המכוניות יוזלו באלפי שקלים
15 לאוגוסט 2007 מאת: אתר הארץרשות המסים מתכננת הפחתה במס הקנייה על מכוניות חדשות ל-60% בתוך שש שנים והשוואתו לזה המקובל באירופה
רשות המסים מתכננת הפחתה במס הקנייה על מכוניות חדשות ל-60% בתוך שש שנים והשוואתו לזה המקובל באירופה
בעוד כעשור תיאלץ המדינה להפסיק את פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב ולפצות את הזכיין; העלות המשוערת: 480-600 מיליון שקל
לכתבה בהארץ לחצו כאן…
מה זו אגרת גודש דינמית?, לכתבה לחצו כאן…
אחרי שנים של דריכה במקום, שוק מיחזור הפסולת בישראל מתחיל להתעורר. בנוסף לאיסוף של מכלי פלסטיק לצורכי מיחזור, שגדל בשנים האחרונות, ההתעוררות מורגשת בעיקר בעלייה בשיעור איסוף הנייר למיחזור.
כבאים ניטרלו את החומר הרעיל שהתפזר בעקבות פיצוץ במפעל "מכתשים", המייצר חומרים כימיים; לפחות שלושה בני אדם נפגעו, ככל הנראה באורח קל; הפיצוץ פגע במכל של חומר אורגנו-זרחני, המשמש לייצור חומרי הדברה, וגרם לפיזור חומר רעיל; כביש 40 נפתח לתנועה, לאחר שנחסם; עובדי המפעלים הסמוכים חזרו לעבודה
יו"ר מפלגת הירוקים, פאר ויסנר, אמר בתגובה כי הפיצוץ הוא הוכחה נוספת מדוע אין להקים את "עיר הבה"דים" של צה"ל סמוך לאזור התעשייה ולמפעלים המסוכנים. לדבריו, "על ברק לפעול לשינוי ההחלטה להקמת העיר בסמוך לרמת חובב ולמנוע פגיעה מיותרת בחיילים".
בעקבות הפיצוץ שארע היום במפעל 'מכתשים' ברמת חובב, שוב עולים קולות המתנגדים להקמת עיר הבה"דים. חמישה נפגעו קל בפיצוץ
יו"ר מפלגת הירוקים פאר ויסנר אומר, כי "אף שר שהיה שותף ליוזמה לא יוכל להתכחש לאחריותו אם יתרחש באזור אסון גדול יותר".
כך אומר היום יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב, במעמד חשיפת הפשרה בין משרד האוצר לועדת הכספים. ומה יהיה על הצרכן הפרטי? כרגיל, הוא ימשיך לשלם מחירים גבוהים כרגיל
שבעה נפצעו בפיצוץ התקן עם חומרי הדברה. העובדים והתושבים המתגוררים בסמוך פונו מהמקום. פקחי המשרד להגנת הסביבה שפכו חול על החומר הרעיל, שאיים להגיע לבאר-שבע. הכבאים: "זה אחד מתסריטי האימים שנערכו אליהם"
אנשי האוצר ומשרד התחבורה משווקים לנו תוכנית שתעודד את האזרחים לנסוע באוטובוס. אלא שכמו בהרבה מקרים, גם הפעם מנסים לעודד אותנו לעבור לתחבורה ציבורית מבלי להציע שיפור בשירות ומבלי לספק את התשתיות המתאימות.
מטרופולין גוש דן צריך את הרכבת הקלה כמו אוויר לנשימה, תרתי משמע. מעבר להקלה בעומסי התחבורה האדירים הרכבת עשויה להפחית את זיהום האוויר באופן ניכר. גם בכך יש נחמה. אבל רכבת קלה היא רק התחלה. רכבת קלה בלבד, גם אם תהיה יעילה, לא תעשה את העבודה. לכך חייבים להוסיף, בעיקר בתל אביב, תשתית אוטובוסים שתשלים בעבור הנוסע את ה"מייל האחרון" ותיקח אותו עד לדלת הבית או המשרד.
מי שהתוודע למערכת התחבורה של העיר לונדון לא יכול שלא למות מקנאה. בלונדון, לא רק שמופעלות כל מערכות ההסעה ההמוניות – רכבת מהירה, רכבת תחתית, אוטובוסים, מוניות ואפילו סירות לאורך התמזה – אלא שהן מסונכרנות ביניהן. נוסע יכול לשלב כמה כלי תחבורה בקלות רבה ולסמוך על התכנון המוקדם שלו בכל הנוגע ללוחות הזמנים.
רכבת קלה היא צעד בכיוון הנכון, אך כמו תמיד זהו צעד קטן מדי ומאוחר מדי. כל מי שאמון על נושא התחבורה בישראל חייב לחשוב איך ייראה מערך התחבורה המשלים לרכבת הקלה, לפחות בתל אביב. עשר שנים הן לא לא הרבה זמן כשמדובר בפרויקטים לאומיים בישראל. זהו עניין בוער. כל מי שנסע באחרונה ברחוב אלנבי בתל אביב וראה את שיירות האוטובוסים האינסופיות המעשנות את הרחוב, מבין שפתרון כזה מחויב המציאות גם בלי קשר לרכבת הקלה.
במקום עשרות קווי אוטובוסים הנראים כמו ספגטי חסר תוחלת ובזבזני, מוטב היה לחלק את תל אביב לכמה קווי אורך ורוחב קבועים. קווי האוטובוס לא יסתמו עוד את כל רחובות העיר אלא ייסעו בקו אורך או קו רוחב אחד, הלוך וחזור במשך כל היום. בקצה כל קו תוקם תחנה גדולה יותר, אליה יגיעו האוטובוסים הנכנסים לתל אביב מערים אחרות.
לדוגמה, אוטובוס מפתח תקוה לא ייכנס לעיר אלא יוריד את הנוסעים באחת התחנות בהיקפה של העיר. שם יעלו הנוסעים על אוטובוס הנכנס לעיר. הואיל ומסלולי הנסיעה בתוך העיר הם ישרים, ללא פניות שמאלה או ימינה, משך ההמתנה לכל אוטובוס יהיה מינימלי, בוודאי בהשוואה למצב כיום. זאת עוד לפני שהזכרנו את הפשטות שבהתנהלות; יותר לא נצטרך לנחש היכן בדיוק עוצר כל קו. אוטובוס הנוסע על דיזנגוף ישרת את רחוב דיזנגוף בלבד.
על הנייר הדברים תמיד נראים הרבה יותר פשוטים. בפועל, גם התוכניות הפשוטות ביותר מחייבות מאמצים אדירים, החל מהתגברות על ביורוקרטיה מפלצתית, עבור בנטרול אינטרסים של קבוצות לחץ אגרסיוויות וכלה בבעיות הנדסיות סבוכות. פתרונות דומים כבר עלו בהזדמנויות שונות. למען הסר ספק אנחנו מוותרים על כל קרדיט בעניין – ובלבד שמשהו כבר יתחיל לזוז, למען השם.
אלפי אזרחים הריחו, דמעו והתקשו לנשום, בזמן שמערכות הניטור הראו שהכל כרגיל. אפילו עכשיו לא יודעים בוודאות מה נפלט וכמה. נסו לדמיין מה יקרה אם ידלוף חומר מסוכן ורעיל במיוחד