות, זאת לאור הביקושים מציי רכב עירוניים בפלח השוק הבינוני בעולם. במשאיות ההיברידיות של אינטרנשיונל לדוגמא, מותקן מנוע דיזל המתפקד כגנרטור, וכן מערכת חשמלית שמספקת את העברת הכוח לגלגלים. היתרון של המשאית ההיברידית בא לידי ביטוי בנסיעה באזורים עירוניים שבהם צריכת הדלק היא חסכנית ביותר, וכך גם פליטת המזהמים.באינטרנשיונל טוענים שהמשאית חוכת בין 30% ל- %40 בצריכת הדלק.
    החיסכון בדלק יכול להגיע ל- %60 ויותר בעת ביצוע משימות שהמשאית נדרשת לבצעם. במקרים אלה ניתן לכבות כליל את מנוע הדיזל (ולא להשאירו עובד בסרק), כשהאנרגיה למערכות העזר מגיעה מהמצברים. רק כשהללו מתרוקנים נדרש להניע את מנוע הדיזל.

    אנו ממליצים לעיריית ת"א-יפו להשקיע תקציב ומאמצים כדי לבחון רכישת משאיות כאלה למערך העירוני (איסוף אשפה, אחזקה ואספקה) ולהאיץ בחברות השיווק המזון (תנובה, שטראוס, מאפיות ועד), משרד התחבורה ומשרדי ממשלה אחרים הנוגעים בדבר לבחון חלופה זו באופן רציני ומחייב כך שבעוד שנה שנתיים יתחילו להופיע ברחבי גוש דן משאיות היברידיות פעילות ושעד שנת 2020 ייסעו ברחבי העיר רק משאיות העמודות בתקנים מחמירים של צריכת דלק וכמות פליטת העשן ורעש שוות ערך לפחות לזו המתאפשרת כיום במשאיות היברידיות.

  4. העיר ת"א-יפו חייבת לשלב ולהוביל במהלך זה את יתר הערים בגוש דן מאחר ומוניות, אוטובוסים ומשאיות חולפות ומגשרות בין הערים הצמודות אחת לשניה.

בוטלה זכיית איקאה במכרז בראשון לציון

16 לדצמבר 2007   מאת:

שופטת: העיריה, ראש העיריה ואיקאה "הפרו את העיקרון של תחרות הוגנת בתנאי שוויון, ופעלו בניגוד לשלטון החוק"

לכתבה בNFC לחצו כאן…

תושבי מודיעין נגד מדינת ישראל

16 לדצמבר 2007   מאת:

החלטת משרדי התחבורה והגנת הסביבה למנוע נסיעת משאיות בכביש 1 בואכה ירושלים בשעות הבוקר, והסטת התנועה הכבדה לכביש 443, הוציאה את תושבי מודיעין להפגנת מחאה. ומה יקרה באמת ב-1 בינואר?

לכתבה בYNET לחצו כאן…

באלי: הושגה הסכמה על "מפת דרכים" אקלימית

15 לדצמבר 2007   מאת:

בדרמה של הרגע האחרון, ולאחר שהיה נדמה כי השיחות הגיעו למבוי סתום – הסירה ארצות הברית את התנגדותה להצעת הפשרה ואיפשרה את גיבושה של "מפת דרכים" אקלימית בבאלי. עם זאת, נוסח המסמך אינו קובע יעדים מפורשים להפחתת גזי החממה – כפי שדרשו מדינות האיחוד. השלב הבא: שיחות בינ"ל שיגבשו עד 2009 אמנה שתחליף את קיוטו

לכתבה בYNET לחצו כאן…

סניף הירוקים נפתח בנתניה

14 לדצמבר 2007   מאת:

בסיור יו"ר מפלגת "הירוקים" הוכרז כי מועמד המפלגה בנתניה יהיה חבר המועצה, אדיר בנימיני

ויסנר  ציין במהלך הסיור: "אני נחרד ממצבו של הנחל. על המשרד להגנת הסביבה להקים רשות לנחל פולג אשר תציל את הנחל המזוהם ותקצה משאבים לשיקומו. על הרשויות המקומיות שזיהמו את הנחל בעבר  ובהן עיריית רעננה להקצות אף הן תקציבים למטרה זו".  

לכתבה בקקטוס לחצו כאן…

רואים ירוק בעיניים – סניף הירוקים במודיעין

14 לדצמבר 2007   מאת:

סניף חדש במודיעין למפלגת הירוקים. בראש הסניף המקומי החדש יעמוד שרון מעוז. בסניף כבר 15 פעילים מרכזיים והרשימה מתכוננת לבחירות הקרובות. מעוז: "לא נתמודד על ראשות העיר".

לכתבה במודיעין ניוז לחצו כאן…

ראיון בערוץ 2 על מבצע ניקיון ע"ש שחר בצלאל

12 לדצמבר 2007   מאת: